Konec grafů. Trendem jsou data ve vizuálu, kde pomáhá i ChatGPT

Foto zdroj: FocusOn
Technologie 11. 12. 2023

Konec grafů. Trendem jsou data ve vizuálu, kde pomáhá i ChatGPT

Data jsou pro podnikání důležitá stejně jako sůl pro kuchaře – tj. naprosto nezbytná. „Pokud říkáme, že peníze jsou hybnou silou ekonomiky, tak data jsou určitě krevní destičky,” říká v rozhovoru Tomáš Kašša, obchodník společnosti Salesforce zodpovědný za analytickou platformu Tableau.

Každá firma data potřebuje, aby si mohla vyhodnotit, jakým směrem se bude její podnikání ubírat. Ukážou jim, jakým směrem dosáhnout zisku. Také z dat zjistí směr, kterým se budou dále rozvíjet a postupovat ve své činnosti,“ říká Kašša. „Náš zákazník může být tříčlenná firma, ale i velká korporátní společnost. Dokážeme zvládnout jakýkoliv požadavek,“ dodává.

V restauraci vám analýza zjistí nejoblíbenější pokrm

Analytika odhalí, zda jsou podniky rentabilní. „Je nesmírně důležitá. Může nám ukázat, jakým stylem jsme hospodařili a kde se máme zlepšit. Například v restauraci dokážeme zanalyzovat, jaká jídla byla nejúspěšnější a jak zkombinovat dodavatele,“ vysvětluje Kašša.

„Šéf restaurace si řekne, že chce vytvořit menu podle analytických dat z minulých týdnů. Musí ale oslovit ostatní lidi a informace mu přijde do 3–4 dnů – ty už ale nejsou tak relevantní,“ popisuje proceduru na reálných situacích Kašša.

Přijde demokratizace dat?

Zvládne si firma zanalyzovat data sama, nebo potřebuje externího poradce? „Často se stává, že ve větších organizacích jsou data zpracovávána jednotlivými odděleními a pocházejí z různých datových zdrojů. My je potřebujeme shromáždit do jednoho zobrazení a poskytnout téměř každému uživateli, aby je měl k dispozici. Jde o to, aby si každý zaměstnanec mohl automaticky vytvářet analýzy. Říkáme tomu demokratizace dat,“ dodává Kašša. V roce 2004 společnost Tableau vynalezla self-service – samoobslužnou analytiku. Vznikla právě s myšlenkou na uspořádání chaotických dat do přehledných skupiny.

ChatGPT jako firemní pomocník

„V roce 2019 se společnost Tableau stala součástí Salesforce rodiny. Kompletuje tak pohled společnosti na své zákazníky a ekonomický ekosystém. Umožňuje jednotlivým uživatelům vidět data a pracovat s nimi,“ komentuje poskytované výhody Kašša.

Data se přenesla do vizuální podoby a uživatelé si je tak mohou lépe vizualizovat. „Můžete tak využít nekonečné množství grafických podob. Data si připravíte a dáte si do nich statistiky. Také s nimi začínáme ‚mluvit‘. Už nemusíte tvořit grafy. Potřebujete jen výkazy za minulé měsíce a ChatGPT vám vytvoří adresní analytiku na vaše zadání – s odpovědí ve vašem rodném jazyce,“ představuje nové funkce Kašša.

Bezpečnost je pro firemní data zásadní

Jak je to ale s ochranou firemních data? „Je důležité, aby data měla příslušnou bezpečnost. Jednotliví uživatelé pracují s daty a vytváří si své vlastní, personalizované analytiky. Podklady dat ale musí být jasně určené a mít stanovené, kdo je může vidět. Rozdělit je můžete podle jednotlivých funkcí ve společnosti, jednotlivých týmů – až po majitele, který je může vidět všechny. Zabezpečujeme i to, aby data nemohla být zneužita,“ vysvětluje zásady bezpečnosti Kašša.

Do budoucna půjde hlavně o zvládnutí umělé inteligence. V analytice má své jasné místo. „Bude to jako s dítětem – hodnoty, které jí dáme, se nám vrátí nazpět,“ uzavírá Kašša.

Více o produktech Salesforce se nyní můžete dozvědět na stránkách Salesforce na dosah ruky.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory