;

Růžovy závoďák na vodík poráží na okruhu auta jezdící na benzín

24. 01. 2020

Růžovy závoďák na vodík poráží na okruhu auta jezdící na benzín

Závod, kterého se v létě zúčastnili, se jmenuje Supercar Challenge a jezdí se na TT Circuit v Assenu. Na tomto závodním okruhu se koná například i Velká cena Nizozemska silničních motocyklů – pro zajímavost, je to jediná trať, která je v kalendáři Mistrovství světa silničních motocyklů od roku 1949, kdy se tato kategorie začala jezdit.

Forze VIII je prototyp auta pro závody Le Mans poháněný vodíkovými palivovými články. Dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 4 vteřiny a vytočí rychlost přes 210 km/h. Toho dosahuje díky 2 elektromotorům Yasa P400s, kterým dodávají energii palivové články z Ballard FC Velocity MK1100.

Maximální výkon u Forze VIII čini 320 kW, při maximálním točivém momentu 780 Nm. Pro srovnání: Ferrari 812 Superfast, jeden z nejrychlejších modelů vyráběných italskou automobilkou, dosahuje maximálního točivého momentu 718 Nm.

Cestou k Forze IX

Jsme neskutečně hrdí na to, čeho jsme dnes dosáhli,“ komentoval na webu Green Car Congress ktátce po závodě úspěch týmu jeho manager Zhi Wei Cai. „Nikdy dříve se nepodařilo závodnímu elektormobilu na vodíkový pohon porazit ostatní auta v oficiálním závodě – nemluvě o benzínových autech, se kterými jsme tu dnes závodili my.“

Konkrétně proti nim stálo 43 aut s motory spalujícími fosilní paliva. Ještě před poslední jízdou víkendu se vodíkový speciál nacházel na 4. příčce. Ale pod vedením jezdce Leo van der Eijka se růžový závoďák propracoval až na druhou příčku, kterou s 15vteřinovým náskokem před třetím udržel až do cíle.

„Postavili jsme inspirující závodní auto, které posloužilo jako příklad využitý k tomu, abychom světu ukázali možnosti vodíkového pohonu. Forze VIII plnil příkladně tuto funkci po 2 poslední roky, dosáhli jsme všeho, čeho na této platformě dosáhnout šlo,“ hodnotí odvedenou práci Zhi Wei Cai.

Před týmem ale už stojí další výzva. Jak dokazují posty umístěné na facebookovou stránku závodního týmu v průběhu posledních dnů, práce na modelu Forze IX jsou v plném proudu, protože start letošní závodní sezóny se už nezadržitelné blíží.

Autor: Petr Pláteník

Další články