;

Na indickém venkově robot učil děti, aby si myly ruce

14. 11. 2019

Na indickém venkově robot učil děti, aby si myly ruce

Naučit děti mýt si ruce mýdlem může být někdy problém. A přitom to je velmi důležitá dovednost s dalekosáhlými důsledky. Mytím rukou lze například předejít 40 % případů úplavice a respiračních chorob, a dokonce řadě zbytečných úmrtí. V Indii učil ve škole děti mýt si ruce robot Pepe!

Robot Pepe. Foto: University of Glasgow

Ve venkovských oblastech Indie si pouze 18 % lidí myje ruce mýdlem. Důsledek? Zbytečná onemocnění úplavicí a dalšími infekčními chorobami, tragická úmrtí dětí a spousta ztracených hodin absencí v práci a ve škole. Tuto nedobrou situaci lze změnit nejlépe v dětském věku. A kromě rodiny třeba právě ve škole. Nyní již není třeba, aby učitel stál v umývárně, instruoval žáky a dohlížel na ně, zda si náležitě myjí ruce. Tento úkol totiž může převzít robot.

Amol Deshmukh, badatel z Glasgowské univerzity, se ve spolupráci s indickou vzdělávací institucí Amrita Vishwa Vidyapeetham zabývá využitím robotů při dopravě vody v indických vesnicích. Nyní představil výsledky souvisejícího, ale poněkud jiného výzkumu: je to společenský robot, jmenuje se Pepe a jeho úkolem je u umyvadla zdvořile dětem připomenout, že si mají umýt ruce, a proadit jim, jak na to.

Robot Pepe je jednoduchý a levný, vyrobený většinou z akrylu. Provedený je ve světle zelené barvě, neboť ta údajně evokuje zdraví a čisté prostředí. Tvar ruky se nabízel sám a jedinými pohyblivými součástmi jsou oči se dvěma stupni volnosti. Proč oči? Lidé totiž s vyšší pravděpodobnosti dělají věci, které považují za správné, tehdy, když je někdo pozoruje, byť by to byl robot. A robot je skutečně pozoruje – malou kamerou, která sbírá obrazová data. Sedí ve školní umývárně v jedné vesnické škole v Indii, kterou navštěvují děti od 5 do 10 let. Připomíná dětem, že si po použití toalety a před jídlem mají umýt ruce, a ukáže jim sedm kroků správné očisty. A když do něj nějaké dítě třeba strčí, tak se dokáže i ohradit slovy: „Nesahej na mě!“ Zajímavé bylo také zjištění, že spousta dětí na robota mluvila.

Zobrazení a animaci Pepeho úst zajišťuje displej telefonu a konstrukce zahrnuje také reproduktor. Zajímavé je samotné jméno, které sice může připomínat českého Pepíka, ale bylo zvoleno po konzultaci s místními jazykovými odborníky tak, aby se snadno dalo vyslovit, ale zároveň bylo nezvyklé, a aby nevyvolávalo žádné konotace, například nenaznačovalo konkrétní pohlaví. Pepe mluví místním jazykem, tedy malajálamštinou, nikoli však prostřednictvím umělé inteligence – jeho výroky jsou předem naprogramované. Robota ovládá dálkově výzkumník, který určuje, co má robot říct a kdy to má říct. Pepe stojí necelých 100 amerických dolarů, a pokud by se vyráběl ve větších sériích, cena by byla ještě nižší.

Robot se testoval pouhé tři dny, ale dokázal ve škole zvýšit četnost mytí rukou o téměř 40 %, také se zlepšila důkladnost mytí. Po šesti dnech, kdy robot už ve škole nebyl, se sice řada žáků vrátila k původním návykům, ale celková úroveň hygieny se výrazně zvýšila.

A další směr vývoje podobných sociálních robotů? Rozvoj responzivního chování pomocí strojového učení, lepší slovní i neverbální interakce, důkladnějši analýza změny chování, kterou robot způsobil. A možná se dočkáme i domácího robota, který nás upozorní, že je třeba na záchodě dát dolů prkénko. Či podobné věci, které z nějakého důvodu neděláme, ale měli bychom.

Autor: Petr Bílek

Další články