Zdraží i zmrzlina, ale Češi si rádi připlatí za kvalitu, říká výrobce zmrzlin

Foto zdroj: FocusOn
Byznys 03. 03. 2023

Zdraží i zmrzlina, ale Češi si rádi připlatí za kvalitu, říká výrobce zmrzlin

Ví se už, na kolik nás v létě přijde kopeček zmrzliny? O cenotvorbě v tomto specifickém odvětví, problémech, se kterými se potýkali v posledních letech podnikatelé v gastronomii, ale také inovacích ve výrobě mražených produktů si s námi povídali Petr Němeček, majitel společnosti Adria Gold, a Lukáš Bartoš, obchodní ředitel ve stejné společnosti.

Zdraží zmrzlina? Zcela zásadní otázka pro mnohé milovníky mraženého pokrmu před nastávající letní sezónou. „Vypadá to, že zdraží,“ nechodí kolem horké kaše Petr Němeček. „Náklady na energie a vstupní suroviny – hlavně cukr a mléko – šly totiž nahoru.“ O kolik víc si připlatíme na jeden kopeček, jde ale ještě těžko říct.

Zásobujeme primárně provozovatele, a tak záleží také na nich, jakou cenotvorbu si nastaví,“ vysvětluje Lukáš Bartoš. „Protože stejně jako nám zdražuje surovinový vstup, oni zase musí zaplatit víc za pracovní sílu, energie a další režijní náklady. Nebudou to ale pětikorunové nárůsty.“

Zmrzlina je zážitek, za který Češi rádi zaplatí

Když už je řeč o surovinách, asi vás hned i napadne, že zdražení se může týkat některých příchutí zmrzliny více než jiných. „Míváme to tak,“ přitakává Lukáš Bartoš. „Je to dáno tím, že jedeme na maximum obsahu ovoce – když vypíchnu ovocné příchutě. A cena toho daného ovoce se hodně pohybuje nahoru a dolů.“ Loni byly takto nevyzpytatelné maliny, letos zase docela zdražují jahody. Kalkulovat sezónní cenu je ale podle Bartoše ještě stále předčasné.

A byla to právě sezónnost zmrzliny jako produktu, co motivovalo firmu Adria Gold k rozšíření nabídky o služby poptávané celoročně. „Samozřejmě jsme už od začátku měli výrobu cukrářských výrobků. Ale hledali jsme nějaké vyplnění zimního provozu, a tím se stalo gastro, respektive založení divize gastronomie v naší společnosti.“

A co Češi? Mění se nějak v průběhu let jejich vztah ke zmrzlině, jsou pozorovatelné určité trendy? Jednoznačnou odpověď Lukáš Bartoš nenabízí. Jedno je ale jisté. „Určitě můžu říct, že lidi se tady stále více orientují na kvalitu. Změnilo se to rapidně, což je pro nás samozřejmě dobře.“ Pak se takový Čech ani neostýchá zaplatit si za dobrou pochoutku o něco víc. 

„Zmrzlina je zážitek, a aspoň u nás ještě není zvykem, abyste si ji užívali celoročně. V takové situaci i z ekonomického hlediska zvažujete, jestli utrácet za něco, co je, laicky řečeno, aromatizované, anebo chcete, aby zmrzlina chutnala opravdu jako jahody,“ vysvětluje Bartoš.

Moderní technologie už dnes pronikají do spousty, často netušených odvětví. Kopečková zmrzlina je podle Petra Němečka v tomto směru spíše výjimkou. „Úplně zásadní změna tam není. Samozřejmě spolupracujeme s těmi nejlepšími světovými firmami, které vyrábí potřebné stroje. Dneska už se do nich dává elektronika, je tam lepší řízení, líp to našlehává atd. Ale pořád jsou to stroje na stejné bázi. Stále je to hlavně o lidské práci a kvalitních recepturách,“ nedělá z výroby zmrzliny záhadu majitel firmy Adria Gold.

Se zmrzlinou až do Dubaje

Velkou zkoušku znamenal pro jeho společnost covid, který zasáhl těžce celou oblast gastronomie. Ale i díky rozložení sfér podnikání do různých odvětví se jim nakonec těžké období podařilo přestát.

