NHL mu nevyšlo, teď v USA rozjíždí pobočku úspěšné české firmy

Foto zdroj: FocusOn
Byznys Life 23. 07. 2023

NHL mu nevyšlo, teď v USA rozjíždí pobočku úspěšné české firmy

AMERICKÝ SPECIÁL #17: V 18 letech přijel do Ameriky hrát hokej, brusle ale už dávno pověsil na hřebík. Vystudoval univerzitu v Saint Louis a díky šťastné souhře okolností si ho vyhlédla česká společnost DCT Cleaning, aby jí pomohl rozjet pobočku v Chicagu. Právě tam jsme s Davidem Burešem udělali rozhovor, ve kterém popisuje, proč je pro firmu z Evropy důležité mít své lidi přímo v Americe, co je důležité pro úspěch v byznysu i v čem jsou Američané jiní než Češi. 

„Ta příležitost se ke mně dostala úplnou náhodou. Skoro rok a půl jsem žil v Chicagu, po ukončení studia na univerzitě v Saint Louis. V roce 2020 jsem se vracel na delší čas zpět do České republiky, kvůli pandemii covidu-19 a pracovnímu vízu. Firma tehdy hledala někoho, kdo bude ochotný se přestěhovat do USA a pomůže s rozjetím pobočky v Chicagu. Já jsem měl na LinkedInu pořád Chicago, protože jsem si zapomněl přepnout lokaci. A to v kombinaci s mými předchozími pracovními zkušenostmi zapříčinilo, že jsem jim vyjel v tom správném filtru,“ vysvětluje Bureš, jak se z něho stal manažer prodeje chicagské pobočky DCT Cleaning. 

Proč zrovna Chicago? „Chicago má strategickou polohu – dá se z něho poměrně snadno dostat na západ, východ i jih Ameriky. V okolí také sídlí velký počet firem v našem oboru,“ říká Bureš.

Největší zákazníci: automobilový a zbrojní průmysl

Společnost DCT Cleaning dodává mycí zařízení a chemii pro výrobu elektroniky, resp. desek plošných spojů. „Mojí pracovní náplní je rozvíjení obchodních sítí a hledání nových zákazníků. Protože je pobočka v Americe na začátku, starám se také o každodenní operativu, od logistiky, přes hledání a zařizování kanceláří, po účetnictví a servis,“ komentuje svou pozici Bureš. 

Mezi největší zákazníky DCT Cleaning v USA patří firmy z oboru automotive a zbrojního průmyslu. „Jsou tu i menší firmy, které vyrábějí desky na zakázku pro spoustu oborů, ať už je to spotřební elektronika, nebo těžba ropy,“ říká Bureš. 

Společnost má pobočku také v Maďarsku a další vznikají v Malajsii a Srbsku. „Nicméně firma je zastoupená celosvětově skrze distributorskou síť,“ doplňuje Bureš.

Stigma evropských firem

Americké firmy podle Bureše vyžadují velkou flexibilitu a místní zákaznickou podporu, i proto se DCT Cleaning rozhodla založit pobočku přímo v USA. „Chtějí mít jistotu, že pokud se něco stane, budou mít k dispozici okamžitý servis. Zaručit řešení těchto problémů z Česka by bylo dost těžké,“ říká Bureš.

Jednou z největší výzev na americkém trhu je pro DCT Cleaning stigma, že jsou evropská firma. „Daří se nám to překonávat tím, že tu máme místní zákaznickou podporu. Na Američany působíme jako místní firma, máme už spoustu referencí z Ameriky, což dál napomáhá rozvíjet věrohodnost naší značky,“ říká Bureš. 

Prezentujeme se jako firma, která má sídlo v Americe, ale jsme samozřejmě hrdí na to, že vyrábíme produkty v Čechách a že máme za sebou českou kvalitu,“ dodává. 

Do budoucna by DCT Cleaning mohla podle Bureše přesunout část výroby do Ameriky, aby flexibilněji reagovala na potřeby trhu. „Absolutní cíl je stát se největší firmou v oboru. Teď je ale největší prioritou najmout dostatečně kvalitní a početné zastoupení pro naši pobočku, abychom se mohli dál rozvíjet.“

Byznys nevybudujete přes noc

Byznys v Americe je podle něj založený hlavně na dlouhodobých vztazích a kontaktech. „Byznys se tady buduje pomalu, není to něco, co by člověk vybudoval přes noc. Musíte si tady vybudovat i jakousi značku a lidi si ji musí spojit s kvalitou a hlavně tím, že jste dostatečně flexibilní a vždy pomůžete,“ přibližuje Bureš americkou realitu. 

Američané jdou přímo na věc, hodně také záleží, jaké vztahy si s klientem vybudujete. Když jste spolu zadobře, jedná se daleko líp,‘‘ říká Bureš.

Neúspěch jako klíč k budoucímu úspěchu

Velký rozdíl oproti Česku je v Americe podle Bureše ve vnímání odpovědnosti za své činy. „Američané si stojí za svým rozhodnutím a když se něco nepovede, přijmou za to odpovědnost. Myslím, že v Česku to ne vždy úplně dobře funguje.“ 

Američané také jinak posuzují neúspěch. „Neúspěch je tady brán jako základní kámen ke konečnému úspěchu. Lidem to umožňuje jít trochu víc do rizika, nebát se toho tolik a věřit, že to dobře dopadne,“ říká Bureš.

Celý rozhovor ve videu a podcastu.

Americký speciál vznikl za podpory společnosti Progresus Invest Holding a byl natáčený od 7. do 21. června v New Yorku a Chicagu.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.


Americký speciál

Další rozhovory