;

Budoucnost nákladní přepravy je ve vodíku

22. 11. 2019

Budoucnost nákladní přepravy je ve vodíku

Slepice nebo vejce? 

Takovou malou přetahovanou zažívají na jedné straně výrobci vodíkových aut, kteří nechtějí vstupovat na trhy bez vybudované infrastruktury. Na druhé straně jsou budovatelé infrastruktury, kteří nechtějí nic stavět, dokud nebudou jezdit auta. Výrobci automobilů tak dělají první kroky a zkouší prolomit ledy v nákladní přepravě. 

Například Hyundai představil minulý měsíc koncept vodíkového nákladního vozidla HDC-6 Neptun, který by měl brázdit americké silnice od roku 2024. Do roku 2030 chce automobilka investovat přibližně 140 miliard korun do továrny produkující půl milionu palivových článků ročně pro osobní i nákladní vozidla.

Trh změně nahrává 

Více než polovina nově prodaných aut v Norsku jsou elektromobily. Paříž, Madrid, Barcelona, Londýn a Řím se připravují v příštích deseti letech zakázat vjezd autům se spalovacím motorem. Amsterdam už konkretizoval svůj plán a chce od roku 2030 povolit vjezd jen vozidlům s nulovými emisemi. Tyto kroky by mohly významně posunout vodíkový pohon do popředí. Navíc vodík má v nákladní přepravě oproti elektromobilům jednu nespornou výhodu. Kamion třídy 8 (nejtěžší segment) potřebuje osmitunovou baterii, aby měl dojezd přes 300 kilometrů. Zatímco vodíkový systém na stejný dojezd má hmotnost jen 1,5 tuny. Navíc “tankování” vodíkového kamionu má trvat přibližně stejně u nafty. Baterie jsou na tom podstatně hůře. 

Hyundai HDC-6 NEPTUNE

Pivovar i doprava z přístavu do vnitrozemí

Mezi společnostmi, které se angažují ve vodíkové kamionové dopravě je i společnost Nikola Motor. Ta plánuje pro příští rok testování svého tahače s vodíkovými články. Jejich významným zákazníkem je pivovar Budweiser Anheuser-Busch, který chce pořídit 800 těchto nákladní vozů.

Pozadu nezůstává ani Toyota, která dodává palivové články na vodík pro výrobce kamionů Kenworth. Společně vyrobí 10 nákladních automobilů, které budou používané pro přepravu nákladu z losangelského přístavu do vnitrozemí. Projekt je součástí grantu pro nákladní dopravu s nulovými emisemi ve výši přes 900 milionů korun. Zajímavý je také pohled na aktivity přepravce UPS, který vyvíjí malou flotilu dodávek na vodík. Firma dle vlastního vyjádření chce, aby 40 procent paliva, které spotřebovává, pocházelo z jiných zdrojů než z klasického benzínu nebo nafty. A to už do roku 2025. 

Projekt Toyoty a Kenworthu

Co na to Evropa? 

Hyundai má viditelné aktivity v rámci vodíkové přepravy zejména ve Švýcarsku. V dubnu 2019 automobilka založila spolu s firmou H2 Energy společný podnik Hyundai Hydrogen Mobility (HHM). Cílem spolupráce je rozvíjet ekosystém vodíkové mobility v Evropě zaváděním nákladních vozidel s palivovými články do provozu. HHM plánuje dodat švýcarským zákazníkům do roku 2025 celkem 1600 elektricky poháněných těžkých nákladních vozidel s palivovými články. Společný podnik postupně rozšíří svou nabídku inovativních řešení pro trh užitkových vozidel s palivovými články na celou Evropu. Za tento projekt získala automobilka ocenění za inovace v odvětví nákladních vozidel (Truck Innovation Award). 

Zdroj: TZ Hyundai, Trucks.com

Autor: Tomáš Vrána

Další články