V počtu elektromobilů jsme na chvostu Evropy

Foto zdroj: FocusOn
Ekologie 26. 09. 2023

V počtu elektromobilů jsme na chvostu Evropy

Banka ČSOB se dlouhodobě věnuje elektromobilitě a obecně udržitelnosti, ke které se snaží různými nabídkami motivovat i své klienty. „I když jsme velmi zelení a velmi udržitelní, věříme na vlastní motivaci klientů a na dobrovolnost v chování. Vždy když něco musíte dělat, děláte to s menší chutí, než když můžete, takže se spíše snažíme klientům ukazovat možnosti. Nejsme dogmatičtí,“ říká Barbara Řimánková, obchodní ředitelka a členka představenstva ČSOB Leasing.

„Nejen elektromobilita samotná, ale obecně udržitelnost je téma, které bylo pro ČSOB důležité už v době, kdy to pro jiné banky na trhu tolik důležité nebylo,“ říká Řimánková. Důraz na chování odpovědné k životnímu prostředí demonstruje banka i svojí centrálou v Praze na Radlické. „Jsou to asi nejekologičtější budovy ve střední Evropě,“ poukazuje členka představenstva ČSOB Leasing.

Půjčka na elektromobily s benefity

Klienti, kteří si chtějí pořídit elektromobil, mají u ČSOB na rozdíl od majitelů aut se spalovacím motorem jisté benefity. Řimánková ale odmítá, že by je banka nějak zvýhodňovala. „Chceme klienty více motivovat tak, aby si vyzkoušeli čistou mobilitu. Výhodné podmínky dáváme nejenom majitelům elektroaut, ale obecně aut s nižšími emisemi,“ vysvětluje přístup ČSOB Řimánková.

Banka například nabízí speciální půjčku na automobily poháněné čistou energií. Klienti jako benefit dostanou výhodné úročení a pojištění zdarma povinného ručení na celou dobu financování. „Půjčku poskytujeme nejenom majitelům elektromobilů, ale i majitelům aut s emisemi pod 50 g, takže se tam vejdou i majitelé plug-in hybridů,“ přibližuje produkt Řimánková.

Česko na chvostu EU

Česká republika je spolu se Slovenskem v počtu nově registrovaných elektromobilů na chvostu Evropské unie. Zatímco unijní průměr se pohybuje kolem čtrnácti procent, v Česku jsou to cca tři procenta. K polovině letošního roku bylo v tuzemsku registrováno jen něco málo přes 18 tisíc elektromobilů, jak vyplývá z dat webu Čistá doprava.

Řimánková poukazuje na to, že elektroauta jsou pořád citelně dražší než klasické vozy se spalovacím motorem, i proto je nejvyšší podíl prodaných aut v zemích, kde je čistá mobilita výrazně dotována. Příkladem podle ní může být Norsko, kde elektromobily tvoří 80 % nově pořízených automobilů. 

I když má tedy Česko v rozšíření elektromobility oproti jiným evropským zemím co dohánět, o půjčku na auta s čistou energií je podle Řimánkové zájem. „Když se podíváte na český trh, kde se podle statistiky Svazu dovozců automobilů pro tento rok registrovalo něco kolem 3 % elektroaut, tak u nás v objemu nově financovaných aut je to zhruba dvojnásobek. O tu půjčku tedy určitě zájem je,“ říká.

Podle odhadů by obecně k většímu rozšíření elektromobility mělo dojít v okamžiku, kdy se začnou přibližovat ceny elektroaut a automobilů se spalovacím motorem. To už se podle Řimánkové začalo dít, sama odhaduje, že by se křivky mohly potkat do dvou let.

Na cestě k elektromobilitě

Elektromobilita má dnes řadu odpůrců, ČSOB ale negativní zpětnou vazbu podle Řimánkové nedostává. „Je to asi dáno tím, že nejsme dogmatičtí. Na českém trhu to neregistruji, ale znám takové leasingové společnosti, které firmám financují už jen elektroauta. My touhle cestou nejdeme a doufám, že nikdy nepůjdeme,“ říká obchodní ředitelka a členka představenstva ČSOB Leasing.

„I když jsme velmi zelení a velmi udržitelní, věříme na vlastní motivaci klientů a na dobrovolnost v chování. Vždy když něco musíte dělat, děláte to s menší chutí, než když můžete, takže se spíše snažíme klientům ukazovat možnosti,“ přibližuje Řimánková přístup ČSOB. 

