Ve Velké Británii činí průměrná denní sazba interim manažera zhruba 2000 liber (necelých 60 tisíc korun), v Česku se pohybuje kolem 150 tisíc korun měsíčně plus roční bonus. „Naše statistiky ukazují, že 80 % všech projektů, které řídíme, měly lepší hospodářský výsledek než v době, kdy jsme přišli do té firmy,“ říká v pořadu Big Deal na platformě FocusOn.cz Jiří Jemelka, zakladatel společnosti JPF Czech. Jeho firma v loňském roce řídila 150 podniků s obratem 21,5 miliardy korun a za 15 let existence zvládla více než 650 projektů.
Interim management je odborné vedení společnosti externími manažery. Jiří Jemelka vysvětluje, že typicky jejich služby vyhledávají majitelé, kteří své firmy založili v 90. letech a dosáhli obratů v řádu stovek milionů korun.
„Představte si majitele firmy, který založil podnik někdy v devadesátkách. Vybudoval ho na 100 nebo 300 milionů obratu, což jsou takové průměrné obraty našich klientů. A najednou jako by vyprchala ta energie, ta chuť budovat. Už si dokázal, že něco dokáže vybudovat, má nějaké zázemí a mnoho z těch majitelů nám potom říká, že mají pocit, že jim něco v životě chybí,“ popisuje Jemelka typickou situaci svých klientů.
Společnosti vyhledávají služby interim manažerů nejčastěji ve čtyřech situacích. První je, když firma začíná vykazovat problémy – nemusí být ještě ve ztrátě, ale objevují se například potíže se splácením faktur nebo dluhy na úřadech. Druhou situací je fluktuace klíčových zaměstnanců. Třetí případ nastává, když majitel ztrácí motivaci a do práce už nechodí na 8-12 hodin denně jako dříve. Poslední situací je, když majitel chce předat řízení a soustředit se na strategické otázky.
Jak dlouho trvá, než interim manažer začne fungovat
Proces adaptace nového manažera ve firmě není jednoduchý a vyžaduje čas. Podle Jemelky nejde pouze o nalezení dalšího zaměstnance, ale o zásadní systémovou změnu, která ovlivní celou firmu.
„Špičkoví podnikatelé, kteří například řídí větší množství firem, říkají, že doba od půl roku do dvou let není dostatečná na to, aby člověk vyhledal adekvátního manažera,“ říká Jemelka. Zdůrazňuje, že manažer si musí především lidsky sednout s podnikatelem, což mnoho majitelů podceňuje.
Finanční stránka interim managementu
Služby interim manažerů nejsou levné, ale jejich hodnota spočívá v dosahovaných výsledcích. Jemelka vyvrací představu o hodinových sazbách 3-6 tisíc korun, které by představovaly měsíční náklady 450 tisíc až 1 milion korun.
„Možná pár takových bude, ale nalijme si čistého vína. To většinou funguje tak, že tyto částky někdo zprůměroval, ale v lepším případě, je to nějaký fixní plat plus roční bonus. Tam si dovedu představit, že ty sazby se mohou pohybovat okolo 150 tisíc plus minus měsíčně, plus nějaký roční bonus,“ upřesňuje Jemelka cenovou politiku.
Důležitý je však kontext přidané hodnoty. Jak Jemelka zdůrazňuje: „Pokud přebíráme firmu, která má ztrátu šestnáct milionů, tak je to hodně nebo málo, když dostaneme 2 miliony ročně s tím, že tu firmu během roku dovedeme do kladných čísel?“ Z druhé strany, i nízký plat 50 tisíc měsíčně může být drahý, pokud manažer ze ziskové firmy udělá ztrátovou.
Výsledky interim managementu v číslech
JPF Czech má za sebou přes 650 projektů a může se pochlubit impozantními statistikami úspěšnosti. Podle Jemelky 80 % firem, které řídí, má lepší hospodářský výsledek než před jejich příchodem.
„V roce 2024 jsme řídili 150 firem a 80 % z nich měly lepší hospodářský výsledek než v době, kdy jsme přišli do firmy,“ vypočítává Jemelka. Pětina firem nedosáhla očekávaných výsledků.