 „Zrovna zmrzlina byla segmenten, který nám firmu zachránil,“ vzpomíná na zlomové momenty Petr Němeček. „Dokonce jsme s ním šli nahoru, protože lidi nejezdili do zahraničí, byli hodně u nás, a to se na prodejích zmrzliny projevilo.“

Ale i gastronomie jako taková se podle Němečka z prožitého šoku už vzpamatovává. Aspoň při pohledu na výsledky jejich divize. „Jsme už na číslech z 2019,“ prohlašuje, „dokonce jsme je v roce 2022 předčili. Samozřejmě do toho vstupují rostoucí náklady, ale obratově jsme je překonali.“

A to nás může přivést k úvahám o možném rozšiřování do zahraničí. „Určitě o tom přemýšlíme,“ potvrzuje Bartoš. „Začali jsme na tom dokonce už i pracovat.“ Dlouholeté zkušenosti s působením v cizině aspoň v jednom případě rozhodně mají. „Už více než 20 let fungujeme na Slovensku,“ vysvětluje Němeček. „Máme partnerskou firmu Adria Gold Slovakia, se kterou byznys rozvíjíme úplně ve stejných dimenzích jako naši českou firmu.“ A kam dál se případně ubírá jejich zrak, do kterých zemi by nejraději expandovali? „Když už tady padlo Slovensko, kde máme až takové rodinné vztahy, tak oni mají zase blízko do Maďarska,“ naznačuje možný další směr vývoje Bartoš. „A samozřejmě jako první se díváte po nejbližším okolí, jako je Rakousko nebo Německo. Ale záleží i na potenciálu, teď třeba za pár dní letíme do Dubaje…“

Desetimilionová investice do strojů

Ale pojďme hezky zase zpátky domů. Vysoká inflace je problém, se kterým se tady potýká řada domácností i firem. „U nás se zas tolik neprojevila,“ přiznává Němeček. A dodává: „Zdražení jako takové probíhalo průběžně. Jak už to tady zmiňoval Lukáš konkrétně na příkladu jahod, tak my opravdu musíme průběžně počítat a zase počítat ceny všech vstupů.“ Počítat se musí ale i s investicemi.

 „Vymysleli jsme produkt extra fruit, který je v České republice zcela jedinečný,“ odhaluje něco ze zákulisí fungování firmy její majitel. „Je to něco, co lidi doma nebo zákazníci vezmou a udělají si třeba točenou zmrzlinu s opravdovou příchutí ovoce.“ Nejnáročnější bylo celé to převést do podoby průmyslové výroby. Cílem je dodávat každému odběrateli ve standardní kvalitě produkt po celý rok. V tom spočívá podle Němečka ona velká inovace. „Museli jsme koupit technologie balicí linky, plnicí linky,“ vysvětluje majitel Adria Gold, „to probíhalo v minulém roce a bude ještě dál pokračovat v tom letošním.“ Mluvíme tu přitom o investici přesahující 10 milionů. 

„A tím to samozřejmě nekončilo,“ doplňuje Bartoš. „Další rok nám trvalo, než jsme vyběhli s prvním produktem. Byly chvíle, kdy nám lidi zvenčí i technologové říkali, že jsme blázni, že něco takového prostě nejde vyrobit. Ale jak vidíte, produkt už je na světě.“

Rodinná firma jako Adria Gold, kde příbuzní obsazují různé posty, funguje možná na trochu jiném půdorysu než více neosobně pojímané podniky. Jak se to projevuje na jejím provozu? A co otázka možného předávání odkazu? Nezvažuje se kupříkladu odprodej značky? „Měli jsme nedávno takové  faux pas,“ vyjadřuje se k celé věci na přímo Petr Němeček. „Dostávaly se k nám různé informace, že firmu prodáváme a propouštíme zaměstnance. Museli jsme dokonce vydat lehké memorandum, že to není pravda. Jako společnost totiž fungujeme dobře a chceme zůstat rodinná firma.“ Otázka následnictví už je taky zřejmě vyřešená.

 „Máme to vymyšleno tak, že Lukáš jako obchodní ředitel převezme postupně firmu,“ má o budoucnosti jasno Němeček. „Já bych se chtěl za několik let věnovat už i jiným věcem, samozřejmě ve firmě. Ostatně pracuje v ní i dcera, syn a manželka. Prodej teď rozhodně není na pořadu dne. To určitě ne.“

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory