Moravská firma vyváží 90 % produkce: „Vyděláváme peníze venku a vozíme je zpátky do Česka“

Foto zdroj: FocusOn.cz
Byznys 10. 06. 2025

Moravská firma vyváží 90 % produkce: „Vyděláváme peníze venku a vozíme je zpátky do Česka“

Generální ředitel PBS Group Petr Kádner v rozhovoru pro platformu FocusOn a pořad Export odhalil, že jeho firma vyváží 90 % své produkce do zahraničí. Specializuje se na výrobu malých leteckých motorů, kryogeniku a přesné lití, přičemž největší úspěch zaznamenává v posledních osmi letech s malými leteckými motory používanými v dronech, střelách a cvičných terčích. Moderuje Marek Atanasčev, CEO společnosti Enantis.

PBS Group patří mezi výrazně exportně orientované české firmy. Podle generálního ředitele Petra Kádnera asi 90 % produkce směřuje do zahraničí. ,,Jsme jedna z těch firem, které pro Česko vydělávají peníze venku a vozí je zpátky.“ Firma se zaměřuje především na potřeby zákazníků v Evropě, Americe a Asii.

Společnost se soustředí na hi-tech obor již 20 let, přičemž obsah toho, co je považováno za hi-tech, se postupně vyvíjel. Mezi klíčové produkty patří kryogenika, přesné rytí a zejména výroba pro letectví. „Náš největší úspěch je výroba pro letectví, kde děláme pohonné jednotky pro vrtulníky a letadla – takové startovací, to znamená, že teprve když se naše nahodí, tak následně jde nahodit velký motor letového prostředku“, vysvětlil Kádner.

Boom malých leteckých motorů v posledních osmi letech

 „Největší úspěch v posledních asi osmi letech máme s malými leteckými motory, které se používaly vždy do cvičných terčů nebo do malých soukromých letadel, ale nyní se používají do různých střel, dronů a podobně,“ uvedl Kádner. Právě tento segment zažívá velkou poptávku, na kterou byla firma připravena včas.

Společnost vyrábí také energetické jednotky (APU) do letových prostředků, kde je vývoj pomalejší, ale když se něco vyvine, „tak to potom 20 let vyrábíte“. PBS Group nyní spolupracuje se dvěma velkými nadnárodními společnostmi na vývoji nového APU, což by v případě úspěchu znamenalo globální prodej.

Geopolitické aspekty exportu a nejperspektivnější trhy

Firma musí především sledovat politické hledisko exportu. ,,Musíme pečlivě sledovat politické hledisko, aby byl vývoz z České republiky k tomu konečnému uživateli vůbec možný, a aby tam byl výhled, že se situace v příštím roce nebo dvou letech nějakým způsobem nepokazí,“ zdůraznil generální ředitel. Z tohoto důvodu společnost opustila některé zajímavé trhy, například Čínu kvůli nejistotě.

PBS Group nyní vyváží koncové výrobky téměř výhradně na vojenské vývozní licence, což hodnotí přibližně čtyři různé české státní orgány navázané na evropské struktury. Mezi nejperspektivnější trhy patří Evropská unie, kde se spouští nové programy, do kterých může firma s evropskými partnery vstupovat. Spojené státy představují další klíčový trh.

Další zajímavou možností by byla i Ukrajina. ,,Možná by toho brala i více, ale za prvé bychom to možná nestačili všechno vyrobit a za druhé Ukrajina má problém, že na to musí vždy sehnat peníze.“ Firma také zaznamenává úspěchy v některých asijských zemích, které jsou politicky spolehlivé a předvídatelné, včetně Izraele.

Klíčové faktory úspěchu a poučení z chyb

Mezi klíčové faktory úspěchu PBS Group patří spolehlivost, schopnost dodávat a dlouhodobá přítomnost na trzích. ,,Na řadě trhů jsme byli přítomni dva až tři roky, prezentovali jsme se tam a hledali, jaké projekty se budou realizovat,“ popsal Kádner důležitost předvídavosti a dlouhodobé přípravy.