Jemelka však zdůrazňuje, že se nikdy nepodepsali pod krach žádné společnosti. „Máme celkem dost záchytných systémů, které ukazují, jestli jsme vůbec schopni té firmě pomoct nebo ne,“ vysvětluje. I v případech, kdy se nepodařilo dosáhnout očekávaných výsledků, se firmám dramaticky nepřitížilo, pouze toto řešení nebylo pro ně to pravé, a s majiteli udržují dobré vztahy.
První kroky při analýze firmy
Když JPF Czech přebírá nový projekt, má velmi krátký čas na diagnostiku problémů. Jemelka zdůrazňuje, že jejich tým analytiků musí být schopen rychle rozpoznat problémy, jinak by takoví lidé v jejich firmě neměl co dělat.
„Naše analýzy jsou opravdu velice rychlé, žádné stostránkové elaboráty, žádných 14 dní pitvání. Jak říkám, musíme velice rychle mířit do středu a na komoru,“ vysvětluje Jemelka jejich přístup. Dodává, že po 15 letech zkušeností jsou schopni rychle identifikovat typické problémy malých a středních firem.
Po úvodní analýze následuje evoluce, nikoli revoluce. „Úplně první věc, když začínáme projekt, je, že se musíte bavit s lidmi,“ říká Jemelka. Interim manažer si musí získat důvěru zaměstnanců, poznat, jak fungují, a zároveň se nechat poznat. Z jejich statistik vyplývá, že zhruba 10 % zaměstnanců nepřežije změnu vedení, protože se nedokáží adaptovat na nový způsob řízení.
Psychologické aspekty interim managementu
Interim management má i silnou psychologickou dimenzi. Jemelka přiznává, že jejich manažeři často plní roli psychologů, mentorů nebo koučů.
„Spoustamajitelů jsou relativně osamělí lidé. To neznamená, že by byli osamělí, že žijí někde ve Středomoří na opuštěném ostrově, ale osamělí v tom smyslu, že málokdo za nimi přijde a řekne: Hele, Františku, jaký máš dnes den? Nebo řekni miněco o té faktuře za 5 milionů, kterou nemáme zaplacenou? To musí být těžké,“ popisuje Jemelka situaci majitelů.
Tato psychologická stránka se násobí v rodinných firmách, kde přicházejí do hry silné emoce mezi rodinnými příslušníky. „Když přijdete do firmy, kde spolu pracují tatínek, maminka i syn. Syn, který má ambice, tatínek je alfa samec a maminka se snaží celou dobu žonglovat na obě strany…… A teď, když tam něco vybuchne jako téma, tak jsme se naučili s tím pracovat,“ vysvětluje Jemelka.
Předání otěží a budoucnost interim managementu
Na závěr rozhovoru Jemelka popsal, jak on sám dokázal předat vedení své firmy a jaké mentální boje to přineslo. Zpochybňuje také obavy, že by umělá inteligence a automatizace mohly nahradit roli interim manažerů.
„Byznys se bude se měnit, bude se vyvíjet, o tom jsem přesvědčený. Z druhé strany to asi není tak rychlé, že by se najednou změnilo všechno, celý byznys, prostředí a pravidla hry,“ říká k budoucnosti interim managementu v éře umělé inteligence. Dodává, že v rámci JPF s tím aktivně pracují a zavedli strategii, jak implementovat umělou inteligenci do svých procesů.
Co se týče osobní zkušenosti s předáním vedení, Jemelka přiznává, že to byl vnitřní boj: „Pro mě to byl vnitřní boj. O to víc rozumím těm klientům, že je to pro ně opravdu mentálně neskutečně náročné období.“ Zdůrazňuje, že když opustil operativu, objevilo se v jeho životě obrovské vakuum a musel se naučit důvěřovat a řešit, co dál s načatým životem.
Celý rozhovor si můžete poslechnout jako video nebo podcast:
- Jaké jsou konkrétní příběhy klientů, kteří díky interim managementu zachránili své firmy?
- Jak interim manažeři řeší specifické problémy v různých odvětvích?
- Jaké jsou nejčastější chyby, které majitelé dělají při předávání řízení?
- Jak se liší přístup interim manažerů v České republice od zahraničí?
- Jaké nové nástroje a technologie JPF Czech používá pro zefektivnění řízení firem?
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.