;

Francie se zmítá v dopravním chaosu, uvedla však do provozu první městský dopravní systém s vodíkovými autobusy

31. 12. 2019

Francie se zmítá v dopravním chaosu, uvedla však do provozu první městský dopravní systém s vodíkovými autobusy

V Pau byl 17. prosince 2019 uveden do provozu systém expresní městské dopravy (BRT) Fébus, pojmenovaný po francouzském hraběti z Foix. Systém obsluhují vodíkové autobusy Van Hool Exqui.City FC. Na první jízdu vyjelo šest vozů z flotily čítající celkem osm autobusů.

Autobusy Van Hool Exqui.City FC, představené v roce 2019 na veletrhu Busworld v Bruselu, jsou dlouhé osmnáct metrů, jsou jakýmsi křížencem mezi autobusem a tramvají a patří do výrobkového portfolia belgické firmy Van Hool. Nejsou levné – jedno vozidlo stojí kolem 1,8 milionu eur. Pohon zajišťují vodíkové články a hnací jednotka s elektromotory Siemens PEM2022 o výkonu 210 kW.

Vodíkové autobusy v Pau jezdí na šest kilometrů dlouhé expresní lince se čtrnácti stanicemi mezi železničním nádražím a nemocnicí. Trasa vede většinou po vyhrazených koridorech oddělených od ostatního provozu. Autobusy systému Fébus mají navíc přednost na křižovatkách. Doba jízdy na celé páteřní lince je kolem 17 minut. Vozidla BRT Fébus jezdí od pondělí do čtvrtka od 6:00 do 23:30 h, v pátek a sobotu od 6:00 do 1:00 h a v neděli od 9:00 do 23:00 h.

Vodík pro autobusy se vyrábí ve stanici společnosti ITM Power postavené poblíž autobusového depa v Pau. Autobusy se tankují vodíkem přes noc a na jedno natankování ujedou nejméně 240 km. Stanice vyrábí 174 až 268 kg vodíku denně pomocí solárního elektrolyzéru.

Osmnáctimetrová vozidla jsou přístupná osobám se sníženou pohyblivostí, mají kapacitu 145 lidí, a 32 sedadel potažených kůží. Ve všech 14 stanicích na trati jsou informační tabule s dopravními informacemi v reálném čase, bezplatné Wi-Fi připojení a také automaty na jízdenky.

Bus rapid transit (BRT), též zvaný Metrobus, je obecně systém rychlé autobusové nebo trolejbusové dopravy s krátkými intervaly. Dopravu zajišťují velkokapacitní vozidla, která jezdí po vyhrazených jízdních pruzích nebo na speciálních samostatných komunikacích. Obvykle se tento systém zavádí na páteřních trasách městské hromadné dopravy. BRT je vlastně autobusová obdoba metra a po roce 2000 zažívá masivní rozvoj.

Autor: Petr Bílek

Další články