Americkou ekonomiku ovládli introverti

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Ekonomika Life 19. 02. 2024

Americkou ekonomiku ovládli introverti

Mladší lidé už dříve chodili ne tak často ven, ale data ukazují, že také méně pijí alkohol. Generace Z se stává nejstřízlivější generací v historii USA. Informuje o tom web Deccan Herald.

I když se mnoho věcí vrací do normálu, pandemie zásadně změnila americký život – někdy jen tím, že urychlila převládající trendy. Technologie, která mnoha Američanům umožňovala pracovat z domova, už například existovala i předtím, ale až pandemie její užívání normalizovala. Američané také mnohem více nakupují online než před covidem.

Pandemie změnila Ameriku ještě jedním způsobem – vytvořila něco, co by se dalo nazvat introvertní ekonomikou. Čas strávený doma způsobil, že se Američané přestali bavit. Projevuje se tím , že obecně chodí méně ven než dříve. A když už jednou vyrazí ven, tak spíše v dřívější hodinu.

Do restaurace i baru se chodí dřív

Od pandemie je v New Yorku oblíbenějším časem pro rezervaci místa v restauraci 17:30 než osmá večerní. Data amerického úřadu pro statistiku práce (Bureau of Labor Statistics) také potvrzují, že po pandemii začínají Američané mladší 50 let s veřejnými večerními a pijáckými aktivitami dříve.

Mladší lidé také méně často pijí alkohol. Generace Z se rýsuje jako nejstřízlivější generace v historii USA. Nezadaní se také méně často oslovují na veřejnosti a dávají přednost anonymitě a jasným společenským hranicím online setkání. To ve výsledku jen posiluje menší potřebu být venku.

Starší generace stále alkohol pijí, pravděpodobně až příliš. To může vysvětlovat, proč výdaje za alkohol rostou, i když menší část z nich už připadá na bary a restaurace.

Fyzicky zdravější, ale duševně strádající generace

Technologie také urychlily změny společenských návyků. Existují důkazy o tom, že televizní program měl kdysi velký vliv na denní rozvrhy lidí. Když je ale nyní mnohem více obsahu streamováno na vyžádání, mohou lidé se svým časem nakládat jinak. Větší výběr domácí zábavy také snížuje touhu chodit někam ven.

V roce 2022 došlo k určitému nárůstu společenského života, pravděpodobně v reakci na roky pandemické izolace. Přesto je dlouhodobý trend jasný – více času věnujeme sledování televize nebo hraní videoher.

Co to všechno znamená pro americkou ekonomiku? Například trh se společenským oblečením se může zhroutit, ale vyhlídky pro sportovní vybavení jsou dobré. Mnoho barů a restaurací, které jsou závislé na alkoholu a nočních hodinách, aby si udržely ziskovost, bude muset najít kreativnější způsoby, jak dosáhnout zisku, a více kupříkladu investovat do rozvozu.

Jako závažnější dlouhodobější pozitivní efekt můžeme označit, že pokud bude mladá generace i nadále méně pít, bude také fyzicky zdravější. Pokud se však budou i nadále méně stýkat s lidmi, výsledkem by mohlo být zhoršení jejich duševního zdraví a sociální soudržnosti.

Autor: Petr Pláteník

Další články