;

Kdy se svezeme vlakem na vodík?

11. 05. 2021

Kdy se svezeme vlakem na vodík?

Toyota se bude podílet na vývoji prototypu evropského vlaku s
pohonem na elektřinu a vodík. Firma se zapojila do konsorcia EU FCH2RAIL (Fuel
Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) jako dodavatel palivových článků.
Vlak s nulovými emisemi bude kombinovat napájení z trakčního elektrického
vedení a tam, kde trať není elektrifikovaná, využije energii z palivových
článků a baterií.

Projekt
s rozpočtem 14 milionů eur (přes 360 milionů korun) za účasti partnerů z Belgie, Německa, Španělska a
Portugalska byl zahájený v lednu. Účastníci již definovali referenční trasy a
provozní scénáře pro testování prototypové soupravy. Nový systém by měl být
vyvinutý a schválený během čtyř let.

První
prototyp vznikne přestavbou elektrického příměstského vlaku CIVIA od
španělského výrobce CAF, do kterého bude integrovaná hybridní pohonná jednotka
s palivovými články. Jednou z ústředních součástí palubního energetického
systému budou moduly systému palivových článků od společnosti Toyota Motor
Europe, baterie a měniče energie poskytne firma CAF.

První testování bude ve Španělsku a Portugalsku

První
testy a zkušební jízdy budou probíhat na španělských a portugalských tratích
u   španělského státního železničního
operátora Renfe za podpory tamních provozovatelů infrastruktury. Vodíkovou
čerpací stanici dodá španělské centrum pro výzkum vodíku Centro National de
Hidrogeno. Testy mají ukázat dopady systému na životní prostředí od jeho
výroby, přes použití, až po jeho likvidaci.

„Chceme
ukázat, že tento typ bimodového vlaku je konkurenceschopnou alternativou k
dieselovému vlaku, a navíc šetrnou k životnímu prostředí,“ uvedl vedoucí
projektu Holger Dittus z německého leteckého střediska Institute of Vehicle
Concepts. S vodíkem se počítá v osobní i nákladní dopravě. Projekt proto
pracuje s různým počtem pohonných článků a bateriových modulů, které ovlivňují
dojezd soupravy na neelektrifikovaných tratích.

Vodíkové mají být součástí evropské dopravy

Vodík
má podle odborníků v železniční dopravě významný potenciál a vodíkové vlaky se
mají stát důležitou součástí budování udržitelného evropského dopravního
systému. Evropská komise ve své vodíkové strategii uvádí, že vodík je slibnou
alternativou tam, kde je elektrifikace obtížnější, například v konkrétních
částech železniční sítě.

V
Evropě je elektrifikovaná necelá polovina železniční sítě. Rozšiřování
trakčního vedení je nákladný a dlouhodobý projekt, který navíc závisí na
místních geografických podmínkách. Alternativou jsou čistě bateriové vlaky,
které však mají pouze omezený rozsah provozu mezi 30 a 70 kilometry v
závislosti na profilu trasy a venkovních teplotách. Současné dieselové vlaky
pak mají v porovnání s elektrickými nižší výkon i horší maximální rychlost a
zrychlení. 

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články