;

V Ostravě se staví první vodíková plnička

14. 05. 2021

V Ostravě se staví první vodíková plnička

Dopravní podnik Ostrava (DPO) požádal o stavební řízení na výstavbu vodíkové plničky. Zároveň spustil tendr na prvních deset autobusů s pohonem na vodík.

K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu už dříve  zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Klíčovým investorem je DPO. Na výstavbu plničky za zhruba 90 milionů korun lze získat dotaci ve výši 60 milionů korun z Operačního programu Doprava EU a na autobusy až 85 procent z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

„Vodíková plnička pro nás představuje významnou příležitost pro řešení bezemisní silniční dopravy. Logicky navazuje na naši dlouhodobou strategii mít co nejekologičtější hromadnou dopravu v zemi. Ne nízkoemisní, ale bezemisní,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Podle Moryse je potřeba se věnovat i internímu vzdělávání. „Uvědomujeme si, že jde o technologii, která je v dopravě teprve v začátcích svého rozvoje, a trh s vozidly, palivy, plničkami, nebo i legislativa se stále zdokonalují. Dnešní oficiální vykročení k tomuto cíli je doprovázené několikaletým vzděláváním uvnitř podniku, kterému se budeme poctivě věnovat i nadále,“ dodal Morys.

Vodíkové autobusy se vyrovnají těm se spalovacím motorem

„Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj čisté energetiky. Od projektu si slibujeme snížení emisní zátěže v regionu. Současně věříme, že investice do vodíku, a tím i do rozšíření portfolia možností pohonů v městské hromadné dopravě, jsou přínosem, který se vyplatí,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Vladimír Cigánek.

Zdroj: DPO

„Přestože se principiálně jedná o pohon vozidla na elektrickou energii, ve kterou se vodík přímo ve vozidle přetváří, je vodíková kapacita uložená v autobuse v porovnání například s dosahovanou kapacitou energie v bateriích běžných elektrobusů vyšší, a umožňuje tak dosažení denního akčního rádia srovnatelného s autobusy se spalovacími motory,“ uzavírá Cigánek.

Jak bude vodíková plnička fungovat?

V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníku zaváženo, případně vyráběno v nové technologii výroby.

Plnička nebude sloužit jen vozům DPO. V první fázi bude obsluhovat autobusy DPO (předpoklad začátek roku 2023), které by měly do Ostravy dorazit koncem v roku 2022. Počítá se ale s tím, že plničku budou využívat postupně i autobusy v rámci krajské příměstské dopravy a další i osobní vozidla. Vybudované zásobníky, kompresory, technologický kontejner a výdejní stojany by tak měly sloužit i široké veřejnosti. Dodavatel stavby i technologie bude vybrán ve standardním výběrovém řízení.

Autor: Jiří Böhm

Další články