;

Britský obchodní řetězec usiluje o ekologickou zavážku zboží. Budoucností mohou být i vodíková auta

12. 11. 2019

Britský obchodní řetězec usiluje o ekologickou zavážku zboží. Budoucností mohou být i vodíková auta

John Lewis Partnership provozuje jednu z největších maloobchodních sítí prodejen v Británii. Rozvoz zboží a zásobování obecně znamená přitom nemalou zátěž pro životní prostředí. Vedení firmy proto přišlo se zajímavým řešením.

Stovky dodávek s logem John Lewis na kapotě budou od roku 2021 jezdit na kravskou mrvu. Jde o důsledek plánu počítajícího s přechodem na uhlíkově neutrální palivo. A nepůjde prý jen o kravské výkaly, část pohonu zajistí lidská „produkce“.

Využívání biometanu jako zdroje paliva přitom zcela uhlíkové emise neomezuje, pouze snižuje, i když o znatelných 85 % v porovnání s dieslovými motory. Biopalivo vyráběné z hnoje je legislativou EU považováno za uhlíkově neutrální, protože přispívá k snižování produkce metanu, skleníkového plynu, který je 28krát škodlivější než CO2.

John Lewis oznámil, že do roku 2028 plánuje všechny své těžší dopravní vozy předělat na biometan. Společnost CNG, která přechod na nový druh pohonu realizuje, už ale hledí dále. V jejích plánech se chystá infrastruktura pro adaptování ještě ekologičtějších technologií, právě třeba vodíkových článků.

Ať tak, nebo tak, už teď se John Lewis může počítat předpokládanou úsporou 49 tisíc tun uhlíkových emisí po přechodu na biometan. To je srovnatelné s uhlíkovou stopou, kterou po sobě zanechá v průměru 6 000 britských domácností. A to už stojí za to.

Zprávu přinesl web The Guardian

Autor: Petr Pláteník

Další články