Vodík – palivo pro Airbus?

09. 12. 2020

Vodík – palivo pro Airbus?

Airbus představil tři koncepty pro komerční lety s nulovými emisemi. Letadla by mohla být v provozu od roku 2035.

Každý z těchto tří konceptů představuje odlišný přístup k dosažení letu s nulovými emisemi, zkoumání různých technologických cest a aerodynamických konfigurací s cílem podpořit ambice společnosti vedoucí k dekarbonizaci celého leteckého průmyslu.

A všechny tyto koncepty se spoléhají na vodík jako primární zdroj energie, což je alternativa, o které Airbus tvrdí, že má výjimečný příslib čistého leteckého paliva a pravděpodobně bude řešením pro letecký průmysl a mnoho dalších průmyslových odvětví při plnění jejich ekologických cílů.

Čeká nás bezemisní létání?

Podle zástupců Airbusu se jedná o historický okamžik pro odvětví komerčního letectví jako celku. „Máme v úmyslu hrát vedoucí roli v nejdůležitějším přechodu, jaký kdy toto odvětví zažilo. Koncepty, které dnes představujeme, nabízejí světu záblesk vize budoucnosti letu s nulovými emisemi,“ uvedl Guillaume Faury, generální ředitel Airbusu. 

Koncept AirbusZERO
Zdroj: Airbus

Turboventilátorová koncepce s dosahem více než 2 000 námořních mil je schopná provozu mezi jednotlivými kontinenty. Disponuje modifikovaným motorem s plynovou turbínou poháněnou spalováním vodíku. Kapalný vodík bude skladován a distribuován prostřednictvím nádrží umístěných za zadní tlakovou přepážkou.

Turbovrtulový design využívající turbovrtulový motor je též poháněný spalováním vodíku v upravených motorech. Bude schopný doletět více než 1 000 námořních mil, což z něj činí ideální volbu pro krátkodobé výlety. Místo nabídne až 100 pasažérům. 

Velká výzva i pro letiště

Koncept „blended-wing body“ ve kterém křídla splývají s hlavní částí letadla spíše připomíná futuristické bojové letouny, které vídáme ve sci-fi filmech. Výjimečně široký trup však otevírá řadu možností pro skladování a distribuci vodíku a modifikaci k uspořádání kabiny. Mohl by pojmout na 200 cestujících.

Koncept AirbusZERO
Zdroj: Airbus

„Tyto koncepty nám pomohou vylepšit design a řádně prozkoumat uspořádání prvního klimaticky neutrálního komerčního letadla s nulovými emisemi, které hodláme uvést do provozu do roku 2035,“ uvedl Guillaume Faury.

V zájmu řešení těchto výzev budou letiště potřebovat významnou infrastrukturu pro přepravu vodíku a doplňování paliva, aby vyhovovaly potřebám každodenního provozu. Pro splnění těchto ambiciózních cílů bude klíčová podpora vlád se zvýšeným financováním výzkumu a technologií, digitalizace a mechanismů, které podporují používání udržitelných paliv.

Další články