Firma se však poučila z některých chyb z minulosti. „Před 10 lety jsme se žádným způsobem necítili být zbrojařskou firmou, naše firemní kultura byla měkčí a přátelštější i vůči partnerům,“ přiznal generální ředitel. Problémy nastávaly především se smluvní opatrností. „U nás v Česku jsou ještě takové zvyklosti – nějak se domluvíme, a i když smlouva není dotažená dokonale, říkáme si, že víme, jak jsme to mysleli, a pak se dohodneme. To jsou opravdu chyby, na které jsme doplatili.“ 

Inovace a výzkum jako základ budoucnosti

PBS Group nedávno ustavila samostatnou divizi pro výzkum a vývoj, což představuje silný signál, že inovace berou opravdu vážně a organizují je vrcholově. Výzkumná oddělení jsou nyní na třech místech – v Brně, Praze a Bíteši, přičemž kombinují znalosti amerických kolegů a českých techniků.

Firma musí neustále inovovat z obranných důvodů. „Pokud by nám někdo chtěl konkurovat, tak se většinou pokusí něco vyšpionovat nebo přímo ukrást. Pro nás je jedinou ochranou vyrábět vždycky už obnovené výrobky v době, kdy oni se pokusí něco takového dát na trh,“ vysvětlil Kádner. Na blížícím se mezinárodním veletrhu v Paříži chce firma odprezentovat nový motor – turbojet TJ 200, na kterém se několik let pracovalo a který už vzbuzuje velký zájem odběratelů.

Výzvy dodavatelského řetězce a kapacitní problémy

Největším současným problémem PBS Group jsou výrobní kapacity. Firma byla dlouho schopna vyrábět vše interně, ale nyní se musí spoléhat na subdodavatele. „Pokud někomu něco svěříme, tak opravdu po bedlivé úvaze,“ zdůraznil Kádner opatrnost při výběru partnerů.

Základním pravidlem je „double source“ – nikdy nespoléhat jen na jediného dodavatele. „Jediný zdroj je opravdu riziko a snažíme se tomu předcházet, co to jde“, uvedl generální ředitel. Firma zaregistrovala dopady globálních krizí, jako bylo ucpání Suezského průplavu, kdy se někteří zákazníci, kteří dříve spoléhali na lacinější výrobky z Indie, vrátili k PBS Group po přerušení dodavatelských řetězců.

Budoucnost a vize rozvoje

Do budoucna chce PBS Group zůstat na „správné straně“ zbrojního průmyslu. „Skutečně si dáváme pozor, aby se naše prostředky nedostaly do nepovolaných rukou,“ zdůraznil Kádner etický rozměr podnikání. Firma rozlišuje mezi svobodným a nesvobodným světem.

Co se týče růstu, společnost si přeje zvládnout expanzi tak, aby její produkce byla dostatečně početná, ale zároveň aby konkurence musela soutěžit především technicky, nikoliv množstvím. Jedinou výjimku v lokalizaci výroby firma udělala pro Spojené státy kvůli obrovské spotřebě a možnosti být blíže zákazníkům s jejich specifickými požadavky. „Celý zbytek světa chceme obstarat z naší malé Moravy,“ uzavřel Kádner.

Celý rozhovor si můžete poslechnout jako video nebo podcast:

  1. Jak konkrétně probíhá bezpečnostní prověrka exportu vojenských technologií a jakou roli hrají české tajné služby?
  2. Které konkrétní americké a evropské programy PBS Group zmiňuje jako perspektivní a jak probíhá konkurenční boj s americkými firmami?
  3. Jaké jsou detaily nové spolupráce s nadnárodními společnostmi na vývoji APU a proč o tom zatím nesmí firma příliš mluvit?
  4. Jak vypadá každodenní komunikace s ministry obrany různých zemí a jaké kulturní rozdíly firma zaznamenává?
  5. Které konkrétní země a projekty musela PBS Group opustit kvůli geopolitickým rizikům a jak to ovlivnilo jejich tržby?

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory