;

Připravte se na nové formy nakupování. Cenu stanoví umělá inteligence

02. 09. 2019

Připravte se na nové formy nakupování. Cenu stanoví umělá inteligence

Pokusy s praktickým využitím umělé inteligence se dějí už přímo za vašimi humny. Nevěříte? Třeba taková Jednota Mikulov svěřila automatizovaným procesům systém objednávek zboží a vyplácí se jí to.

Díky registračním nástrojům, jako jsou různé čtečky či pokladny, se veškerý pohyb zboží na prodejně dá dnes snadno převést do podoby čísel. Ta ale musí někdo stejně vyhodnocovat a na jejich základě činit rozhodnutí, v krátkodobém horizontu především pokud jde o objednávku zásob. Zájmy kupujících jsou přitom vrtkavé a do hry vstupují i jiné faktory.

„Moderní systémy predikce prodeje dokážou u poptávky počítat i s takovými vlivy, jako je předpověď počasí nebo kulturní akce v okolí prodejny,“ píše Petr Medek pro časopis Forbes. „Množství potřebných zásob ovlivňuje i sezona, dny v týdnu, trendovost nebo slevy.“

Ušetří čas i přírodu

Umělá inteligence ušetří prodavačům a prodavačkám až pět hodin denně, které dříve věnovali evidenci a objednávkám zboží. Jak to dělá? Analyzuje totiž obsah vašich nákupních košíků, a tak bryskně registruje nedostatek na pultech, případně předpoví možná nákupní očekávání. Jako bonus pak navíc stanovuje podobu slevových akcí.

Zdroj: Pixabay

Kromě úspory peněz přináší zefektivnění zásobování v obchodech také úlevu přírodě. Distributor naváží do prodejny totiž jen takové množství zboží, které pokryje poptávku, a přitom nezůstávají přebytky, což je třeba u čerstvých potravin závažný problém. Podle realizovaných šetření se dá takto snížit množství vyhozených potravin až na čtvrtinu, přičemž dostupnost jednotlivých produktů dosahuje 99 %.

Potraviny jako letenky

Se stále širším zapojováním umělé inteligence do činností vyžadujících rychlé čtení pohybu zboží i dalších faktorů se tak připravme i na nové formy nakupování. „Ceny v obchodech se budou měnit podle vytíženosti obchodu nebo poptávce po zboží na podobném principu, jako znáte třeba z prodeje letenek,“ uzavírá svou úvahu Petr Medek.

Autor: Petr Pláteník

Další články