Investovat by měl člověk začít co nejdříve. Když se podíváme třeba na to, jak se zúročují akciové trhy, dlouhodobě se jedná o nějakých 7 až 10 procent ročně. A to jsou právě ta čísla, která lidem pomůžou dostat se na lepší částku, říká Eva Hlavsová, spoluzakladatelka investiční platformy Fondee.
Češi loni prosázeli zhruba 400 miliard korun, ale investovali „pouze“ několik desítek miliard. Není to dost absurdní nepoměr? To, že lidé dávají daleko více peněz někam, kde je šance na jejich návratnost minimální.
Ve Fondee jsme si nechali zpracovat průzkum, ze kterého vyplynulo, že Češi jsou vlastně velmi konzervativní investoři a většinu svých úspor mají na běžných nebo spořicích účtech. Když se však podíváme na to, jak moc investují, čísla tam trochu pokulhávají. A to koresponduje s tím, co říkáte. Buď jsou lidé klasicky konzervativní spořiči, anebo jsou naopak tzv. aktivní tradeři, kdy se snaží investovat do kryptoměn a akcií, ale na tom samozřejmě lehce prodělají. My jsme se snažili vytvořit produkt, který osloví obě skupiny. Chtěli jsme trochu „rozinvestovat“ ty, kteří mají pouze spořicí konzervativní produkty, a zároveň jsme chtěli nabídnout alternativu někomu, kdo se investicím aktivně věnuje, ale možná po nějaké době zjistil, že už tomu ten čas věnovat nechce a chce nějaký produkt, který to bude řešit za něj. Snažili jsme se proto postavit produkt, který osloví lidi napříč jejich investičním apetitem.
Kdybyste mohla poradit mladému člověku, v kolika letech by měl začít investovat a o jakých částkách by měl uvažovat, aby v budoucnu přišel k zajímavým penězům, co byste poradila?
Tak samozřejmě čím dříve začnete, tím více peněz ve finále budete mít. Tam vlastně můžeme využít koncept složeného úročení, kde se vám první vklady, ty dlouhodobé, zúročí nejvíce. Když se podíváme třeba na to, jak se zúročují akciové trhy, dlouhodobě se jedná o nějakých 7 až 10 procent ročně. A to jsou právě ta čísla, která vám pomůžou dostat se na lepší částku.
Ale samozřejmě ta částka závisí na konkrétní situaci každého člověka. Člověk by si měl sám zvážit, jaké jsou jeho krátkodobé potřeby – pro ty je určitě lepší využít nějaký konzervativní produkt, jakým je třeba spořicí účet. Pokud ale ví, že část těch peněz dlouhodobě nebude potřebovat a naopak je chce zhodnotit, potom je lepší peníze investovat.
Zdražuje se, roste inflace, zvyšují se úrokové sazby a ty pomyslné nůžky mezi bohatými a chudými se rozevírají. Jak by se v tuto chvíli měl zachovat člověk, který má nějaké volné peníze? Do čeho by měl investovat? Bavíte se o tom se svými klienty?
Důležité je pochopit, jaký má inflace efekt na naše úspory. Češi mají na spořicích účtech naprosto rekordní sumy a ty vlastně každý rok vlivem inflace ztrácí hodnotu. Dokud byla inflace v rozmezí dvou až tří procent ročně, tak si myslím, že to spousta lidí neřešilo. Když ale nyní inflace „vystřelila“, tak opravdu vidíme, že kupní síla peněz jde strmě dolů. Takže je důležité peníze opravdu nenechávat ležet ladem, pokud je krátkodobě nepotřebujete. My nabízíme několik produktů a několik typů portfolií. Můžete si vybrat od konzervativního dluhopisového až po takové odvážnější akciové. Nabízíme vlastně takový základní stavební kámen každého investičního portfolia.
Wall Street padá, padají i kryptoměny, dá se tedy říct, že je vhodná chvíle k nákupu?
Přesně tak. Trh bude mít vždy období růstu, ale i období propadu. To je naprosto normální a je potřeba si na to zvyknout, protože to není tak, že by se investice průběžně zhodnocovala a nikdy neklesla na hodnotě. Naopak, toto období, kdy jsou ceny dole, je právě dobré využít k nákupu. A díky tomu více vydělat dlouhodobě.
Vaši platformu jste spustili v roce 2020, kdy už tu s námi byl koronavirus. Nebyl to pro vás šok? Jak jste se s ním vypořádali?
Tím, že fungujeme online, jsme nebyli příliš zasaženi. Prostě jsme si jeli vlastní byznys dále. A k tomu se přidalo to, jak se lidé v pandemii začali chovat. Lidé viděli, že klesly ceny aktiv, a v tu chvíli chtěli začít investovat. Zároveň však byli doma a hledali jednoduché online řešení, při kterém by nemuseli fyzicky chodit do banky, aby si sjednali investiční produkt. A to je přesně to, co my nabízíme. Všechno vyřešíte po internetu, jen se zaregistrujete a můžete začít investovat. Takže my paradoxně zažíváme nárůst klientů.
V současné době je velmi těžké cokoliv predikovat, ale předpokládám, že se vás i vaši klienti ptají, co bude dále. Máte nějakou představu, jak bude ekonomická situace jak České republiky, tak celého světa vypadat?
Predikovat takhle ekonomickou situaci je hrozně těžké, protože nikdy nevíte, co se může stát. Myslím, že právě koronavirus je toho jasnou ukázkou. Z toho důvodu ani my nedoporučujeme žádné konkrétní investiční strategie a naší vizí je místo toho pasivní investování, tzn. člověk investuje do produktu, který kopíruje vývoj trhu. Investuje pravidelně a dlouhodobě, takže se veze na pozitivní trajektorii růstu trhů.
Investují spíš mladší investoři, kteří mají volné peníze, nebo ti starší?
Více investují mladší lidé. Mladí si mnohem lépe uvědomují, že je potřeba se do budoucna zajistit. Ptali jsme se lidí, jakým způsobem se zajišťují na stáří, a dvě třetiny lidí nepočítají s tím, že by pro ně byl státní důchod dostatečný. Zároveň ale jen malá část z nich se na to aktivně připravuje. Čím jsou lidi mladší, tím spíše mají tendence o tom přemýšlet, ale svoje investiční plány nerealizují.
Člověk většinou nemá čas pravidelně, na denní bázi sledovat, co se s trhy děje. Kolik času by tak investor měl tomuto světu věnovat? Když vezmeme v úvahu, že chce mít přehled, ale zároveň potřebuje mít čas na další věci.
Myslím si, že je to dost individuální. Kdo se o to chce zajímat, ať tím tráví času, víceméně kolik chce, ale naším cílem bylo vytvořit platformu, která po lidech tuto každodenní interakci vyžadovat nebude. Člověk tak s námi nemusí každou chvíli sledovat, jestli jdou trhy nahoru, nebo dolu, a nemusí ani přemýšlet, co by měl urychleně udělat. Naší vizí je, aby nám investor každý měsíc posílal část své výplaty a neměnil strategii jen proto, že jdou trhy dolů. U nás investujeme dlouhodobě a to, že se krátkodobě něco děje, je naprosto normální.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.