Chystá se první česká lokomotiva na vodík

Zdroj: CZ Loko
Ekologie 10. 12. 2021

Chystá se první česká lokomotiva na vodík

Základem vodíkové lokomotivy by měla být těžká motorová mašina Effishunter 1000, určená jak pro traťovou službu, tak pro provoz na průmyslových vlečkách. Kdy však vodíkovou lokomotivu uvidíme, to je stále záhadou…

Na českých kolejích se má poprvé objevit vodíková lokomotiva. Ponese název HydrogenShunter 1000 a plánuje ji postavit český výrobce posunovacích lokomotiv CZ Loko, který už má na svém kontě zapsánu například první hybridní lokomotivu v České republice.

Vodík je podle mnohých pohonem budoucnosti. Už nyní je (nebo bude) stále více využíván v osobní, nákladní nebo lodní dopravě, ale i v řadě projektů po celém světě. Dostává se mu rozsáhlé pozornosti i od globálních firem. Automobilka Toyota například podporuje vodík v pozemní a vodní dopravě.

Výkon vodíkové lokomotivy? Jen trochu menší než u klasické dieselové

I když je lokomotiva podle portálu Zdopravy.cz zatím jen ve fázi projektu, z něhož bude stavba prototypu vycházet, některé vlastnosti vodíkového vozidla jsou již známé. Má mít výkon 800 kW, tedy jen o něco málo menší než jeho dieselový protějšek, a k dobíjení tradičních baterií bude využívat vodíkové články.

Při příležitosti představení vodíkové lokomotivy obchodní ředitel CZ Loko Jan Kutálek informoval veřejnost, že společnost vyvíjí také další hybridní lokomotivy a pracuje i na moderní duální lokomotivě, kombinující jízdu pod trolejí a na dieselový motor. Ta má být zhotovena na zakázku pro jednu z italských přepravních firem.

Slepá ulička? Hybridní lokomotiva pro ruské železnice

Téma ekologické dopravy se v posledních letech ukázalo jako stěžejní. Jan Kutánek proto zdůraznil, že je potřeba dávat pozor na provozní vhodnost a udržitelnost zvoleného technického řešení, které společnost zamýšlí využít ve svých prototypech. „Nejde o soutěž, kdo bude na evropském trhu první, ale kdo bude nejúspěšnější a přijde s nejefektivnějším řešením,“ dodal Kutálek.

Jako negativní příklad Kutánek použil hybridní lokomotivu TEM 35 pro ruské železnice, která kombinuje spalovací motor se superkapacitorem. Tato strategie se podle něho ukázala být „slepou uličkou“.

Autor: Lenka Hrušková

Další články