Jak se podniká na válečném území? Mnoho našich firem na Ukrajině působilo, a válka se jich tak dotkla osobně. Jedním takovým příkladem je společnost Dudr Tools, český výrobce pilových pásů. O obchodu s Ruskem, Ukrajinou či energetické krizi mluví výkonný ředitel společnosti Dudr Tools, Ondřej Turecký.
V současné době trápí mnoho firem a domácností vysoké ceny energií. Jak situaci, v rámci vaší firmy, vnímáte vy?
Příjemná situace to asi není pro nikoho z nás, ať už ze soukromého, nebo pracovního pohledu. My jsme jednou ze šťastnějších firem, protože nejsme nějak extrémně závislí na energiích, což znamená, že nekalíme, nežíháme, nepečeme, ale v každém případě nás to citelně zasáhne.
Dokážete odhadnout, jak se meziročně zvýší náklady za energie?
Meziročně, oproti minulému roku jsme zhruba na trojnásobku, co se týká nákladů, přičemž spotřeba se téměř nezvýšila nebo pouze minimálně. Při aktuálních cenách na burze odhadujeme, že příští rok to bude dvojnásobek až trojnásobek.
Plánujete fotovoltaickou elektrárnu. Jak moc pro vás bude tato elektrárna finančně náročná, ale zároveň jakou spotřebu vám pokryje? Kolik nákladů vám může do budoucna ušetřit?
Indikativní nabídky na fotovoltaickou elektrárnu se pohybují mezi deseti a jedenácti miliony korun. Nicméně ta nabídka už chvíli pamatuje, takže uvidíme, jaká bude realita. Máme zažádáno i o podporu z evropských fondů, na kterou bychom snad měli dosáhnout, to znamená, že nějakých 43 až 45 procent by mohlo být za celkovou dodávku pokryto z Evropské unie. Doufáme, že nám elektrárna pokryje alespoň třetinu naší spotřeby.
Výhledově, jak je časově náročné vybudovat vlastní fotovoltaickou elektrárnu?
To bude záležet na dodavateli. Vzhledem k tomu, že jsme do toho ze začátku příliš nešlapali a spíš jsme váhali, protože nikdo netušil, jaká ta situace bude, máme už přidělaný rezervovaný výkon od správce sítě, což trvalo 60 dní, v průběhu září by se mělo začít dělat na realizační dokumentaci a na projektu, do konce roku doufáme, že bude stavební povolení a první, druhý kvartál snad realizace.
Dalo by se tedy předpokládat, že ve třetím kvartále příštího roku, řekněme za rok, byste mohli být třetinově soběstační?
Doufám, že to bude dříve.
Samozřejmě vám přejeme, aby se plán vydařil a byl co nejúspěšnější. Když se podíváme na počátek letošního roku, kdy byla Ukrajina napadena Ruskem, vy jste krátce po zahájení tohoto konfliktu přerušili veškeré své aktivity v Rusku. Jak se to promítlo do vašich současných tržeb a zároveň aktivit, portfolia, rozložení? Mělo to nějaký výraznější vliv? Nebo jste to vůbec nepocítili?
Spíš nás to mrzelo z toho lidského hlediska. V Rusku jsme příliš aktivní nebyli a měli jsme tam pouze pár zákazníků, ale samozřejmě nám jich bylo líto, co si budeme vykládat. Oni tím úplně vinni nejsou. Nicméně jako firma jsme zaujali toto stanovisko a doufáme, že se situace v brzké době zlepší. Přímý impakt to na nás ale nemělo.
Co vaše aktivity na ukrajinském trhu?
My na Ukrajině fungujeme od roku 2014, kdy nás poprvé oslovil náš klient ze Slovenska, který tam měl provoz. Tak jsme tam šli trochu se strachem, co se bude dít, protože i bez války je ta Ukrajina trochu jako kovbojka. Od roku 2014 jsme tam tedy začali poměrně aktivně působit. Byly i roky, kdy jsme tam s kolegy byli fyzicky velmi často, každý měsíc. A roce 2018 se nám tam podařilo potkat s naším současným partnerem, který obchod na Ukrajině organizuje, a ten stále trvá, byť samozřejmě aktuálně vnímáme významné omezení obchodu.
Tam směřuje i má další otázka. Dokážete procentuálně, či nějakými konkrétními čísly vyčíslit, jak moc konflikt na Ukrajině ovlivnil vaše působení? O kolik byl například obchod utlumen?
