Konec náklaďáků na naftu. Kalifornie pokračuje v zeleném tažení, to má ale i stinné stránky

Zdroj: Zetong Li/ Unsplash
Ekologie 13. 05. 2023

Konec náklaďáků na naftu. Kalifornie pokračuje v zeleném tažení, to má ale i stinné stránky

Kalifornské regulační orgány pro ochranu ovzduší schválily nařízení, které po roce 2036 zakazuje v tomto americkém státě prodej nových nákladních vozů s tradičním spalovacím motorem, tedy vozů poháněných naftou. Pravidlo ještě musí odsouhlasit Agentura pro ochranu životního prostředí prezidenta Bidena. Kalifornské emisní normy pro vozidla pravidelně dodržují i další státy, opatření by tak mohlo mít dopad napříč USA.

Opatření, známé jako Advanced Clean Fleets, je dalším krokem, který posouvá „zlatý stát“ blíže k čisté dopravě. Podle úřadu guvernéra Gavina Newsoma musí velké nákladní vozy, zásobovací a vládní flotily přejít na bezemisní technologii do roku 2035, popelářské vozy a autobusy nesmí produkovat emise do roku 2039 a všechna ostatní vozidla, na která se pravidla vztahují, musí mít nulové emise do roku 2042.

V březnu Bidenova administrativa umožnila Kalifornii požadovat, aby polovina prodaných těžkých nákladních vozidel byla počínaje rokem 2035 elektrická. Ve stejném roce si Kaliforňané budou moci koupit nové auto už jen na baterky nebo vodík. Nejlidnatější americký stát loni schválil nařízení, které zakazuje od roku 2035 prodávat nová vozidla s benzinovými či naftovými motory.

Nejen nákladní vozidla, i vlaky musí zezelenat 

Čtyřkolovými vozidly to nekončí. Kalifornská rada pro zdroje ovzduší už dříve schválila nařízení, které omezuje znečištění způsobené vlaky. Cílem tohoto předpisu je urychlit zavádění čistších technologií pro lokomotivy, omezit jízdu na volnoběh a požadovat, aby nově vyrobené osobní a nákladní vlaky měly od roku 2030, resp. 2035 nulové emise. 

„Obě nařízení se vzájemně doplňují tak, aby drasticky snížila znečištění ovzduší – zejména ve znevýhodněných komunitách – a dosáhla odvážné vize guvernéra Newsoma pro [vozidla s nulovými emisemi] v Kalifornii,“ uvedl úřad guvernéra v tiskové zprávě s tím, že zranitelné komunity nacházející se v blízkosti koridorů nákladní dopravy a skladů mají jedno z nejhorších ovzduší v celé zemi. 

Miliardové úspory americkému zdravotnictví

Podle zprávy Americké plicní asociace o stavu ovzduší se šest z deseti měst v USA, která jsou nejvíce znečištěna ozonem, nachází v Kalifornii. Očekává se, že pravidlo pro nákladní automobily přinese 26,6 miliardy dolarů v oblasti zdravotnictví a majitelé vozových parků ušetří díky přechodu na ekologičtější vozidla odhadem 48 miliard dolarů.

Snížení znečištění oxidy dusíku a dieselovými motory z vlaků údajně přinese odhadované zdravotní úspory ve výši 32 miliard dolarů, protože zabrání 3 200 předčasným úmrtím a 1 500 návštěvám pohotovosti a hospitalizacím.

„Kalifornie opět ukazuje světu, jak vypadají skutečná opatření v oblasti klimatu,“ prohlásil guvernér Newsom. „V loňském roce náš stát schválil jedno z prvních nařízení na světě, které požaduje, aby všechny nově prodávané automobily měly nulové emise. Nyní jsme díky těmto opatřením, která vyžadují, aby všechny nové prodeje těžkých nákladních vozidel byly s nulovými emisemi, a díky řešení znečištění z vlaků v našem státě o krok blíže k dosažení zdravějšího sousedství a čistšího ovzduší pro všechny Kaliforňany.“

Kalifornský „klimatický zázrak“ může přijít draho

Stát, který je na nejlepší cestě stát se čtvrtou největší ekonomikou světa, investuje do přechodu k bezemisní dopravě devět miliard dolarů prostřednictvím Kalifornského klimatického závazku. Někteří představitelé odvětví nákladní dopravy se však obávají, že celková cena této transformace se vyšplhá mnohem výše. Jednak kvůli nutnosti vybudovat související infrastrukturu, jednak podle nich nová pravidla povedou ke zvýšení cen zboží, které je přepravováno kamiony.

Americká asociace nákladní dopravy označila kalifornské zelené plány za „nerealistické“. „Jelikož je zřejmé, že kalifornské rétorice neodpovídají technologie, doufáme, že rada změní kurz a umožní dopravním společnostem svobodně si vybrat čisté technologie, které nejlépe vyhovují jejich provozu,“ uvedla skupina v prohlášení. Upozornila, že emise z nákladních vozidel se v posledních desetiletích již výrazně snížily.

Autor: Alena Burešová

Další články