Lidé utratí miliardy korun za jídlo s rozvážkou. Začnou šetřit? 

Foto zdroj: Focuson.cz
Lidé 28. 07. 2022

Lidé utratí miliardy korun za jídlo s rozvážkou. Začnou šetřit? 

Města, jako je Praha, zvládnou na poli food delivery daleko víc hráčů. Pokud se na podzim situace zhorší a lidé budou muset opravdu začít šetřit, tak z toho chceme vyjít jako platforma, která je pro ně nejdostupnější, říká Marek Maxa, country manažer rozvážkové služby Bolt Food. 

Během pandemie pomohla rozvážka jídla restauratérům zvládnout těžké období. Podle všeho se ale lidé nevrátili do restaurací ve velkém. Nedávají vám to za chybu?

Myslím si, že ne, a i ten trend, který pozorujeme na každodenní bázi, kdy komunikujeme s partnerskými restauracemi, je opačný. Řešíme, že kapacitně nestíhají obě dvě části byznysu, jedna delivery a druhá restaurace. Je to dáno i tím, že venku je hezky, jsou otevřené zahrádky, takže kapacita restaurací je přes léto reálně větší a lidé se do nich nahrnuli. Každý den řešíme, že spousta restaurací nemá kapacitu na obsloužení zákazníků a zároveň poptávku, která jde přes Bolt Food.

Jak restaurace řeší chybějící kapacitu?

Restaurace má možnost se jednoduchým kliknutím v tabletu dočasně odpojit, aby jí nechodily objednávky do té doby, dokud ví, že kapacitně zvládají.

Je vysoká inflace a zvedají se ceny, neočekáváte, že přijdou horší časy a lidé začnou vařit více doma?

Současný trend ukazuje, že zatím ne. Samozřejmě se to může stát v závislosti na tom, jak dlouho zvyšování cen a současná krize budou trvat. Co my ale zatím v Bolt Food pozorujeme, je to, že lidé si stále více váží volného času a i přes zvedající se ceny si neustále objednávají. A na platformu přichází i spousta nových zákazníků.

Vyhlídky na podzim, zimu nejsou optimistické, jak se na horší časy připravujete vy? 

Připravujeme se tak, že chceme i na podzim a zimu poskytovat zákazníkům co možná nejlepší servis tak, abychom pro ně byli první volbou. Pokud situace půjde k horšímu a lidé budou muset opravdu začít šetřit, tak my z toho chceme vyjít jako platforma, která je pro ně nejdostupnější. Aby když už budou chtít službu food delivery využít, tak se obrátili na nás.

Jaké je podle vašich statistik nejoblíbenější jídlo Čechů a co si nejčastěji objednávají?

Záleží, v jakém období roku se nacházíme. Ale pokud vezmeme celoroční statistiky, tak vede pizza, burgery, kebaby a obecně jídlo rychlého občerstvení. Tím, že je teď léto, tak je to lehčí kuchyně –  chladná jídla, jako jsou saláty nebo například sushi, asijská kuchyně.

Nepozorujete v posledních měsících zvýšený zájem o ukrajinské jídlo?

Nepozorujeme a je to dáno tím, že je nízký počet ukrajinských restaurací v Praze. Pizza je nejpopulárnější jídlo právě proto, že pizzerie jsou v Praze na každém roh. Tím, že je velká nabídka, tak si to lidé snadněji najdou. Kdyby byl větší počet ukrajinských restaurací, tak roste i počet objednávek. Stejný případ je ale i u gruzínské kuchyně, kde v Praze bohužel není tolik restaurací, byť je to kuchyně velice lahodná.

Chodíte do restaurací, nebo si objednáváte jídlo?

To i to. Já miluji jídlo a jím hodně, takže možností navštívit restauraci nebo si objednat přes Bolt Food mám asi víc než průměrný člověk. Záleží ale na ročním období. Teď v létě, když jsou otevřené zahrádky, tak si rád zajdu přímo do restaurace. Je víc možností setkat se s přáteli. Naopak typický den v kanceláři, kdy jsem více vytížený, spíše inklinuji k tomu si objednat. Lehce se však přikláním k tomu jít do restaurace.

Jak vnímáte to, že na českém trhu je několik podobných služeb? Není trh přesycený a nemůže některá služba zkrachovat nebo se s někým spojit?

Myslím si, že ne. Když se koukneme vedle do Polska nebo trošku dál do Rumunska, tak vidíme, že podobně velká města, jako je Praha, zvládnou hráčů na poli food delivery daleko víc. S větší konkurencí roste i kvalita služeb pro koncového zákazníka. Myslím si, že vstup čtvrtého hráče u nás by byl vítaný. Jestliže do Prahy nikdo další nepřijde, tak to bude mezi Bolt Foodem a dvěma konkurenčními platformami o tom, kdo dokáže oslovit nejvíce zákazníků.

Jaké zvyklosti mají Češi? Dávají přednost objednávání, nebo jdou raději do restaurace?

Já si myslím, že to je mix, stejně jako jsem o tom mluvil u sebe. Pak záleží na každém jedinci, jak to má procentuálně rozložené. Někdo si například rád vaří sám, někdo na to nemá čas a záleží pak na každodenní situaci. V uvozovkách i díky pandemii se nejenom Češi naučili na food delivery službu daleko rychleji, než by tomu bylo bez pandemie. Rostoucí trend byl i před rokem 2020 – a zájem by nadále rostl, i kdyby pandemie nebyla. Pokud jídlo doveze kurýr, může být teplé, kvalitní, dobré, ušetří čas a pořád si to zákazníci užijí.

Jak velký je trh s vaším byznysem? 

Pokud bereme celkově trh food delivery i v České republice a zapojíme do toho i doručování potravin, které je teď v rozmachu – my s Bolt Marketem využíváme už tři sklady v Praze a jeden v Ostravě, ze kterého si lidé můžou objednat široké palety zboží – , tak se jednoznačně bavíme v miliardách korun.

Jak vidíte příští rok, jaké očekáváte chování zákazníků a vývoj trhu? 

Doufám, že horší časy nenastanou, že se z toho společnost dostane a náraz nebude hodně tvrdý. Je ale dost možné, že lidé budou nuceni víc šetřit. Co se týče příštího roku a Bolt Foodu, tak my plánujeme expandovat do dalších krajských měst, kde ještě nejsme, a víme, že zájem o naši službu bude. Budeme chtít poskytnout co nejlepší servis, aby si nás zákazníci našli a my jsme pro ně byli platforma, kterou chtějí využívat. 

V tuto chvíli je poměrně nízká nezaměstnanost, jak obtížné je najít partnery, kurýry? 

Určitě to je těžší tím, že míra nezaměstnanosti v České republice je nejnižší napříč Evropskou unií, ale potenciální zájem existuje. Jde o to, jaké peníze si může partner přes naši platformu vydělat. A velká výhoda je, jak si třeba kurýr může platformy mezi sebou měnit a může je kombinovat. Takže nalákat lidi, aby zkusili jezdit jako partnerský kurýr aplikace Bolt Food, není takový problém.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články