Samořídící vozy Waymo a Zoox vykazují problémy a jsou předmětem vyšetřování

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Technologie 17. 05. 2024

Samořídící vozy Waymo a Zoox vykazují problémy a jsou předmětem vyšetřování

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) prověřuje dvě společnosti zabývající se autonomním řízením, a to v návaznosti na incidenty, při nichž se vozidla chovala nevyzpytatelně. Údajně ve výjimečných situacích dokonce nedodržovala pravidla bezpečnosti silničního provozu. Informaci přinesl web CNN.

Vyšetřování se týká firmy Waymo, dceřiné společnosti Alphabetu (Google), a také Zooxu, dceřiné společnosti Amazonu. Oba subjekty mají povinnost regulačním orgánům hlásit všechny nehody nebo jiné incidenty, ke kterým dojde při jízdě jejich samořídících vozidel po veřejných komunikacích.

Porušují pravidla silničního provozu

Podle dokumentu, který NHTSA zveřejnil na internetu, se úřad dozvěděl o 22 incidentech, při nichž samořídící vozidla Waymo „vykazovala chování, které potenciálně porušovalo zákony o bezpečnosti provozu“. A to včetně situací, kdy se zdálo, že vozidla „nerespektují zařízení pro kontrolu bezpečnosti provozu“. V některých případech automobily narazily do stacionárních objektů, jako jsou brány a řetězy. K tomu někdy došlo poté, co vozidla „vykazovala neočekávané chování“.

V některých případech jelo vozidlo Waymo zcela samostatně, v jiných na jeho provoz dohlížel člověk sedící na místě řidiče. V situacích, kdy byl přítomen lidský řidič, byl systém autonomního řízení vozidla Waymo chvíli před srážkou vypnut. Informace o nehodách byly podle NHTSA buď úřadům nahlášeny, jak vyžadují federální předpisy, nebo byly vyčteny z veřejně dostupných zpráv.

Ve společnosti Waymo v současné době obsloužíme více než 50 tisíc jízd týdně v některých z nejnáročnějších a nejsložitějších prostředí,“ uvedla společnost v prohlášení zaslaném e-mailem CNN. „Jsme hrdí na naše výkony a bezpečnostní výsledky za desítky milionů autonomně ujetých kilometrů, stejně jako na náš prokázaný závazek k transparentnosti v oblasti bezpečnosti.“

Srážky s motorkáři

NHTSA rovněž vyšetřuje samořídící vozidla provozovaná společností Zoox. Při dvou samostatných incidentech vozy Toyota Highlander provozované Zooxem náhle a neočekávaně zabrzdily a poté do nich zezadu narazili motorky. V jednom případě byl při nehodách lehce zraněn motocyklista, ve druhém bezpečnostní řidič Zooxu. Vyšetřování NHTSA se bude zabývat „chováním samořídicího systému Zoox na přechodech kolem zranitelných účastníků silničního provozu a dalšími možnými srážkami se zadní částí vozidla“.

Transparentnost a spolupráce s regulačními orgány jsou pro nás nesmírně důležité a jsme i nadále odhodláni úzce spolupracovat s NHTSA i odpovídat na jejich otázky,“ prohlásil mluvčí společnosti Zoox.

Cruise, dceřiná společnost GM zabývající se technologiemi autonomního řízení, v pondělí oznámila, že se tento týden hodlá vrátit k testování svých vozidel na veřejných komunikacích. Stalo se tak po několikaměsíční pauze po říjnovém incidentu, při němž byl těžce zraněn chodec.

Autor: Petr Pláteník

Další články