;

Kanadský provozovatel železnic vyvíjí vodíkové lokomotivy

07. 01. 2021

Kanadský provozovatel železnic vyvíjí vodíkové lokomotivy

Společnost Canadian Pacific (CP) chce jako první na severoamerických železnicích začít provozovat lokomotivu na vodíkový pohon.

Program Hydrogen Locomotive dovybaví stávající mašinu na dlouhé vzdálenosti vodíkovými palivovými články a bateriovou technologií, které budou sloužit k pohonu elektrických trakčních motorů. Dálkové lokomotivy přepravují v Kanadě nákladní a osobní vozy mezi loděnicemi a leteckými terminály. Jde o jednu z nejvíce výkonných možností přepravy v této zemi.

Celkový jmenovitý výkon jednoho stroje je více než 1 715 kW (2 300 koní). Aktuálně jsou lokomotivy využívány na dlouhé vzdálenosti, většinu své provozní doby přitom absolvují při vysokých úrovních výkonu. Jakmile bude program v chodu, podle informací webu Green Car Congress začne Canadian Pacific se zkouškami železniční dopravy a kvalifikačními zkouškami, aby vyhodnotila připravenost technologie pro odvětví nákladní dopravy.

Jedná se o globálně významný projekt, který CP staví na přední příčky v dekarbonizaci sektoru nákladní dopravy. CP se bude i nadále zaměřovat na hledání inovativních řešení pro transformaci obchodních operací a přizpůsobení se zdejším podmínkám podnikání. Naše společnost se tím staví do pozice lídra a garanta udržitelné budoucnosti,“ vyjádřil se Keith Creel, prezident a generální ředitel Canadian Pacific.

Zelená iniciativa Canadian Pacific

Zkušenosti aplikované v programu Hydrogen Locomotive se zakládají na předchozích operacích společnosti, souvisejících s testováním technologií lokomotiv s nízkými emisemi, včetně biopaliv, stlačeného zemního plynu a bateriových řešení.

Téměř celou flotilu nákladních lokomotiv všech provozovatelů železnic v Severní Americe tvoří modely s naftovým pohonem, které představují nejvýznamnější zdroj emisí skleníkových plynů v tomto odvětví.

Od roku 1990 zlepšila společnost CP energetickou účinnost u svých lokomotiv o více než 40 % prostřednictvím různých programů a technologických úprav určených ke zlepšení spotřeby paliva a snížení emisí do ovzduší.

Autor: Matouš Mareš

Další články