;

O ROBOTICE: Digitalizaci firem brzdí skepse

20. 01. 2021

O ROBOTICE: Digitalizaci firem brzdí skepse

V dnešní době je zásadní, aby byl digitalizační software otevřený, aby uměl komunikovat s ostatními aplikacemi a nebránil tak budoucím inovacím, tvrdí Dominik Šefl, jeden ze zakladatelů společnosti Next Solutions, která se specializuje na digitální transformaci podniků.

Digitální transformace nabrala v posledních měsících na značných obrátkách, ať už byla důvodem pandemie, nebo měly podniky jen dostatek prostředků, a řada majitelů společností se proto rozhodla jít naproti inovacím. S trhem digitalizačních řešení se roztrhl pomyslný pytel a konkurence je velká. Aby společnosti uspěly na značně prestižním trhu, musí být něčím zajímavé. Jednoduchost uživatelského rozhraní softwaru a aplikací patří mezi nejvyhledávanější aspekty.

„Už několik let pracujeme na vlastním softwaru Panter, který zajišťuje řízení výrobních procesů. Jdeme cestou jednoduchých a intuitivních aplikací, které řeší work-flow od objednávky až po expedici zákazníkovi. Každou danou aplikaci situujeme na konkrétní proces, výrobní společnost pak může využít aplikaci třeba na řízení objednávek nebo plánování výroby. Díky API rozhraní je pak může zařadit do svého stávajícího řešení,“doplňuje Šefl.

Důležitá jsou data

Jakýkoli podnik, který chce s digitální transformací začít a má v plánu být v procesu efektivní, potřebuje shromáždit informace o stávajících procesech. Pokud je podnik výrobní, data se budou týkat například spotřebovaného materiálu, časových fondů výrobních strojů nebo skladních metod.

„Společnost, která chce digitalizovat, určitě potřebuje data. Když nemá doposud žádnou formu digitalizace, musí je nasbírat ručně. Musí totiž vědět, na čem ve firmě jsou. Musí také vědět, kam se chtějí posunout. Po digitalizaci máte všechna data v reálném čase a můžete s nimi pracovat okamžitě, což umožní řešit problémy včas, tedy předtím, něž dojde k nějaké chybě,“ komentuje Dominik Šefl.

Skepse k digitalizaci?

Často se stává, že je majitel společnosti zabřednutý ve svém stávajícím fungování a nechce si připustit nutnou cestu inovace formou digitalizace. Skeptičtí k novinkám můžou být ale i zaměstnanci, kteří na využívání technologií nejsou vůbec zvyklí, nemají ani chytrý telefon a při digitální transformaci jsou tím pádem znevýhodnění. 

„Je důležité, aby společnosti získaly jakýsi nadhled nad svými možnostmi, případně aby digitalizaci vnímaly jako nástroj, který jim ušetří hodně práce a případně pak i hladinu stresu. Pokud si díky softwaru zařídím přehled nad vším, co se děje, tak se pochopitelně musím cítit o poznání líp. Nehasím jen problémy,“ tvrdí Šefl.

Autor: Tomáš Vrána

Další rozhovory