Na různých akcích tak ve spolupráci s partnery nechávají klienty projet se v elektromobilech a podle Řimánkové se osvědčilo i financování fotovoltaiky firemním klientům. „Hodně klientů začíná o elektromobilech přemýšlet, když mají přebytky z fotovoltaiky doma nebo ve firmě. Říkají si, když už mi k tomu dali wallbox (nástěnná nabíječka, pozn. red.) v ceně, mohl bych si pořídit něco, co bych u něj nabíjel a pak si třeba koupí svoje první elektroauto,“ dodává.

Do tří let až 40 % elektromobilů ve firemní flotile

Nabíječky a elektromobily mají i v ČSOB. „Celkově máme zhruba 600 automobilů a z toho je 20 poolových elekroaut. U benefitních automobilů, které mohou zaměstnanci používat pro své soukromé účely, se snažíme motivovat kolegy, aby si koupili elektroauto tím, že mají vyšší limit na pořízení,“ uvádí Řimánková.

„ČSOB nechce jít dogmatickou cestou, že jednoduše pořídíme nová elektroauta namísto těch se spalovacím motorem. Elektromobil má sice nulové emise při provozu, ale podle analýz má až o 70 procent vyšší emise při pořízení. Kdybychom vzali našich 100 malých aut s rozumnými emisemi a koupili místo toho 100 výrazně těžších elektromobilů s vyššími výrobními emisemi, bylo by to sice mediálně lákavé, ale nebylo by to udržitelné,“ vysvětluje Řimánková, jak v ČSOB přemýšlejí o přechodu k elektromobilitě. 

Při postupné obměně vozového parku nicméně ČSOB hodlá zvyšovat podíl elektromobilů ve své flotile. „Do tří let bychom mohli mít okolo 25 až 40 % elektromobilů,“ říká Řimánková.

Výměna baterie bez nabíjení

Otázkou také je, jak naložit s vysloužilými elektrobateriemi. Uspokojivá odpověď zatím neexistuje, a i to je podle Řimánkové jeden z důvodů, který možná některé lidi odrazuje od pořízení elektromobilu. Možnou cestu ukazují v Číně, kde testují koncept vyměnitelných baterií. Lidé by tak auta nedobíjeli, ale baterii vyměnili za jinou, už nabitou.

„Nevím, jestli se takový koncept prosadí v České republice, nebo obecně v Evropě. Údajně se ale vytváří aliance výrobců motorek, kteří tento princip plánují pro elektroskútry a elektromotorky,“ uvádí Řimánková.

Nabíječky jako veřejná služba

Dalším z problémů, které se řeší ve spojitosti s rozvojem elektromobility, je pokrytí nabíjecími stanicemi. „V ČSOB máme aktuálně v poolu méně elektroaut než nabíječek. Těch je ve skupině nyní něco kolem pětatřiceti a některá mají stání pro nabíjení více aut současně. V tuto chvíli tedy máme u poboček ČSOB nabíjení pro cca 50 aut,“ poukazuje Řimánková.

Nabíječky provozuje ČSOB ve třech režimech. „Část je privátní – ty jsou uvnitř našich budov a nově je nestavíme. I vzhledem k tomu, že požární předpisy ve vztahu k nabíječkám jsou nejisté – není jasné, jestli budou povolené nabíječky v garážích. Nové nabíječky se tak staví už jenom mimo budovy venku na volném prostranství a prioritně jde o veřejné nebo poloveřejné nabíječky,“ vysvětluje Řimánková.

„Poloveřejná nabíječka znamená, že když například přijedete do mé domovské Ostravy k pobočce, vjedete jako klient za závoru na venkovní parkoviště a můžete použít nabíječku. Většina nových nabíječek už je ale zcela veřejná – může je použít kdokoliv, kdo tam přijede. Vnímáme to jako určitou formu veřejné služby,“ dodává. 

Vodík zatím okrajové téma

Vedle elektromobilů se dnes hodně řeší i auta s pohonem na vodík, které podle některých názorů představují budoucnost čisté mobility. Podle Řimánkové je to však zatím okrajové téma. „Spíše očekáváme, že se vodíková mobilita objeví v nákladní dopravě. Kdybyste ale měl dnes vodíkové auto, tak vám ho profinancujeme,“ konstatuje Barbara Řimánková, obchodní ředitelka a členka představenstva ČSOB Leasing.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory