Jak oligarchové uzavírají milionové obchody? Gejši, sauna, vodka a podání ruky

Life 18. 08. 2025

Jak oligarchové uzavírají milionové obchody? Gejši, sauna, vodka a podání ruky

Jak vypadá autentické ruské saunování a proč má každá etapa svůj rituál? Co se skutečně děje v japonských klubech s gejšami? A je kombinace kaviáru s vodkou opravdu tak luxusní, jak se traduje? Leonid Kushnir, který má zkušenosti z různých kultur, bourá předsudky v pořadu Guilty Pleasure na platformě FocusOn a odhaluje, že realita je často překvapivě odlišná od filmových klišé.

Představa japonských nočních klubů z hollywoodských filmů má ke skutečnosti daleko. „Celý den vyjednáváš, podepisuješ smlouvy, řešíš parametry. Jenže nikdy se nestane, že bys to večer podepsal. Jdeš do klubu,“ vysvětluje Kushnir mechanismus japonského byznysu.

Vstup se platí na hodiny a zahrnuje nápoje all inclusive. Prostředí připomíná spíše maturitní ples než erotické podniky – tlumené osvětlení, elegantní gauče a dámy v koktejlových nebo dlouhých večerních šatech.

Klíčovou součástí je dvacetiminutový rytmus s gejšou. „Po 20 minutách prochází klubem takový pán a ozve se něco v překladu jako ‚vašich 20 minut končí, rozhodněte se‘,“ říká Kushnir. V tento moment si můžete vybrat, zda pokračovat v konverzaci se současnou dámou, nebo požádat o změnu. Komunikace probíhá především prostřednictvím překladačů.

Ruské sauny: Byznysový rituál s hodinovou sazbou 3500 eur

Ruské „baně“ představují zcela odlišný koncept od českých saun. „Když se bavíme čistě o veřejných saunách, tak nikdy nejsou společné,“ vysvětluje rozdělení prostorů. Teploty se pohybují mezi 75 až 85 stupni, maximálně 95 až 110 stupňů pro extrémní nadšence. Jde o vlhkou saunu.

Saunování probíhá v několika etapách s použitím speciálních metel z březového listí. „Ta metlička slouží především k rozhánění horkého vzduchu, aby tě to rozehřálo,“ popisuje proces, který začíná při 65 až 70 stupních a postupně se zvyšuje. Celý rituál má čtyři hlavní fáze, přičemž poslední spočívá v pokládání metel na hruď a přes obličej pro vdechování aromatických výparů.

Nejluxusnější varianta stojí až 3500 eur (89 250 Kč) za hodinu. „Představ si ten nejluxusnější Mercedes Maybach, řidič vystoupil, otevřel dveře, podal ruku a vystoupil pán vysoký asi 155 centimetrů,“ vzpomíná na setkání s touto klientelou. Tyto exkluzivní prostory slouží primárně k uzavírání obchodních dohod v diskrétním prostředí.

Kaviár a vodka: Mýtus versus realita

Kombinace kaviáru s vodkou, kterou Hollywood prezentuje jako vrchol luxusu, je ve skutečnosti mnohem prozaičtější záležitost. „Červený kaviár není nic luxusního. Je to jako když si u nás namažeš chleba s máslem. Máš ho v ledničce mezi jogurty a mlékem,“ objasňuje Kushnir každodenní realitu.

Rozdíl mezi červeným a černým kaviárem je zásadní. Zatímco červený se běžně konzumuje jako obyčejná pomazánka, černý kaviár představuje skutečný luxus. V pražském obchodě stojí 50 gramů černého kaviáru značnou sumu, což odpovídá přibližně jedné polévkové lžíci. „V restauraci může být 50 až 100 gramů kaviáru klidně za 700 eur (kolem 17 000 Kč),“ uvádí cenové relace.

Co se týče vodky, kvalita hraje klíčovou roli. „Když máš kvalitní vodku, tak vypiješ šest až sedm panáků a teprve potom si možná řekneš, že se to opojení alkoholem přibližuje,“ vysvětluje rozdíl oproti nekvalitním variantám dostupným v Česku.

Mezinárodní networking: Pravidla různých kultur

Každá kultura má svá specifická pravidla pro obchodní vztahy. „S východními národy se dělá byznys mnohdy jenom podáním ruky,“ konstatuje Kushnir rozdíl oproti západnímu přístupu. „Tady musíme mít 150 smluv, 80 právníků a 4000 připomínek, než se vůbec něco udělá.“

Dekadence českého prostředí překvapuje i mezinárodně zkušeného konzultanta. „Řekl bych, že Češi jsou dekadentnější než ostatní země. Jsou tam určité hranice a pravidla těch společností, co je dovolené a co není,“ srovnává s jinými kulturami. Jako příklad uvádí japonskou kulturu, kde mužští kolegové běžně darují obrovské kytice svým kolegům při významných příležitostech.

Praktické doporučení pro českou realitu

Pro české prostředí Kushnir doporučuje postupné překonávání kulturních bariér, například v oblasti saunování. Podle něj je důležité nové věci alespoň vyzkoušet, ale bez zbytečného nátlaku. „Necítíte se, abyste byli úplně nazí před svými kolegy? Tak tam nejděte, ale zkuste to v nějakém bezpečném prostředí,“ radí a zdůrazňuje, že k novým zkušenostem je dobré přistupovat postupně.

Celý rozhovor si můžete poslechnout jako video nebo podcast:

  1. Jak probíhá skutečný networking v japonských klubech a kolik stojí jedna hodina s gejšou?
  2. Jaký je rozdíl mezi ruskou saunou a kdo si může dovolit tu nejdražší?
  3. Proč je červený kaviár běžná svačina a černý luxusem?
  4. Které národy uzavírají obchody jen na slovo a proč Češi potřebují 150 smluv?
  5. Jaké jsou nejdekadentnější akce v Česku a jak se na ně dostat bez správných kontaktů?

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory