Dřív za cenu auta, teď za 1 kávu denně. Jak se IT systémy stávají dostupnější

Foto zdroj: FocusOn.cz
Technologie 01. 07. 2025

Dřív za cenu auta, teď za 1 kávu denně. Jak se IT systémy stávají dostupnější

Michal Šos, zakladatel společnosti Socos IT, v rozhovoru pro Echo Digitalizace odhaluje, jak z náhodného setkání vznikla firma pomáhající stovkám společností s digitalizací. Spolu s Miroslavem Daškem z Asseco Solutions diskutují o tom, proč je dnes digitalizace nutností a jak AI mění pravidla hry.

Vznik společnosti Socos IT začal úplnou náhodou. Šos původně plánoval vyvíjet software na míru, když za ním přišel člověk s DMS (Document Management System). „Ukázal mi to asi tak ve dvou až třech minutách a zeptal se, uměl bys to udělat? A já řekl, že jo,“ vzpomíná zakladatel.
Rozhodnutí se zaměřit právě na dokumenty však nepřišlo od něj. „Oni to rozhodli zákazníci. Byly to požadavky zákazníků na dokumenty, které ty ostatní aktivity úplně převálcovaly,“ vysvětluje Šos. „V určitou chvíli jsme řekli dost a šli jsme se věnovat jedné věci pořádně – chtěli jsme mít jeden produkt, kterému se budeme věnovat na 100 procent.“

Demokratizace technologií

Na začátku tisíciletí existovala na trhu řešení pouze pro velké nadnárodní společnosti s rozpočty v řádech milionů. „My jsme přišli s tím, že bychom chtěli podobné řešení rozšířit mezi menší firmy – nabídnout něco jednoduššího, adekvátního té velikosti a ceně,“ popisuje Šos původní vizi.
Miroslav Dašek z Asseco Solutions potvrzuje dramatickou změnu: „Před 10 lety jsme přijeli k zákazníkovi a řekli jsme mu cenu řekněme ojetého automobilu, kdežto dneska tou standardizací se dostáváme k ceně jedné kávy denně – je to obrovský rozdíl.“

Partnerství jako klíč k úspěchu

Malá firma o pěti lidech musela najít způsob, jak konkurovat velkým hráčům. „Věděli jsme, že nemáme šanci konkurovat velkým firmám ve výběrových řízeních, takže jsme oslovili partnery a začali je objíždět s návrhem partnerství,“ vysvětluje strategii Šos.
Spolupráce s Asseco Solutions vznikla přirozeně. Jeden ze zákazníků, u kterého Socos IT dělala moduly pro Helios Green, poptával řešení pro správu dokumentů. „Naimplementovali jsme tam DOCU-X, udělali integraci s Heliosem a na základě toho jsme šli do Asseca s funkční integrací,“ popisuje začátek partnerství z roku 2014–2015.

Moment uvědomění úspěchu

Na otázku, kdy si uvědomil, že má skutečný byznys, Šos odpovídá zamyšleně: „Nikdy nepřišel takový efekt, že by si člověk mohl říct – teď už je to dobrý, teď už se nic nestane.“
Zlomový moment však přišel při oslovování partnerů typu Asseco, Autocont a Konica Minolta. „Když oni o DOCU-X projevili zájem a hrozně se jim to líbilo, to bylo strašně nabíjející – taková doba euforie. To byl zlom, kdy už to nebylo jen pro pár zákazníků, ale šlo to opravdu do světa.“

Revoluce v přístupu k digitalizaci

Za více než 10 let se podle Šose zásadně změnil přístup firem k digitalizaci. „Největší rozdíl byl v tom, že se řešení rozšířilo i mezi menší zákazníky a malé firmy. Hodně se nabízejí SaaS řešení, jednorázové aplikace, které jsou velmi rychle nasazené.“
Dnes Socos IT nabízí „menším zákazníkům předpřipravená řešení, balíčky, ale pořád s možností, že zákazník může kdykoli přepnout na plnohodnotné DOCU-X s možností customizace.“

Rychlost jako nový standard

Rychlost nasazení se dramaticky zrychlila. „Velký projekt může pořád trvat 2–4 měsíce, ale u předpřipraveného řešení je to otázka dnů,“ porovnává Šos. „Zákazník přijde, spustíme ho na cloudu nebo nasadíme řešení, a to může být otázka dnů.“
Dašek dodává praktický kontext: „Dříve vyžadoval projekt desítky hodin analýz, intenzivní zapojení zákazníka, nastavování. Dnes jsme schopni dodat standardní řešení v rámci jednotek dní.“

Šos uvádí konkrétní příklad úspor: „Byl zákazník, který měl velké množství dokladů a byl schopen ušetřit přes 200 tisíc korun ročně se zrychlením v řádu 75–80 procent.“
U poradenských účetních firem jsou úspory ještě výraznější. „Dokáže se to dostat na úsporu tří čtvrtin člověka v účetním oddělení, respektive většinou nemusí navyšovat kapacitu.“

AI jako game changer s omezeními

Socos IT už aktivně využívá umělou inteligenci. „Máme integrované ChatGPT od OpenAI, používáme ho na vytěžování faktur a účtenek,“ říká Šos.
Zkoumají také možnosti v kategorizaci, vyhledávání a automatickém rozpoznání metadat. Hlavní výhodou AI je flexibilita: „Díky tomu, že DOCU-X je platforma, můžeme OpenAI začlenit do kteréhokoliv místa projektu. Můžeme vyřešit spoustu požadavků na customizaci bez programování na míru.“

Šos však varuje před slepou důvěrou: „Nemůžeme AI věřit, protože dnešní velké jazykové modely jsou založeny na tom, že když něco neví, tak si to domyslí – najdou nejvhodnější výsledek, který by tomu mohl odpovídat.“
Firma proto „veškerá data validuje proti dostupným číselníkům – kontroluje, že dodavatel existuje, má správný bankovní účet, není tam duplicita.“

Digitalizace jako nutnost, ne výhoda

„Už to dneska není o tom, jestli někdo chce nebo nechce. Digitalizace není výhoda, je to standard,“ zdůrazňuje Šos. „Mladí lidé nechtějí dělat práci, která jim nedává smysl. Často se stává, že někdo přejde do jiné firmy a zavádí tam DOCU-X, protože si přinese zkušenost.“

Dašek doplňuje: „Firmy, které pořád chodí s papírem, jsou neatraktivní pro nové zaměstnance.“

Pro firmy, které váhají s digitalizací, má Šos jasný vzkaz: „Není na co čekat. Řešení jsou dneska tak jednoduchá a rychlá na nasazení, že není problém vytipovat jednu oblast – nejčastěji účetní doklady – a začít opravdu hned.“
Doporučuje postupný přístup: „Dobře vytipovat jednu oblast, která zákazníka nejvíc pálí a přinese největší úsporu, a rozšiřovat následně na další oblasti.“

Vize do budoucna

Socos IT chce být „zákazníkům partnery na 10 let a více, aby s námi mohli vyrůst.“ Šos vysvětluje: „Snažíme se být průvodcem digitalizací – nabídneme předpřipravené řešení na vyzkoušení, a když zákazník vyroste, upravíme mu řešení na míru, aby s ním rostlo.“

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast: 

  1. Partnerství převážilo nad vlastním obchodem – Místo přímého prodeje se malá firma zaměřila na budování partnerské sítě, což jí umožnilo rychlé škálování bez velkých investic do marketingu
  2. Cena spadla z „ojetého auta“ na „10 káv měsíčně“ – Standardizace řešení dramaticky snížila náklady a zpřístupnila pokročilé technologie i malým firmám
  3. AI vyžaduje validaci, ne slepou důvěru – Umělá inteligence výrazně pomáhá, ale každý výstup musí být kontrolován proti spolehlivým datům a číselníkům
  4. Digitalizace se stala vstupní bránou pro zaměstnance – Mladí lidé odmítají firmy bez moderních nástrojů, digitalizace není konkurenční výhoda, ale nutnost pro získání talentů
  5. „Není na co čekat“ – rychlost nasazení je v řádu dnů – Moderní SaaS řešení umožňují začít s digitalizací prakticky okamžitě, bez dlouhých projektů a velkých investic

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory