Syndrom Nokia. I ten největší e-shop může padnout, říká ředitel Shoptetu

Foto zdroj: Focuson.cz
Technologie 23. 02. 2022

Syndrom Nokia. I ten největší e-shop může padnout, říká ředitel Shoptetu

V Česku funguje na 50 tisíc e-shopů a právě ty menší z nich rostou nejrychleji. Jejich obrat za minulý rok vzrostl o více než 40 procent vůči trhu, který narostl zhruba jen o 10 procent. Historie ukázala, že hráči, kteří byli někdy jedničky, tak o svou pozici mohou – a zejména v technologickém byznyse – velmi rychle přijít. Takže v tomto ohledu mohou ve světe e-commerce takové změny nastat, říká Samuel Huba, generální ředitel e-shopové platformy Shoptet. 

Je podle vás kamenným prodejnám konec? 

Nemyslím si, že by kamenným prodejnám úplně odzvonilo, ale trend přechodu z offline prodeje do online je jasný. A viděli jsme to už před pandemií koronaviru, která tento přechod významně urychlila, a to, co jsme plánovali, že se stane za pět sedm roků, se událo za rok. Ale nemyslím si, že by kamenné prodejny úplně vymizely, spíše se budou přesouvat do online prostředí. Vidíme, že i teď ten trend pokračuje dál. 

Jste členem Asociace pro aplikovaný vývoj v IT. Jak nyní vidíte český e-commercový trh? Jsou na něm karty rozdány? Máme tady velké hráče, jako je Alza nebo Rohlík, myslíte, že tuto jejich hegemonii lze nějakým novým e-shopem prorazit? 

Já si myslím, že historie ukázala, že hráči, kteří byli někdy jedničky, tak o tu pozici můžou – a zejména v technologickém byznyse – velmi rychle přijít. Dobrým příkladem je například Nokia, která asi nečekala, že by mohla přijít o svoje prvenství na trhu mobilních telefonů, ale přišel Apple, Google, Android. Takže v tomto ohledu mohou ve světe e-commerce takové změny nastat.

Loni jste měli rekordní tržby ve výši 300 milionů korun. Stále rostete, znamená to, že český e-commercový trh ještě není saturován, že je další prostor pro růst?

Loni jsme vyrostli o více než polovinu, co se týče obratu. A když se podíváme na podíl e-commerce prodeje v rámci retailu, tak jsme stále hodně na začátku. A přestože je Česko v rámci V4 nejlepší ohledně podílu na trhu, stále je to dnes okolo 15 až 17 procent a vidíme obrovský prostor pro to, aby tento podíl dále rostl. 

Loni jste pomohli na svět zhruba 10 tisícům nových e-shopů. Kolik v současnosti zhruba v Česku funguje e-shopů? A kolik takových e-shopů pojme český desetimilionový trh?

Dnes je to podle našich odhadů okolo 50 tisíců e-shopů. Co se týká toho, kolik e-shopů ještě trh pojme, tak pokud vezmeme v úvahu to, že podíl e-commerce stále roste, tak tu prostor stále je a podle našich dat je po menších e-shopech stále poptávka. Lidé na nich nakupují a i takovým menším e-shopům se daří. Co je hodně zajímavé a nás to těší, je, že tyto menší a střední e-shopy rostou rychleji než trh. Podle našich čísel tento obrat za minulý rok vzrostl o více než 40 procent vůči trhu, který vzrostl o zhruba 10 procent. 

A čím to je? Je to třeba i tím, že lidé jsou už unaveni velkými e-shopy, kde seženou všechno, a jdou cíleně spíše po menších, třeba i konkrétně zaměřených e-shopech? Není to podobné s tím, jak mnoho lidí záměrně nechodí do supermarketů, ale nakupují v menších, lokálních obchodech? 

Já si myslím, že faktorů je více. Ale jeden z hlavních je to, že technologie, které před nedávnem měli jen velcí hráči, se dostaly i k menším podnikatelům, také díky platformám jako Shoptet, a tím pádem se to vyrovnává.  

My jsme už zvyklí na internetu kupovat v podstatě cokoliv. Jsou ale produkty, které podle vás nebude smysl přes internet kupovat? Kde jsou hranice? 

Hranice se každým rokem posouvají a koronavirus nám ukázal, že se naše nákupy skoro kompletně přesunuly do online prostředí. Myslím si, že časem budeme schopni si koupit online cokoli, a půjde o to, aby zákaznická zkušenost byla co nejpříjemnější a aby proces prodeje a customizace byl co nejsvižnější. Technologie, které dnes jsou a máme je k dispozici, tak to už dovolují a je to pravděpodobně otázka času. 

Vy se soustředíte především na tvorbu středních, větších nebo spíše menších e-shopů. Kdo je váš typický zákazník a jaké produkty například chce díky vám prodávat? 

Dnes v těch 30 tisících e-shopech a firmách máme jak úplné začátečníky podnikatele, kteří mají nějaký nápad a chtějí s ním vyjít do světa, tak i velké značky. Takže už to není jen o tom, že pomáháme v podnikatelských začátcích, ale chceme jim pomáhat být úspěšnými a být s nimi v celém procesu růstu. 

Mohl byste konkrétně představit, jak dlouho trvá takový e-shop postavit?

Samozřejmě závisí na tom, o jakého klienta se jedná. Jsou takové dva hlavní segmenty. První jsou lidé nebo firmy, které v online prostředí začínají úplně od nuly. Tam naše platforma dovoluje e-shop nastavit v řádech několika hodin. Pak jsou tu větší firmy a e-shopy, kde jsou požadavky složitější, a tam jsme schopni se pohybovat v řádech měsíců. 

Dal by se říct nějaký průměr, za jakou částku lze takový e-shop postavit? 

U nás se dá začít na nízkých stovkách korun. A samozřejmě u e-shopů, které jsou robustnější, tak nabízíme produkt Shoptet Premium, začínající na měsíčním poplatku 12 000 korun.  

Vy jste kromě Slovenska relativně nedávno expandovali do Maďarska. Máte v tomto ohledu i další plány? 

V druhé polovině minulého roku jsme vstoupili do Maďarska, více jsme začali fungovat na Slovensku, a co se týče dalších zemí, tak naše expanzivní ambice nekončí. Je pro nás důležité nastartovat podobný příběh, který se odehrál v Čechách. Též v Maďarsku, na Slovensku jsme dnes e-commercová jednička, takže i tam máme v plánu dál růst. Potom se samozřejmě díváme po dalších zemích jak na východ, tak na západ od nás. 

Nedávno jste koupili významný veletrh Reshoper. Můj dotaz je: Proč? Protože právě covid dosti zamával s klasickými veletrhy a konferencemi. Znamená to, že v klasickém offline pořádání veletrhů nadále vidíte potenciál? Nebo to chcete nějak přetvořit do online formátu? 

Reshoper je nejlepší e-commerce konference tady u nás. A my chceme tento koncept přenést do střední Evropy. Já si myslím, že konferencím určitě neodzvonilo. Věříme, že v rámci těchto konferencí budeme blíže našim zákazníkům a pomůžeme jim na jejich podnikatelské cestě. Reshoper nám perfektně seděl do této vize, a proto jsme se rozhodli spojit síly a nejen zde v Čechách přenést Reshoper na další úroveň, ale taktéž tento koncept přenést do celé střední Evropy. 

Máte tedy v plánu pokračovat i v offline světě? 

Určitě. 

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory