Češi mají nápady, ale neumí je prodat. Nejdřív, ať spálí vlastní peníze, říká investor

Foto zdroj: FocusOn.cz
Byznys 17. 07. 2025

Češi mají nápady, ale neumí je prodat. Nejdřív, ať spálí vlastní peníze, říká investor

„Máte nápad? Tak ho nejdřív zkuste za své. Teprve pak se bavme o investici,“ říká v pořadu eMoney zakladatel a CEO Venture Clubu Petr Šedivý. V rozhovoru pro pořad eMoney mluví o tom, co rozhoduje při výběru startupů, jak se mění investiční trh pod tlakem inflace i proč v Česku chybí zdravé sebevědomí prodávat dobré nápady.

Podle Šedivého většina startupistů, kteří se ucházejí o investici, podceňuje přípravu a přeceňuje svůj nápad. „Nestačí mít jenom nápad. Je potřeba, aby ten člověk přišel s něčím, co už odpracoval, co vyzkoušel, s čím potřebuje pomoct,“ říká Šedivý.

Jedním z hlavních kritérií pro něj je, zda už zakladatel do projektu investoval vlastní prostředky. „Já chci, aby tam nejdřív ten člověk spálil nějaké vlastní peníze, aby tím žil. Každý projekt musí být napojen na krevní oběh někoho, kdo to strká dopředu,“ dodává.

Excel je důležitější než emoce

V rozhovoru Šedivý opakovaně zdůrazňuje, že investoři se neřídí dojmy, ale čísly. „Jedna věc je mít vizi, ale druhá věc je marná sláva – jde o čísla. Pokud to nevyjde ani na papíře, tak to nemůže vyjít ani v praxi,“ říká.

Důležitá je i schopnost připravit byznys plán, byť jednoduchý. „Nemusí to být složité a sofistikované, ale nějaká úvaha, kupecké počty, když to funguje na papíře, bude to fungovat i v praxi,“ popisuje.

Investoři chtějí otevřenost. Mlžení je konečná

Další častou chybou začínajících podnikatelů je podle něj neupřímnost nebo zamlčování problémů. „My nemáme čas zabývat se tím, co kdo myslí vážně a co ne. Potřebujeme, aby lidé otevřeně řekli, jak to je,“ říká Šedivý.

Transparentnost vnímá jako základní předpoklad důvěry. „Nemá cenu pak dodatečně na něco přijít. Hrajeme si na pravdu – a nejen, že si hrajeme. Při ověřování se stejně zjistí reálný stav,“ dodává.

Češi mají nápady, ale neumí je prodat

Na rozdíl od americké startupové scény mají čeští zakladatelé podle Šedivého problém s prezentací. „Speciálně mladší občas prodávají i něco, co ještě není. Ale i to k tomu patří. U nás pořád chybí dostatek sebevědomí, nebo schopnost prodat to, co máme,“ popisuje.

Dobrý projekt musí podle něj splňovat dvě podmínky: „Jedna věc je mít dobrý produkt, ideálně škálovatelný. A druhá věc je schopnost ho prodat. Obvykle se tyhle dvě vlastnosti nespojí v jedné osobě,“ říká.

Investice není sprint. Hledáme, co dává smysl

Rozdíl mezi rychlou návratností a smysluplným růstem je podle Šedivého zásadní. „Když je něco příliš rychlé, snadné a slibuje extrémní výnosy, tak to smrdí,“ říká. Sám se dnes zaměřuje na projekty, které jsou v růstové fázi – mají za sebou první výsledky, ale ještě potřebují podporu.

„Pokud má do startupu investor vložit peníze, musí mít větší výnos než běžný fond nebo dluhopis. Jinak by nemělo cenu do tak rizikové věci jít,“ upozorňuje.

Kolik investují? 10 až 20 milionů korun

Venture Club se podle Šedivého typicky pohybuje v investicích od 10 do 20 milionů korun. U větších projektů pak v částkách 1 až 2 miliony eur. „Pod 10 milionů skoro neděláme. Pokud bychom přinesli to, co jednotlivec, nemá cenu, abychom do toho šli jako skupina,“ vysvětluje.

Cílem je podle něj získat pozici ve správní radě a možnost dohlížet na vývoj firmy. „Potřebujeme držet dostatečně velký podíl, aby to firmě stálo za to se s námi bavit,“ dodává.

Technologické srdce Brna? Potenciál na jednorožce

Na otázku, zda mají v portfoliu firmy s ambicí stát se jednorožcem, Šedivý odpovídá: „Máme. Je to brněnská firma, která dělá software pro programování síťových karet.“ Cíl je podle něj stát se jednorožcem v horizontu 3–4 let. Ale jak říká: „Když to nevyjde a vyděláme dvakrát nebo třikrát, i to je dobrý výsledek.“

Z pohledu investora je důležité, aby mezi ním a zakladateli fungovala chemie a důvěra. „Musíme mít předpoklad, že se budeme schopni dohodnout,“ říká. Sám přiznává, že se do projektů snaží mluvit – ne z důvodu kontroly, ale jako partner.

„Náš pohled zvenku, i když to nežijeme denně, může přinést nový úhel. A děláme to dlouho, takže většinou stojí za to, co říkáme,“ vysvětluje.

Kde vidí Šedivý největší potenciál?

Z pohledu oborů Šedivý vyzdvihuje obranu, zdravotnictví a umělou inteligenci. Důležité ale podle něj je, aby projekt měl přesah mimo Českou republiku a nebyl příliš malý.

„Ekonomický rozvoj může fungovat jen tehdy, když je bezpečné prostředí. A pokud se někde tvoří něco, co zlepšuje kvalitu života, tak je to oblast, kam má smysl investovat,“ uzavírá.

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast:

  1. Jak investor pozná už u dveří, že startup nemá šanci?
  2. Proč některé startupy „vyhodí“ už po první větě?
  3. Jaká je konkrétní strategie: „firma na maso“ versus „firma na mléko“?
  4. Proč Venture Club odmítá projekty pod 10 milionů korun?
  5. Jak vypadá realita, když se investor aktivně zapojí do každodenního rozhodování startupu?

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory