BankID na vzestupu. Lidem i firmám šetří desítky hodin

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Technologie 30. 04. 2022

BankID na vzestupu. Lidem i firmám šetří desítky hodin

Bankovní identita představuje zásadní krok v digitalizaci České republiky a usnadnění nejen komunikace se státní správou, ale i v soukromém sektoru. Nástroj je vhodný pro každého, kdo chce převést komunikaci se zákazníky do elektronického prostředí. Napojení na systém BankID si ale neumí nastavit každý sám a ne každému se vyplatí.

Koncept bankovní identity není ve světě žádnou novinkou, s nápadem přišli ve Skandinávii už před dvaceti lety. V České republice službu aktuálně nabízí už sedm bank, které umožňují její využití více než šesti milionům uživatelů. Stane-li se BankID standardem, ročně ušetříme až desítky hodin času stráveného nejen na úřadech.

BankID výrazně zjednodušuje život a šetří čas. Snižuje firmám náklady a umožňuje rychlejší a pohodlnější obsluhu zákazníků. Od loňského června ji zprovoznilo přes 70 firem a další desítky zavedení připravují. Prostřednictvím bankovní identity se mohou lidé bezpečně přihlašovat k aplikacím a portálům firem i státních institucí, ověřovat a potvrzovat transakce nebo digitálně podepisovat dokumenty. Díky tomu se postupně posouváme mezi digitální lídry Evropy,“ říká Jan Blažek, předseda představenstva společnosti Bankovní identita, mezi jejíž zakládající akcionáře patří i ČSOB.

Struktura systému bankovní identity

Koncept bankovní identity zahrnuje dvě hlavní skupiny. První je Národní identitní autorita (NIA), určena pro státní správu, a druhou je Bankovní identita pro soukromý sektor. Obě z nich pak rozlišují dodavatele služby a identity. Na jedné straně jsou banky jako garanti našich identit. Dodavatel potvrzení vnímá jako bezpečné a legitimní a pak nabízí své služby.

Zdroj: eMan

Jak systém integrovat a co to stojí

Integrace platformy BankID do uživatelských portálů využívají v tuto chvíli primárně služby, kde je z právního a bezpečnostního hlediska zapotřebí potvrzení identity samotného uživatele. Je tedy vhodné například pro pojišťovny a prodejce energií. Samotné prostředí bankovní identity je dosti specifické a mnoho firem implementaci raději nechá na specialistech. V tento moment přichází na řadu takzvaní integrátoři – IT společnosti, které platformu zprovozní.

Prostředí platformy BankID má svá specifika, se kterými ne každá společnost má kapacitu pracovat a úspěšně integrovat vhodné řešení. V rámci eManu působíme jak na pozici poradce, tak samotného integrátora, klientům pomáháme vybrat například vhodnou kombinaci služby pro jejich podnikání nebo je přímo propojíme s identity providerem,“ dodává Michal Košek, CEO pražské softwarové společnosti eMan.

Bankovní identita aktuálně nabízí šestero možných služeb, které mohou zákazníci využít – Connect, Sign, Identify, Identify +, AML a notifikaci a aktualizaci dat. Služby slouží k ověřenému digitálnímu podpisu, ověření kompletních informací o klientovi a aktualizaci klientských dat. Každá z nich se cenově liší. „Samotná aktivace služeb BankID stojí 30 000 korun a náklady na jednotlivé uživatele se také nastřádají, je tak přirozené, že menší podniky jí nevyužijí,“ zakončuje Košek.

Zdroj: Bankid.cz

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články