Rolls-Royce rozšiřuje svou továrnu, aby mohl vyrábět vozy „na míru“ pomaleji

Zdroj: Pixabay
Ekonomika Life 01. 05. 2024

Rolls-Royce rozšiřuje svou továrnu, aby mohl vyrábět vozy „na míru“ pomaleji

Dceřiná společnost BMW přistavuje pět nových budov. Jejich výstavba má začít příští rok. Vedou ji k tomu poněkud netypické důvody. Zprávu přinesl web CNN.

Obvykle, když automobilka rozšiřuje továrnu, je to z jednoho prostého důvodu – chce vyrábět více vozů. V případě Rolls-Royceu ovšem nespočívá ve výrobě většího počtu automobilů, ale hlavně těch dražších. A to zabere více času a vyžaduje více prostoru pro dílny i skladování exotických materiálů.

Od roku 2020 vzrostl prodej Rolls-Royceů o 17 %, v loňském roce dosáhl celosvětového rekordu 6 032 vozů a SUV. Za stejnou dobu se průměrná částka, kterou zákazníci za své vozy zaplatili, zvýšila o 43 %, z 350 000 dolarů (přes 8 milionů korun) v roce 2020 na průměrných 500 000 dolarů (takřka 12 milionů korun) za kus v loňském roce.

Stavba vozu na míru

Nárůst příjmů za jeden vůz je výsledkem z velké části složitějších a časově náročnějších požadavků na přizpůsobení vozu od zákazníků. Své programy luxusních úprav Rolls-Royce dokonce nazývá „Bespoke“ (na míru, pozn. red.) a pro plně individualizované modely „Coachbuild“ (stavba vozu, karosérie, pozn. red.).

Nemusíme nutně tolik růst v objemu,“ prohlásil Martin Fritsches, prezident společnosti Rolls-Royce Motor Cars Americas. „Na to se nezaměřujeme. Je ale zřejmé, že naše oblast zakázkové výroby získává na významu a je relevantní. A dramaticky expanduje, zejména v posledních několika letech.“

Půjde o první větší rozšíření továrny od jejího vybudování v roce 2003 po koupi značkou BMW v roce 1998. Předtím se Rolls-Roycey vyráběly společně s vozy Bentley (Rolls-Royce koupil Bentley v roce 1931) v továrně v britském Crewe.

Bentley, nyní vlastněný koncernem Volkswagen, stále vyrábí automobily v Crewe a má také svůj vlastní program úprav. V loňském roce si téměř tři čtvrtiny zákazníků značky Bentley vyžádaly individuální volby nad rámec již tak dlouhého seznamu možností nabízených značkou, což představuje nárůst o 43 % oproti předchozímu roku.

Zákazník je sice bohatý, ale ne hloupý

Zvýšený zájem o customizační programy hlásí také italští výrobci supersportovních vozů Lamborghini a Ferrari.„Jsme omezeni z hlediska velikosti a segmentů trhu,“ řekl šéf Lamborghini Stephan Winkelmann. „Proto musíme z každého jednotlivého vozu vytěžit maximum.“

Nárůst zakázkových úprav vozů je z velké části důsledkem rostoucí úrovně extrémního bohatství na celém světě. Více ultrabohatých lidí má více peněz na to, aby utráceli za věci, jako jsou auta s diamantovým prachem v laku a piknikovým vybavením zabudovaným do nákladového prostoru. „Zákazník je bohatý, ale není hloupý. Zvýšení ceny si musíte zasloužit,“ tvrdí Javier Gonzalez Lastra ze společnosti Tema ETFs, která provozuje investiční fond zaměřený na luxusní zboží.

Potřeba více prostoru

Zakázková výroba neznamená jen výběr barvy laku. Zákazníci také chtějí speciální vzory dřevěných intarzií, vlastní vzory látek a vestavěné skříně ve svých vozech. To jsou druhy požadavků, jejichž počet a složitost roste, řekl Fritsches.

Splnění podobných přání vyžaduje čas – a prostor. Jeden vůz, sedan Rolls-Royce nazvaný Phantom Syntopia, měl duhový lak vyrobený z různého množství skleněných částic, které vytvářely na vnější straně vozu plynulé vzory. Stejný efekt byl použit na lakovaných odkládacích stolcích uvnitř vozu. Kromě toho se zakřivený textilní design v interiéru třpytil světlem z tisíců tenkých optických kabelů. Vůz měl uvnitř dokonce vlastní vůni, což bylo pro Rolls-Royce poprvé.

Takový Phantom Syntopia stál údajně více než 3 miliony dolarů, ačkoli Rolls-Royce přesnou cenu nepotvrdil. Podle zástupců značky trvala jeho výroba po čtyřletém procesu návrhu a vývoje 18 měsíců. „To je jasný příklad toho, že musíte věnovat mnohem více času řemeslnému zpracování,“ řekl Fritsches, „a právě zde potřebujete dodatečný prostor pro uložení dalších materiálů.“

Větší počet vysoce individualizovaných vozů znamená, že aby zákazníci dostali své hotové vozy a nemuseli čekat roky, je potřeba více prostoru pro montáž a pro různé specializované dílny, vysvětluje Fritsches.

Autor: Petr Pláteník

Další články