Půl milionu! Tolik robotů už prodal japonský výrobce

Zdroj: Yasakawa Motoman
Články 01. 04. 2021

Půl milionu! Tolik robotů už prodal japonský výrobce

Jeden z největších světových hráčů v průmyslové automatizaci, japonská firma Yasakawa Motoman, oslavila důležitý milník. Od roku 1977, kdy prodala prvního (plně elektrického) robota, společnost už stihla zákazníkům dodat půl milionu robotů.

Když byl na trh uváděn první průmyslový robot Motoman, využila společnost svých předchozích zkušeností při výrobě komponent, které v robotice a automatizaci vyžadují vysokou kvalitu. Konkrétně šlo o produkci dílů, jako je podvozek či tlumiče výfuku. Ve své době tím reagovala na automatizační požadavky kvůli úspoře práce při svařovacích procesech v automobilových továrnách.

Japonská firma uvedla na trh jako první na světě řadu inovativních produktů, které měnily postupy tehdejšího automatizačního odvětví. Využívala přitom nejen konstrukční technologii manipulačních ramen, která jsou základem robotů, ale také vlastní špičkové vysokorychlostní motory Yaskawa. V roce 1994 pak dosáhl robotický ovladač YASNAC MRC poprvé v oboru plně nezávislé spolupráce mezi více roboty, což lze považovat za první náznaky dnes široce využívaných kobotů.

Další prvenství

Podle serveru Robotics and Automation News se v roce 2003 společnost přesunula od univerzálních robotů, které používala pro průmyslové aplikace jako svařování nebo manipulace, k „aplikačně optimalizovaným robotům“. Ty jako první v robotickém průmyslu optimalizovaly využití a funkce každé jednotlivé aplikace. Firma tak začala důkladně sledovat a odpovídat na potřeby zákazníků.

Kromě toho otevřela nový trh robotům s vyspělými technologiemi, jako je například 7osý robot, který dosahuje stejné míry volnosti jako rameno lidské. A to přidáním jednoho dalšího stupně pohybu oproti standardní šesti, které jsou dostatečné pro většinu potřebných pohybů. Dále například šlo o robota s dvěma rameny, který je využíván k simulaci práce vykonávané člověkem.

V posledních letech, na pozadí klesající populace v produktivním věku, zhoršujícího se nedostatku pracovních sil a prevence šíření infekčních nemocí, se zvyšuje poptávka v obecném průmyslovém odvětví po těchto třech výrobcích trzích (potraviny, léčiva nebo kosmetika) společně s takzvaným 3C (počítače, domácí spotřebiče a telekomunikační zařízení).

Na rozmach zmíněných odvětví odpověděla Yasakawa kobotem pro řadu průmyslových aplikací.

Další články