Do školy s robotem. Automatizace mění spolupráci lidí s technologiemi

Zdroj: Pexels
29. 10. 2021

Do školy s robotem. Automatizace mění spolupráci lidí s technologiemi

Podle Mezinárodní federace robotiky (IFR) přesáhl v roce 2020 počet robotických jednotek v průmyslových provozech tři miliony. Za poslední dekádu jde o více než dvojnásobný nárůst. Tato transformace s sebou nese také změny ve vzdělávání.

Kvalifikace budoucích pracovních sil vyžaduje adaptaci na automatizaci napříč odvětvími. Zároveň se podle IBM drasticky protáhl čas, který si žádá přeškolení na automatické nebo inteligentní technologie, a to ze tří dní na více než měsíc. Mezinárodní federace robotiky si proto nechala udělat průzkum, jak se zaměstnavatelé s tímto tlakem vypořádávají. Jedním z řešení je vyslání zaměstnanců na robotické akademie, které pořádají přední výrobci automatizovaných systémů.

Řešení pro školy i zaměstnavatele

Firmy jako ABB, FANUC, KUKA nebo Yaskawa pořádají kurzy robotiky pro desítky tisíc lidí ve více než třiceti zemích světa. Lekce pokrývají dovednosti od základů programování až po pokročilé strojírenské technologie, přičemž vedoucí roli hraje automobilový průmysl.

„Například Volkswagen hostí jednu z akademií KUKA přímo ve svém ústředí v německém Wolfsburgu. Začínáme základním školením pro lidi, kteří nikdy robota nepoužívali. Pro profesionály nabízíme asi 70 různých modulů, od základní obsluhy a programování až po komplexní zprovoznění celých robotických systémů,“ říká Gerhard Müller, viceprezident světového zákaznického servisu v KUKA.

Výhodou je absolvování kurzů od společností, jejichž technologie jsou používány globálně a v široké škále průmyslových odvětví. Firma FANUC má své akademie napříč kontinenty a svým absolventům nabízí celosvětově uznatelné certifikáty, které jim rozšiřují kariérní možnosti od Evropy až po Čínu.

Právě ve velmoci východu se uchytila spolupráce ABB s učilišti již před 12 lety. Dnes se na 700 z nich studenti učí s tisícovkou nových průmyslových robotů ročně v rámci středoškolského vzdělání. „Simulační software a rozšířená realita zároveň otevírají nové způsoby výuky. Doby, kdy každý potřeboval být inženýr, aby zvládl robota, jsou definitivně pryč, dodává Arno Strotgen z odboru robotiky a diskrétní automatizace v ABB.

Autor: Klára Šubíková

Další články