Obchod na Ukrajině nám před začátkem války mohl dělat něco kolem pěti až šesti procent obratu. Ale měl obrovsky vzrůstající tendenci. Ta samozřejmě kompletně ustala a dnes si myslím, že jsme tak na polovině. Takže odhad 2-3 procenta v současném stavu.
Vnímáte, že je postupně prostor vracet se k původnímu množství obchodů? Nebo naopak je to na Ukrajině výrazně utlumené a podobná situace bude i v nadcházejících měsících?
V částech země, kde se neválčí, to znamená střed a západ, musí Ukrajina fungovat, jako by se v uvozovkách nic nedělo. Lidé musí dál pracovat, musí budovat a s tím jsou spojené i naše výrobky. Takže se dá říct, že se lidé, až na obecnou náladu, snaží fungovat normálně. Myslím si, že to bude velmi zajímavé, a doufám, že co nejdříve skončí válka a Ukrajina se začne obnovovat. A myslím, že ten návrat bude raketový.
Vy jste ryze česká firma s více jak dvacetiletou tradicí. Odkazujete se na baťovské principy?
To je velmi častý dotaz, co se týká firem ze Zlínského kraje. Já osobně nevím, co si mám pod baťovskou tradicí jako takovou představit. Pokud se budeme bavit o tom, že se snažíme fungovat efektivně, snažíme se vyvíjet, firmu posouvat dál, vzdělávat své lidi, myslíme to vážně, chceme se chovat fér a být ty inovativní, tak ano, v tomto smyslu si myslím, že se dokážeme odvolat na baťovskou tradici.
Baťovská tradice je spojena především s pracovitostí a ukázněností, ale zároveň zaměstnanci v té době měli mnoho výhod, respektive podpory, kterou jim Baťa nabízel. Takže si myslím, že byla vaše odpověď v tomto směru dostačující. Baťa zároveň hodně expandoval, což z toho, co jste naznačil, předpokládám, že bude u vás také aktuální.
Snažíme se.
Jaké jsou vyhlídky a budoucí expanze společnosti Dudr tools?
V současné době pokrýváme poměrně velkou část českého a slovenského trhu, daří se nám na polském, ještě počítáme i s tím ukrajinským. A ať už sami za sebe, nebo ve spolupráci s výrobci strojů, pro které jsou naše nástroje určené, se naše nástroje objevují v několika desítkách zemích světa a do budoucna plánujeme expanze i dál. Vzhledem k obtížnosti logistiky našeho zboží však chceme spíš přenést tu myšlenku, chceme přenést nějaké základní know how a s tím budeme pracovat dál.
Slyšela jsem, že vznik vaší firmy byl celkem o náhodě. Prozradíte k počátkům a vzniku firmy více?
Firma jako taková vznikla, když otec současného majitele vyráběl štípací nože, původně určené na štípání kůže a postupem času přišel na to, že stroje byly určené primárně pro výrobu pilových pásů, které jsou dnes naše absolutní gro. Jednou za ním došel zákazník, oslovil ho, jestli by mu nezkusil svařit pás, zkusil to a vyšlo to, a tak nějak ta cesta započala.
Vy už jste naznačil, že působíte ve více zemích a pyšníte se vývozem téměř do celého světa. Prozradíte, kolik máte zákazníků, zaměstnanců a jak si vaše firma vede obratově či ziskem?
Teď aktuálně dodáváme nástroje do cca 1600-2000 pilařských provozů, a to i přes naše partnery. Pouze v tuzemsku, beru to jako Československo, dodáváme kolem tisíce pilařských provozů a další významný trh je Polsko, kde se jedná o několik stovek. Dalším v pořadí je Ukrajina. Trošku s tím zamával covid, kdy se export snížil, ale naši zákazníci celkově rostou, takže celkově to portfolio jsme schopni rozšiřovat i tady. Nyní máme 107 zaměstnanců s tím, že plán do konce roku je mít zaměstnanců 115. Letos také cílíme na obrat dvě stě milionů korun, přičemž se snažíme držet tendenci třicetiprocentního meziročního nárůstu.
V čem je vaše silná konkurenční výhoda?
Myslím si, že je to v individuálním přístupu k zákazníkům a v silném vývoji, vzhledem k tomu, že je náš obor poměrně úzký, nemáme příliš mnoho dodavatelů našich technologií, tak jsme byli postupem času nuceni okolnostmi začít vyvíjet vlastní technologie, stroje, zpracování obrazu. Loni jsme do vývoje investovali přes deset milionů korun. I přesto, že kvůli covidu byl nárůst pomalejší. Letos se budeme pohybovat někde kolem dvaceti milionů korun a tento trend rozhodně hodláme udržet.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.