Na norském letišti testují automatizované odklízení sněhu

Zdroj: Avinor
Články 10. 04. 2021

Na norském letišti testují automatizované odklízení sněhu

Provozovatel letišť Avinor přišel s požadavkem automatizovat neustálé odklízení sněhu na svých runwayích. Výsledkem je nová rámcová dohoda, která dala vzniknout technologii vlastního řízení, vyvíjené společností Yeti Move AS.

Jak se uvádí ve zveřejněné tiskové zprávě, od zimy na přelomu let 2018 a 2019 se na letišti v Oslu testuje řada „zametacích“ strojů s vlastním pohonem. Díky dohodě společnosti Avinor s výrobcem sněžných pluhů Øveraasen budou během příští sezóny zprovozněna postupně další taková zařízení. Za samojízdnými vozidly stojí technologická společnost Yeti Move AS, která dodává řídicí systém zajišťující autonomní provoz. Většinovými vlastníky společnosti Yeti Move AS jsou Øveraasen, výrobce (nejen) zahradnického náčiní Husqvarna nebo švédská tech firma Semcon.

Už žádné lopaty

Efektivita a automatizace jsou dnes na prvním místě v agendě leteckých společností a provozovatelů letišť po celém světě. Výhody, které takovéto autonomní sněžné pluhy s sebou nesou, jsou zcela zjevné. Kromě nákladové efektivnosti přináší nová technologie vyšší kapacitu a širší rozměr odklízecí lopaty, což umožňuje nasazení menšího počtu vozidel a ve výsledku snížení emisí. Systém je také vyvíjen s takzvaným „monitorováním stavu“, které poskytuje kompletní přehled o kondici zařízení a jeho možných servisních potřebách.

Smlouva se společností Avinor je důležitým krokem ve vývoji Yeti Move a dává společnosti přední postavení v oblasti autonomního úklidu sněhu na letištích. Je to výsledek dlouholeté spolupráce s Øveraasen jako dodavatelem strojů a Semconem jako kompetenčním partnerem,“ říká Peter Due, generální ředitel společnosti Yeti Move.

Semcon má rozsáhlé zkušenosti s vývojem autonomních řešení, od prvního nápadu až po finální podobu. Byli jsme součástí cesty Yeti Move od samého začátku a jsme hrdí na to, že jsme jako partner přispěli k vývoji softwarové platformy, která umožňuje autonomní provoz,“ doplnil Hans Peter Havdal, zastupující v partnerství švédský Semcon.

Autor: Matouš Mareš

Další články