Na Dakaru bude soutěžit vodíkový truck

Zdroj: Gaussin
Ekologie Technologie 02. 12. 2021

Na Dakaru bude soutěžit vodíkový truck

Závodní náklaďák budou pohánět dva elektromotory o výkonu 300 kW a palivové články s 380 kW. Nechybí ani baterie a zásoba 80 kilogramů vodíku pro nouzový případ. Při rychlosti na hranici limitu 140 km/h bude mít vozidlo dojezd 250 kilometrů.

Účast na Rallye Dakar v Saúdské Arábii není pro Gaussin a jeho H2 Racing Truck pouze otázkou závodního ducha a prestiže. Vůz bude v rámci rychlostních zkoušek vystavovat své technologie extrémním jízdním i klimatickým podmínkám a sbírat data. Firma v tiskové zprávě oznámila, že je využije pro vývoj řady bezemisních užitkových nákladních vozů, kterou představí v roce 2022. V designu od firmy Pininfarina na silnici vedle závodní verze vyjedou další 4 typy: tahač s návěsem, autonomní náklaďák, sklápěč a skříňový nákladní vůz.

Řada nízkoemisních nákladních automobilů Gaussinu. Zdroj: Gaussin

H2 Racing Truck používá několik technologií, které stojí za pozornost a dělají z něj nejsilnější vodíkový kamion na světě. Jde především o ultralehký podvozek, který je modulární a podle vzhledu se mu přezdívá „skateboard“. Ve vodíkové verzi má vůz dojezd až 800 kilometrů a nabije se za 20 minut. Elektrická varianta, vhodná pro kratší vzdálenosti, vydrží 400kilometrovou cestu a její dobití trvá pouhé tři minuty. Závodní verze je vybavena kombinací obou technologií. Pohánějí ji dva 300kilowattové elektromotory a články s výkonem 380 kW. Vše jistí baterie o kapacitě 82kWh a 80 kilogramů vodíku. K bezchybnému provozu napomáhá vysoce efektivní chladicí systém, takže má vůz při rychlostech na hranici závodního limitu 140 km/h dojezd 250 km. Za pomoci speciální chladicí stanice se dobije za 20 minut.

Organizátoři Dakaru v odkazu na letitou historii závodu, který byl vždy průkopníkem technologických inovací, zde nadšeně vítají elektrická a vodíková vozidla. Kategorie T1-E pro prototypy nízkoemisních vozidel vznikla v rámci širší vize Dakar Future, která si klade za cíl zcela „zelený“ závod v roce 2030. „Svou účastí na Dakaru společnost Gaussin položila základní kámen energetické transformaci, kterou si všichni přejeme. Dakar je pro výrobce ideální laboratoří pod širým nebem,“ řekl Yann Le Moenner, ředitel Amaury Sport Organisation, která Dakar organizuje.

Autor: Klára Šubíková