Automobilky v Evropě jsou sice optimistické, ale krize se blíží

Zdroj: Pixabay
Byznys 25. 09. 2022

Automobilky v Evropě jsou sice optimistické, ale krize se blíží

Podle magazínu Forbes evropští výrobci automobilů vykázali v první polovině roku 2022 zisky, neboť se vymanili z koronavirových restrikcí a nedostatku polovodičů, na kterých závisí výroba. Prognózy pro zbytek roku jsou také překvapivě pozitivní, a to i přes válku na Ukrajině, vysokou míru inflace a hospodářské recese a i přes sucho postihující Evropu. Ale pokud nedostatek energií přinutí automobilové továrny zastavit výrobu, všechen optimismus bude pryč.

Srpnová předpověď společnosti LMC Automotive uvádí, že tržby v západní Evropě v roce 2022 poklesnou o 6,4 %, což je zhruba stejně, jak předvídala její prognóza v červenci. Podle předpovědi ze začátku roku měly tržby naopak vzrůst o 8,6 %.

Upravený zisk skupiny Stellantis vzrostl o 44 %

Upravený zisk skupiny Stellantis před úroky a zdaněním v prvním pololetí vyskočil o 44 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2021 na 12,4 miliardy eur (303,6 miliardy korun).

Skupina Stellantis vznikla fúzí společností Groupe PSA a Fiat Chrysler Automobiles v lednu 2021. Stellantis vlastní evropské značky jako Peugeot, Citroen, Opel, Vauxhall, Fiat, Maserati, Alfa Romeo a Lancia a americké Jeep, Dodge a Chrysler. Zisková marže za první pololetí vzrostla na 14,1 % z 11,4 % o rok dříve.

Skupina Stellantis stále očekává dvouciferné marže za celý rok, přestože evropské a severoamerické tržby letos poklesnou o 12 %, respektive o 8 %.

Společnost Moody’s Investors Service navýšila část dluhu skupině Stellantis.

Líbila se nám její silná likvidita a vysoké marže, které by měly být odolné i v době rostoucích problémů souvisejících s nedostupností komponent, surovin, s inflací nákladů na energie nebo zhoršující se náladou spotřebitelů,“ uvedl analytik Moody’s Matthias Heck.

Volkswagenu poklesl zisk o 30 % kvůli účetním faktorům

Přední evropský prodejce Volkswagen a jeho značky SEAT, Škoda, Audi, Porsche, Lamborghini a Bentley zaznamenaly ve 2. čtvrtletí pokles zisku téměř o 30 % na 4,7 miliardy eur (115,1 miliardy korun), a to i přes malý nárůst tržeb. Zisk byl ovlivněn účetními faktory a VW setrval na své prognóze, že celoroční provozní zisky se budou pohybovat mezi 7 až 8,5 %. Volkswagen býval vítězem prodejů v západní Evropě, ale v první polovině letošního roku sotva překonal skupinu Stellantis s prodejem 1 195 000 aut oproti 1 031 000 aut u konkurence. Investoři také budou jistě ostražití před novým vedením automobilky. Herberta Diesse totiž 1. září nahradil generální ředitel Porsche Oliver Blume.

Letošní rok bude pro Volkswagen velmi dobrý. Poptávka nadále převyšuje nabídku automobilů a zvýšení dostupnosti polovodičů pomůže zvýšit objem výroby. Očekáváme, že zlepšení cen pomůže společnosti splnit horní hranici svého cíle pro rok 2022, ale před rokem 2023 jsme opatrní: až se zvýší tlaky na náklady a vrátí se objemy výroby, vyšší cenové náklady mohou tlačit na marže,“ uvedl analytik Daniel Roeska ze společnosti Bernstein Research.

BMW mělo o 31 % nižší zisk

Automobilka BMW vykázala ve 2. čtvrtletí o 31 % nižší zisk ve výši 3,4 miliardy eur (83,2 miliardy korun) v souladu s očekáváním. Automobilka snížila svou prognózu produkce a uvedla, že objednávky slábnou a obává se 2. pololetí letošního roku. Společnost zachovala svou předpověď ze začátku roku, která uváděla, že zisky z automobilů se budou pohybovat mezi 7 a 9 %.

