Na stovku zrychlí za 3 sekundy a stojí půl milionu. Auta od českého konstruktéra si složíte i sami

Foto zdroj: FocusOn

Na stovku zrychlí za 3 sekundy a stojí půl milionu. Auta od českého konstruktéra si složíte i sami

ZLÍNSKÝ SPECIÁL #5: Vojtěch Kašpárek vyrábí závodní automobily na zakázku. Auto na míru dokáže podle svých slov postavit za půl roku, cena speciálu začíná na zhruba půl milionu korunách.

Nápad na podnikání v tomto oboru vznikl z jeho vlastní potřeby vytvořit si specifický závodní automobil pro amatérské závody. „V momentě, kdy jsem měl všechno pro to, jak si ten vůz navrhnout a z velké části i vyrobit, napadlo mě to rozšířit a nabídnout auto i ostatním zájemcům,“ říká Vojtěch.

Vojtěch se zabývá specifickou kategorií závodních vozů, které dal název mini LMP neboli menší verze vozu inspirovaná designem LMP speciálu pro závody Le Mans. Automobily jsou poměrně malé a zajímavostí je, že se do nich používají motocyklové motory. „Díky tomu jsme byli schopni stáhnout ceny, startujeme přibližně na půl milionu korunách.“

Pro výrobu aut má Vojtěch pronajatou dílnu. „Momentálně jsem u třetího vozu,“ dodává. 

Zatím jen na okruzích

Vojtěchův sen je vytvořit nový model, který by byl homologovaný a mohl by do normálního provozu na pozemní komunikace. S pořízeným automobilem může nyní jeho nový majitel vyjet na závodní silniční okruh v délce dva a půl až pět a půl kilometru. V Evropě i okolí je takových okruhů podle Vojtěcha celá řada. „Člověk se s ním vleze jak na menší závodní dráhu, tak i na tu velkou, jako je třeba Automotodrom Brno, Slovakiaring a podobné.“ Typickými zákazníky jsou lidé z amatérského motorsportu, kteří chtějí své ježdění posunout na vyšší úroveň.

Zdroj: www.miniLMP.com

O svém byznysu Vojtěch hovoří jako o „garážovce“, cílí ale i na zahraniční trhy. „Auto nabízím ve formě stavebnice tak, aby pro mě logisticky dávalo smysl ho poslat i více na západ.“ Zatím je pro něho nejpohodlnější trh Evropa, zálusk si ale dělá i na Ameriku.

Automobil jako IKEA skládačka

V nabídce je několik druhů rozpracování. Od úplného rozsypu, kdy je pro sestavení potřeba více zkušeností, až po verzi, kdy si zákazník do svého automobilu už jen dosadí motor a dodělá si některé finální úpravy podle svého gusta. Servis má v nabídce také, automobily ale podle něj dokáže opravit jakýkoliv motoservis. 

Dosud výrobu i propagaci řešil po vlastní ose, do budoucna nevylučuje vstup potenciálních investorů. „Kdybychom se bavili o tom, že bych šel do nového modelu, tam bych se tomu asi nebránil,“ říká Vojtěch. Zatím ale v tomto směru žádné kroky nepodnikal. 

Jízda v závodních automobilech není pro nováčky, je potřeba určitá zkušenost. „Můj prototyp dosahoval maximální rychlosti 230 km v hodině, zrychlení z nuly na 100 bylo okolo třech vteřin. Všechno je potřeba řídit manuálně, hodně záleží na řidiči, jak rychle se s tím dovede rozjet,“ popisuje Vojtěch. „V zatáčkách dokáže předčit i mnohem dražší formulové vozy.“

Jak má postupovat zájemce, který by si chtěl pořídit Vojtěchův automobil, fungují jeho stránky jako e-shop? „Není to přímo e-shop, na stránkách nabízím varianty rozpracování vozu, pak mi jednoduše napíšeš na e-mail. Je potřeba se domluvit, co zákazník přesně bude chtít a jaké to má splňovat parametry. Je to šité na míru, takže je to hodně o komunikaci.“ Výroba vozu zabere s ohledem na náročnost asi půl roku.

Elektromobil klepe na dveře

Modely ve 3D s elektromotorem už sice existují, výroba takových automobilů ho ale neláká. Hlavní směr podnikání vidí v nabízení inženýrských služeb firmám, které se zabývají elektromobilitou. „Já konstruuji i elektropohony a specializuji se na trakční baterie, takže nějaká zkušenost tam je, ale tady přímo v této kategorii to není úplnou prioritou.“

Podle Vojtěcha spalovací motory v oblasti závodních automobilů vydrží ještě dlouho. „Budou kategorie, které se bez něj neobejdou, například závody historických vozů. My si teď řekněme, historické vozy, že jsou to pomalá autíčka, ale za dalších 20 let to budou aktuální auta, tam si myslím, že to jen tak nevymizí. Budou určitě nějaké další kategorie, kde ten spalovací motor bude potřeba stále, ale můj pohled na to, jak momentálně vypadají, je takový, že ty závodní elektromobily si nevedou vůbec špatně.“ Co se týče vodíkového pohonu, tam je Vojtěch skeptický. „Myslím si, že se nám to zatím nijak ekonomicky nevyplácí.“

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.


Zlínský speciál

Další rozhovory