3,4 milionu uživatelů a 200 000 záchran. Česká aplikace dobývá Evropu

Foto zdroj: FocusOn.cz
Technologie 09. 09. 2025

3,4 milionu uživatelů a 200 000 záchran. Česká aplikace dobývá Evropu

Mobilní aplikace Záchranka, kterou vyvinul tým pod vedením Filipa Maleňáka, vznikla před deseti lety jako studentský projekt. Dnes ji aktivně využívá více než 3,4 milionu uživatelů. Jen v Česku už pomohla ve více než 200 000 případech. Ze sofistikovaného nástroje pro tísňovou komunikaci se postupně stala mezinárodní služba fungující například v Rakousku, Maďarsku, na Slovensku či ve Finsku. V rozhovoru pro pořad Export na platformě FocusOn její autor popisuje technologické pozadí, přínosy i obchodní model projektu a představuje plány na další expanzi.

Aplikace Záchranka představuje zásadní inovaci v oblasti tísňové komunikace. Oproti tradičnímu volání na číslo 155 nabízí uživatelům a operačním střediskům významné výhody. „Když v tísni spustím aplikaci Záchranka, první výhodou je její jednoduchost. Člověk ve stresu si často nevzpomene na čísla 112 nebo 155 a bývá paralyzován. Otevřít na mobilu známou ikonu a jedním stiskem přivolat pomoc je v takové chvíli to nejrychlejší a nejjednodušší řešení,“ vysvětluje ředitel a autor aplikace Filip Maleňák.

Klíčovou přidanou hodnotou je automatické zasílání datové věty současně s telefonním hovorem na tísňovou linku 155. Tato data obsahují přesnou lokalizaci, která se v průběhu hovoru aktualizuje a zpřesňuje, zdravotní profil uživatele včetně užívaných léků, možnost definovat situaci pro osoby s omezenou komunikační schopností a jazykovou podporu pro cizince. „Kromě samotného volání a lokalizace, která je dnes už poměrně přesná i při běžném hovoru na 155, poskytuje aplikace dlouhodobě nejpřesnější údaje a navíc přidává kontextové informace, které jsou klíčovou součástí každého tísňového hovoru,“ doplňuje Maleňák.

Robustní technické řešení pro kritické situace

Jednou z výhod aplikace je její funkčnost i bez datového připojení. V případě slabého signálu dokáže aplikace poslat základní informace na dispečerské pracoviště tísňové linky prostřednictvím šifrované SMS. „Může se stát, že se člověk ocitne na místě s tak slabým signálem, že si nezavolá. SMS zpráva se ale dokáže prosadit, protože vyžaduje nižší kvalitu signálu než samotný hovor. Především na hranicích států, kde do situace vstupuje i překryv sítí, je tato funkce zásadní,“ uvádí Maleňák.

Aplikace dnes úspěšně spolupracuje se všemi zdravotnickými záchrannými službami v České republice. Bylo nutné propojit systém Záchranky se všemi používanými platformami pro operační řízení. V ČR je totiž využívají tři různí dodavatelé. „Právě začlenění do všech těchto systémů představovalo největší technickou i organizační výzvu,“ vysvětluje Maleňák.

Mezinárodní expanze s českým know-how

Aplikace Záchranka již funguje v České republice, na Slovensku, v Rakousku, Maďarsku a nově ji lidé v tísni mohou využít také ve Finsku. Každá další země podle Maleňáka představuje „další kraj České republiky“, protože principy tísňové komunikace jsou všude podobné. „Je to o tom propojit naši infrastrukturu s infrastrukturou centra tísňového volání v dané zemi. A ty principy jsou prostě všude stejné,“ vysvětluje expanzní strategii.

Společnost využívá modulární přístup k implementaci technologie v zahraničí. Nabízí jak mobilní aplikaci pro koncové uživatele, tak specializované nástroje pro operační střediska tísňových linek. V některých zemích, jako je Itálie nebo Finsko, se aplikace integruje do stávající infrastruktury již provozované místní aplikace, aby umožnila návštěvníkům používat svou národní aplikaci i v cizí zemi.

Strategické partnerství a budoucí růst

Klíčovým partnerem pro mezinárodní expanzi je nadace Vodafone, díky níž lze technologii nabídnout i v zemích, kde operátor působí. „Máme poměrně výhodnou pozici. V zemích s Vodafonem můžeme po určitou dobu poskytovat naši technologii zdarma, přičemž náklady na pilotní provoz bere na sebe mateřská Nadace Vodafonu,“ vysvětluje Maleňák.

Společnost se zaměřuje především na evropský trh, kde vidí největší potenciál. „Velkou příležitost vnímám na Balkáně, kde se začíná klást stále větší důraz na bezpečnost,‘‘ vysvětluje Filip Maleňák.

Preventivní funkce a budoucí vývoj

Aplikace se nesoustředí jen na samotnou tísňovou komunikaci, ale výrazně investuje také do preventivních funkcí. Modul varovných upozornění je přímo propojen s Českým hydrometeorologickým ústavem a přístup k němu mají i některé krajské reprezentace. „Pokud se objeví výstraha s červeným, tedy extrémním stupněm nebezpečí, rozesíláme ji do dotčených oblastí a do aplikace může zasahovat i krizový štáb či HZS příslušného kraje,“ popisuje Maleňák systém včasného varování.

Budoucí vývoj směřuje k ještě přesnějšímu zacílení notifikací a k vytvoření přehledové mapy rizik pro celou Českou republiku. „Chápeme Záchranku jako jakýsi trychtýř, do něhož nakonec propadnou jen informace, které jsou pro člověka skutečně důležité,“ vysvětluje filozofii aplikace Maleňák.

Celý rozhovor, který moderuje Marek Atansčev (CEO firmy Enantis) si můžete poslechnout jako video nebo podcast:

  1. Jak vypadala integrace se 14 krajskými záchrannými službami a proč trvala několik let?
  2. Jaké konkrétní technické problémy musela společnost vyřešit při expanzi do zahraničí?
  3. Proč se firma rozhodla soustředit na Evropu místo globální expanze do Afriky či Ameriky?
  4. Jak funguje partnerství s nadací Vodafone a jak pomáhá při vstupu na nové trhy?
  5. Jaké jsou plány na hledání strategického partnera pro další růst a proč je to pro sedmičlenný tým klíčové?

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory