Jiří Kuchyňa, CEO společnosti Aireen, v pořadu Krotitel ředitelů na platformě FocusOn přiznal: „Na začátku máte chuť s tím bojovat, snažit se prosadit svoji myšlenku. Možná se na komplexní problém nedíváte dostatečně ze širokého úhlu pohledu.“ Jak najatý manažer prožívá mikromanagement od majitele a co radí podnikatelům, kteří nad takovým krokem uvažují? Moderuje Jiří Jemelka z JPF Czech.
Když majitel nechce pustit otěže
„Za svoji pracovní kariéru jsem zažil několik snah od majitelů předat řízení najatému manažerovi. Bohužel musím říct, že většinou to nedopadlo moc dobře,“ přiznává Kuchyňa na rovinu.
Problém vidí v psychologii majitelů. „Když někomu svěřujete jako rodič poprvé své dítě, tak nad ním chcete mít dohled, chcete mít nad ním kontrolu. Ale vy si zároveň najmete odborníka, kvalitní, prověřenou chůvu a nedáte jí volnost se o dítě starat a v ten moment to začne skřípat.“
Klíčová je podle něj kombinace zodpovědnosti a pravomocí. „Najatému manažerovi se má předávat nějaká zodpovědnost a zároveň se mu k zodpovědnosti musí předat pravomoci, nechat ho trochu samostatně řídit.“
Když se vztah rozpadne
„Na začátku máte chuť s tím bojovat, snažit se prosadit svoji myšlenku. Přiznejme si, když jste manažer, tak máte nějakou úroveň svého ega, to znamená, i vaše ego vás asi svým způsobem ovlivňuje,“ popisuje Kuchyňa svou zkušenost.
Výsledek je téměř vždy stejný. „Ve finále to přesně končí pocitem zmaru, že vy vlastně přinášíte nápady, chcete něco někam posouvat a narážíte na rozhodnutí typu ‚Ne, ne‘, mnohdy ani vlastně nemáte pocit, že rozhodnutí by bylo dostatečně odůvodněné.“
Na otázku, zda odcházel sám, odpovídá jednoznačně: „Většinou jsem odcházel já. Pocit, že to nefunguje, mají obě dvě strany. Zakladatel očekával něco, vy jste očekával, že něco bude a vlastně ani jeden nemá splněná očekávání, když spolupráce nefunguje.“
Konkrétní rady pro majitele
„Pokud nad tím uvažují, ať to nedělají, ať přijmou vědomé rozhodnutí, že to je pro firmu a pro ně nejsprávnější cesta. Opravdu tohle nemůže být metoda pokus omyl,“ varuje Kuchyňa podnikatele, kteří nad najatým manažerem uvažují.
Klíčové je načasování a budování vztahu důvěry. „Krok dělat dostatečně dopředu, pokud samozřejmě nejsou okolnosti, které tomu brání a opravdu si s lidmi vybudovat vztah vzájemné důvěry. A na začátku úplně první věc – sladit vize a zkusit se namalovat linii, za co kdo z nich je nadále zodpovědný.“
Jak ukočírovat obcházení
Zásadní roli hraje disciplína majitele vůči zaměstnancům, kteří se snaží obejít najatého manažera. „Tam je asi pravděpodobně velká část role na majiteli. Ten by měl být schopen lidi nasměřovat: ‚Hele, věci já už neřeším, od toho tam máte člověka.'“
Kuchyňa chválí svého zakladatele: „Když s ním něco konzultuju, řekne mi: ‚Jsi CEO. Rozhodni to.‘ A úplně stejně vím, že se zachová k lidem, kteří by měli tendenci to obejít, jít za ním. On je v podstatě velmi slušně nasměřuje: ‚O tomhle rozhoduje tady Jirka, běž za ním a rozhodni si to s ním.'“
Potlačte ego a přinášejte výsledky
„Musí být schopný to ustát, musí trochu potlačit své ego, musí i trochu slevit ze svého standardu s tím, že spoustu věcí musí vysvětlovat,“ radí Kuchyňa kolegům manažerům.
Nejlepší strategie je podle něj jasná: „Nejlepší způsob, jak to ustát, jak ukázat majiteli, že to dává smysl, je přinést co nejrychleji hmatatelné výsledky. Nemá cenu přesvědčovat majitele teoretickými poučkami, takhle by to mělo být, ale jít udělat věci, které v rámci svých pravomocí může udělat a přinést výsledek.“
„Když přinese druhý, třetí, tak věřím tomu, že postupně si vybuduje důvěru i u majitele a bude dostávat víc a víc svobody. Na začátku pravděpodobně bude muset opravdu své ego lehce potlačit, aby akceptoval, že nemá 100 procent svobody, vybuduje si důvěru a pak 100 procent svobody získá.“
Rychlé učení je klíčové
„Jsou běžné obecné vlastnosti lídra – já dávám velký důraz na nějakou otevřenost, upřímnost. Někdy to bolí, ale vlastně získat si důvěru lidí tak, aby vás opravdu byli ochotni následovat bez toho, aniž byste vůči nim byli otevření, upřímní, to nejde,“ popisuje Kuchyňa základy lídrování.
U technologických firem vidí specifickou výzvu: „Vy potřebujete řešit dvě věci, technologii a byznys. Kolik lidí je opravdu expertem v obou dvouch částech? Vždycky to bude tak, že lídr bude buď expertem v technologii, anebo expertem v byznysu.“
„Musí mít schopnost velmi rychle se učit věci z druhé oblasti, chápat je, rozumět souvislostem, které mezi nimi jsou, protože jedině tak bude schopen dělat vědomá rozhodnutí.“
Rychlost technologického pokroku jako výzva
„Dnešní technologický pokrok je neskutečně rychlý a lídr, aby byl schopen rozhodovat a vést kolektiv, tak jej musí být schopen udržet.“
Motivace: Pochvala funguje lépe než peníze
„V startupovém světě máte jednu velkou výhodu, vy většinou máte lidi, kteří tam dělají, protože je to baví,“ vysvětluje Kuchyňa výhodu malých týmů.
„V Aireen máme kolektiv 16 lidí. My tam nemáme šanci mít věci, které se dějí ve větších korporátech, že v každém větším kolektivu máte jednoho člověka, který se schovává, nepracuje, předstírá práci, možná naopak háže klacky pod nohy, hraje politické hry. V 16 lidech tohle v podstatě nemáte a když to máte, tak to vidíte na první dobrou.“
Síla pochvaly
Překvapivé zjištění se týká motivace mladých zaměstnanců. „Pro dnešní mladé je tohle v podstatě větší motivace než nějaké bonusové schéma, diskuze o podílech, které startupy strašně rády přinášejí na trh, ale schopnost něco se naučit někam se posouvat, to je první základní předpoklad.“
„A druhý, a to si myslím, že tady z mojí zkušenosti v České republice moc neumíme , to je oceňovat úspěch, chválit se. Já to mám vyzkoušené, že když lidi člověk pochválí za něco, co udělali, tak jim to nakopne motivaci o týden, o měsíc dál zase.“
Kuchyňa přiznává, že se to musel naučit: „Na začátku jsem se to musel naučit, byl jsem vychovaný naším školním systémem, který si na pochvaly moc nehraje, spíš jde metodou cukru a biče a trest za něco, když se nepovede. Myslím si, že mi hodně pomohlo, že v rámci mé kariéry jsem dva roky žil v Německu, kde přístup je vůči dětem zase úplně opačný.“
Zaměstnanecké akcie: Mýtus nebo realita?
„Zaměstnanecké akcie nejsou v podstatě nápad startupu. S tím přišly velké korporace v Americe jako s nějakou formou bonusového schématu pro lidi s logikou: ‚Když se daří mně, bude se dařit tobě,‘ což je naprosto fér,“ vysvětluje Kuchyňa původ konceptu.
Problém vidí v současném zneužívání: „Co se děje tady ve startupovém prostředí, funguje asi tak, že řeším svoje cash flow, a abych ti nemusel dávat absolutně tržní plat, tak ti dám nějaký hypotetický podíl na společnosti.“
„Proč je to u nás téma? Čistě důvod zdanění. Vy, když dneska dostanete jako zaměstnanec od někoho akcie za jinou než tržní cenu, tak rozdíl musíte zdanit, ale vy jste nedostal cash a najednou ji musíte zaplatit.“
Umělá inteligence: Dobrý sluha, zlý pán
„Dneska, když řeknete umělá inteligence, tak 90% lidí si představí nějakého chatbota, což není náš produkt. My opravdu se snažíme analyzovat snímky, hledat změny věci. Vnímám téma jednoduše. České přísloví: dobrý sluha, zlý pán,“ shrnuje Kuchyňa svůj pohled.
