Drahota nutí čím dál víc Čechů stavět si dům vlastními silami

Zdroj: Wienerberger
Byznys 01. 12. 2022

Drahota nutí čím dál víc Čechů stavět si dům vlastními silami

Dům postavený na klíč se stává těžko dosažitelným snem. Vlastního bydlení se ale Češi vzdát nechtějí, a tak roste počet lidí, kteří se pouští do stavby svépomocí. Podle tiskové zprávy společnosti Wienerberger začalo letos stavět vlastními silami o 30 % víc lidí než loni. Od budování domu bez účasti specializovaných firem si slibují úspory na nákladech.

Průměrná nabídková sazba hypoték po dvou měsících poklesu v listopadu opět vzrostla na 6,3 % a pokles cen nelze očekávat ani na trhu se stavebními materiály. V současnosti bydlí ve vlastním tři čtvrtiny Čechů, což je sice nad průměrem EU, ale generaci současných třicátníků se vidina vlastní nemovitosti na klíč vzdaluje. 

Celková cena zpracované nabídky je to první, na co se zákazníci ptají, protože orientační odhady projektantů často neodpovídají dané realitě. Lidé se v krizi snaží maximálně šetřit, a navíc se chtějí co nejméně zadlužit,“ říká Roman Busta, obchodní ředitel Wienerbergeru za značku Porotherm. Stavitelé se snaží minimalizovat výdaje spojené s budováním domu tím, že práci na hrubé konstrukci obstarají sami. Mohou tak dle dat společnosti Wienerberger ušetřit na nákladech za výstavbu okolo 26 – 31 %.

Mimo finanční důvody mezi velké motivace svépomocníků patří také možnost si nakoupit jednotlivé položky dle vlastního uvážení, osobní kontrola materiálu a související kontrola nad celým procesem stavby, která je často spojena s nedůvěrou ke stavebním firmám.

„S manželkou jsme dlouho cestovali, a přitom jsme zjistili, že bychom chtěli mít možnost se vracet do něčeho svého. Po konzultaci s architektem jsme se rozhodli stavět svépomocí. Doufám, že nakonec ušetříme 30 až 40 procent,“ říká svépomocník Dominik Franěk. Počítá s tím, že jako začátečník udělá nejvíc práce v první fázi hrubé stavby, ale s rozvody elektřiny a vody mu pomohou specializovaní řemeslníci.

Pro spoustu lidí znamená stavba domu životní projekt, který chtějí zvládnout sami už proto, aby si dokázali, že na to mají, a zanechali svým potomkům skutečně trvalé hodnoty, uzavírá brand manažerka značky Porotherm Pavlína Jandová na základě průzkumu zpracovaného firmou Wienerberger mezi svépomocníky.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články