Britové ukázali vodíkový letoun se stejnou výkonností jako konvenční letadlo

Zdroj: ATI
Ekologie 14. 12. 2021

Britové ukázali vodíkový letoun se stejnou výkonností jako konvenční letadlo

Organizace Aerospace Technology Institute představila dopravní letoun poháněný kapalným vodíkem, který by měl být stejně výkonný jako dnešní konvenční letadla střední velikosti. Podle serveru Bloomberg má letadlo přepravovat až 279 cestujících bez toho, aniž by produkovalo sebemenší zlomek uhlíkových emisí.

Projekt bezemisního letadla nese název FlyZero a byl vyvinut díky spolupráci britské vlády a leteckého průmyslu. Výhody z takového projektu plynou pro obě zúčastněné strany – financování nových technologií pomůže vytvořit nová pracovní místa v letectví a zároveň zemi umožní splnit její klimatické cíle. Vláda organizaci ATI slíbila až 1,95 miliardy liber (téměř 58 miliard korun) v rozmezí let 2013 a 2026. Spolupráce mezi oběma subjekty by navíc měla urychlit vysoce rizikové projekty, ze kterých mají v konečném důsledku těžit britské firmy.

Vlastnosti letounu

Letadlo, přepravující 279 cestujících, by mělo být schopné letět přes půlku světa bez jediného mezipřistání. Organizace Aerospace Technology Institute v pondělním prohlášení uvedla názorný příklad: Letoun poletí z Londýna do San Francisca, a to stále stejnou rychlostí, podobně jako běžná dopravní letadla.

V pondělí představený model má skladovat vodík při teplotě minus 250 stupňů Celsia v kryogenních palivových nádržích v zadní části letadla a ve dvou menších nádržích podél přední části trupu. Ten má velmi specifickou konstrukci, díky které může letoun dosáhnout vysokého výkonu a spolu s nádržemi na vodík a křídly s rozpětím 54 metrů tvoří perfektně vyvážený stroj.

Téma udržitelnosti v leteckém průmyslu

Vodíkový pohon je považován za jednu z nejslibnějších cest pro dosažení uhlíkově neutrálních komerčních letů. Objevuje se v ní však mnoho překážek, jejichž odstranění potrvá roky. Mezi některé z nich patří například skladování vodíku na palubě, což je velmi drahá a náročná záležitost, nebo vybudování infrastruktury, které bude vzhledem k nárokům letounu složité.

Podle prohlášení organizace ATI by tak vodíková letadla měla být v provozu až od poloviny 30. let. Mezitím se proto letecký průmysl zaměří na takzvaná udržitelná paliva, přidávaná do kerosinu, kterým jsou poháněna dnešní letadla, a na elektrická letadla.

Autor: Lenka Hrušková