Varuje před bezhlavým používáním: „Lidi se chlubí tím, že vlastně neodpovídají na maily, že to za ně píše umělá inteligence, což mi přijde velmi nebezpečné i z hlediska ztráty nějakého kontaktu a vlastně udržení toho, co v mailové komunikaci bylo.“
„Já tím, že mail napíšu svýma rukama, tak si pamatuju, co jsem do něj napsal, minimálně hlavní body si budu pamatovat relativně dlouho a když se ke konverzaci někdo vrátí, tak budu vědět.“
AI v managementu
„Já si myslím, že jsou dobré nástroje, například když potřebujete v týmu udělat nějakou změnu, tak vám můžou pomoct při selekci vhodných kandidátů,“ uznává Kuchyňa užitečnost AI v HR.
„Na druhou stranu, když se podívám na Aireen, v týmu o 16 lidech je to jednoduché. Video mítink, který máte hotový za pět minut i bez AI. Naimplementovat dobrý systém, který vám pomůže v manažerském řízení, chce na začátku opravdu poměrně velkou časovou investici.“
Startup realita vs. romantika
„Startup založíte za účelem postavit produkt, dostat ho na trh, rychle naškálovat a v ideálním případě, než to zkrachuje, rychle prodat někomu, vyexitovat to a tam vydělat peníze. Vlastně tak funguje i investorský trh do startupu,“ popisuje Kuchyňa realitu startupového světa.
U Aireen je to jinak: „V Aireen je vizí pomáhat pacientům a pomáhat zdravotnickému sektoru. My vidíme, kam se zdravotnický sektor tady řítí – počty nárůstu civilizačních chorob versus počty nárůstu lékařů a zdravotní systém tak, jak ho známe dnes, je
Závěrečné rady podnikatelům
„Bojovat s tím, s čím chtějí bojovat, tak, aby si šli za svojí vizí. Každý z nich firmu zakládal s nějakou vizí a nemyslím si, že vizí velmi často byly jen peníze. Lidé chtějí za sebou vidět kus své dobré práce, mít dobrý nápad, mít dobrý produkt,“ vyzývá Kuchyňa podnikatele.
„A někdy jim systém, okolí asi háže trochu klacky pod nohy. Ale nevzdat to a prostě jít si za tím a bojovat, dotáhnout to do konce. Nápad, který na začátku měli, byl pravděpodobně dobrý.“
Pro ty, kteří ztratili vizi, má jasno: „Má šanci firma být úspěšná? Pokud ano, protože má dobrý produkt, ale mě už to nebaví, už nemám vizi, už nemám drive, tak si najdu manažera, kterého to nechám řídit. Pokud vidím, že firma dneska už přežívá a myslím si, že ztráta vize nebo drivu je způsobená tím, že dneska už to je jen tak na přežití, tak v ten moment buď jsem schopen produkt oživovat a zase sám sebe nakopnout i firmu, anebo nejsem. A v tu dobu je lepší podnikání asi skutečně opustit.“
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast, kde se dozvíte:
- Konkrétní mechanismy selhání vztahu majitel-manažer – proč většina pokusů o předání řízení skončí neúspěchem, jak prožívá mikromanagement najatý CEO a kdy je lepší odejít
- Praktické rady pro oba tábory – co musí udělat majitel před najatím manažera, jak si manažer vybuduje důvěru a proč je klíčové potlačit ego na obou stranách
- Realita zaměstnaneckých akcií ve startupech – proč jsou často jen způsobem, jak neplatit tržní mzdy, jaké jsou daňové pasti a kdy dávají smysl
- Motivace mladé generace ve startupech – proč pochvala funguje lépe než peníze, jak se naučit chválit a proč má 16členný tým výhodu proti korporaci
- Umělá inteligence v praxi – konkrétní využití v medicínské diagnostice, varování před bezhlavým používáním v komunikaci a tipy pro implementaci v managementu
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.