Deník Wall Street Journal uvedl, že BMW bliká výstražnými světly, a poukázal na to, že společnost snížila svůj cíl volného cash-flow pro letošní rok na nejméně 10 miliard eur (244,9 miliardy korun). Společnost BMW z toho obviňuje pokračující nedostatek polovodičů a vyšší výdaje na elektrická vozidla.

Investoři se obávají, že plány BMW na elektromobily mohou znamenat, že na trhu prohraje ve srovnání s konkurenty, jako jsou například vozy Mercedes.

To se má změnit v roce 2025 zavedením tzv. Neue Klasse.

BMW potřebuje poskytnout více informací o přechodu na elektromobily, aby mohlo přesvědčit dlouhodobé investory. Projekt Neue Klasse je zatím trochu neprůhledný. Automobilka se hodlá podělit o další informace až v prosinci. To je ale pro investory dlouhá doba,“ komentuje Daniel Roeska.

Mercedes dosáhl o 8 % vyššího zisku

Automobilka Mercedes zvýšila prognózu zisku pro tento rok poté, co ve druhém čtvrtletí zlepšila zisk o 8 % na 4,9 miliardy eur (120 miliard korun). Tato nová prognóza zisku je nyní ve výši 12 až 14 %, což je o 1 % více než v odhadu na začátku tohoto roku.

Berenberg Bank of Hamburg uvedla, že pokud Mercedes dokáže dosáhnout tohoto zisku v době recese, mohlo by to přesvědčit investory, že jeho akcie si zaslouží vyšší ohodnocení.

Renault zaznamenal ztrátu 1,36 miliardy eur

Automobilka Renault měla v poslední době horší období, protože neustále zaostávala za svou konkurencí v Evropě. Letos byla navíc handicapována zánikem výroby v Rusku. Ale její generální ředitel Luca de Meo poukazoval na úspěch nového elektromobilu Megane-E-Tech a připomínal investorům, že Renault byl lídrem v elektrifikaci v Evropě.

V první polovině roku Renault zaznamenal ztrátu 1,36 miliardy eur (33,3 miliardy korun) kvůli nákladům na uzavření ruského provozu. Ztráta zahrnovala ruský odpis ve výši 2,2 miliardy eur (53,9 miliard korun), včetně jeho podílu v ruské automobilce AvtoVAZ. De Meo také řekl, že plán společnosti je založen na sledování zisku spíše než na prodeji. Prognóza zisku Renaultu pro celý rok 2022 je nyní ve výši 5 % oproti předchozím 3 %. V prvním pololetí byla provozní zisková marže 4,7 % ve srovnání s 2,1 % ve stejném období loňského roku.

Zdá se, že společnost Renault se nyní nachází v lepší pozici než dříve a management má potenciál dosáhnout svých dlouhodobých cílů,“ zhodnotil aktuální situaci Daniel Roeska.

Investoři stále čekají na zprávy o vyřešení křížového držení akcií s aliančním partnerem Nissan. Renault také plánuje převést svá aktiva elektromobilů do samostatné společnosti.

Ford v Evropě se ziskem 10 milionů dolarů

Americká automobilka Ford vykázala ve druhém čtvrtletí v Evropě zisk 10 milionů dolarů (240,5 milionů korun), což je o 294 milionů dolarů (7,2 miliard korun) lepší výsledek než ve stejném období loňského roku. V první polovině letošního roku Ford Europe prodal 236 000 osobních vozů a SUV, což je pokles z 284 000 ve stejném období roku 2021. Tím dosáhl, podle European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) podílu na trhu ve výši 4,7 %.

Společnost LMC Automotive připomněla investorům, že navzdory viditelnému chvástání automobilek musí předpovědi automobilového průmyslu překonat velké překážky.

Prognóza pro rok 2022 (prodeje v západní Evropě) zůstává na 9,9 milionu vozů, což je v podstatě nezměněno oproti minulému měsíci. To znamená, že prodejní ceny se budou muset ve zbytku roku zvýšit, a tak se předpokládá, že zatímco budou pokračovat překážky ve výrobě, oproti začátku roku se jejich účinky zmírní,“ uvedla LMC. „Narůstají však obavy i na straně poptávky, protože západní Evropa čelí rychle rostoucím životním nákladům, nedostatkům zemního plynu a zvyšujícím se úrokovým sazbám.“

Autor: Miroslav Oupic

Další články