Mileniálové mění způsob nakupování

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Byznys 07. 04. 2022

Mileniálové mění způsob nakupování

Mileniálové, tedy generace Y, je podle OSN největší dospělou skupinou, čítající 1,8 miliardy osob. Tito lidé mění a budou měnit celé ekonomiky zemí – od přístupu k práci po nákupní chování a i výchovu svých dětí.

Generace Y je pojem, který se poprvé objevil v srpnu 1993 v časopisu Advertising Age. Popisoval generaci dětí, kterým bylo v době vydání článku 11 a méně let, tedy děti narozené po roce 1982. Protože děti narozené po roce 1982 maturovaly v roce 2000 a později, vžilo se pro ně také označení mileniálové.

Podle společnosti Goldman Sachs jsou mileniálové jednou z největších generací v historii, která se právě dostává do svých nejlepších let. Mileniálové jsou připraveni přetvořit ekonomiku; jejich jedinečné zkušenosti změní způsob, jakým nakupujeme a prodáváme, a donutí společnosti, aby v nadcházejících desetiletích zkoumaly jejich nákupní chování.

Podle dat OSN představovali mileniálové v roce 2020 na celém světě přibližně 1,8 miliardy lidí, což tvoří 23 % celosvětové populace. Tato generace je svou velikostí tedy větší než kterákoli jiná dospělá skupina.

V České republice je podle Českého statistického úřadu 2,1 milionu mileniálů (viz tabulka 1).

Zdroj: ČSÚ

Specifika mileniálů

Zaujmout mileniály je čím dál těžší. Není to úplně ztracená generace, jak si část jejich rodičů, učitelů nebo starších kolegů myslí. Jde o sebevědomé osoby, které si dokážou jít za svým.

Práce je pro ně důležitá, potřebují, aby je bavila, a na rozdíl od předchozích generací pro ně není jen zdrojem financí. V práci se chtějí realizovat, jsou-li dobře motivováni, umí podávat skvělé výkony a jít si za svým. Na druhou stranu však nemají rádi, když prací trpí jejich osobní život. Nechtějí pracovat 12 hodin denně, chtějí mít čas a užívat si.

Dostudovat, mít svatbu, založit rodinu – na takový postup byly zvyklé předchozí generace. Mileniálové jsou první generací, která k životu přistupuje jinak. Daleko častěji žijí jako singles, než se usadí, chtějí toho zažít co nejvíce. Cítí, že žijí ve světě nepřeberných možností, a nechtějí sázet na první kartu. Někteří dokonce dlouhodobé vztahy nevyhledávají vůbec. Důležitý je pocit svobody.

Volný čas je pro mileniály velmi důležitý, chtějí mít dostatek času na své koníčky, chtějí se bavit a trávit čas se svými přáteli. Oproti generaci svých rodičů mají možnost cestovat a naplno toho využívají.

Mileniálové jsou generací, pro kterou je důležité stravování. Bylo prokázáno, že tato skupina lidí utratí za jídlo daleko větší procento svých příjmů než předchozí generace. Zajímá je zdravý životní styl a lokální potraviny. Rádi se stravují v restauracích. Jde o generaci gurmánů, vyhledávají trendy bistra a kavárny, s jídlem se rádi chlubí a fotí si jej na Instagram. Oproti předchozím generacím pijí více kvalitní kávy a méně se vyhýbají alkoholu.

Odívání je pro mileniály důležitou součástí života. Snaží se, aby je to, co si oblékají, charakterizovalo a vyjadřovalo jejich postoje. Mnoho z nich dává přednost udržitelné módě, oblečení s příběhem a oblíbené jsou i second handy. Trendy sledují na sociálních sítích a o módě mají přehled.

Mileniál ve velkém nakupuje přes internet, a to nejen elektroniku či módu, ale například i běžné potraviny. Nejvíce ocení rychlost. Při nákupu nemá rád zbytečné složitosti a dlouhé vyplňování formulářů. Má-li otázky či problém se zakoupeným produktem, očekává rychlou komunikaci a řešení. Nenechá se opít rohlíkem a dokáže být velmi kritický.

Chcete-li mileniály zaujmout jako značka, pomůže vám silný a reálný příběh, otevřenost a inovativní přístup. Mileniálové také očekávají, že s nimi budete jednat individuálně, hromadná komunikace na ně nefunguje. Také se nevyplatí na ně tlačit, potřebují svůj prostor. Mileniálové mají rádi značky, které mají jasné poslání, jsou autentické a komunikují otevřeně. Je potřeba se odlišit a nabídnout jim něco netradičního.

Mileniálové jsou tedy velmi početnou skupinou s velkou kupní sílou, na kterou se firmy začínají stále více zaměřovat. Pokud firmy mileniály zaujmou, mají vyhráno. To se týká i investorů, kteří na tuto cílovou skupinu uslyší a do takových firem zaměřující se na mileniály rádi investují své peníze.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články