Pražská burza je nejsilnější za celých 13 let a řadí se tak do desítky nejlépe vynášejících burz roku 2021. Před ní se ocitá pouze šest zemí Asie a Afriky, což jí dokonce získává prvenství v Evropě. Podle slov Petra Koblice, ředitele Burzy cenných papírů Praha, má však potenciál, aby na tom byla ještě lépe.
Velmi úspěšná byla emise České zbrojovky, která zaznamenala největší nárůst hlavního trhu. I když se jedná o emisi z roku 2020, letos se jí povedlo zvětšit svou skupinu investorů a její nárůst je přes 70 procent. Podobně dobře je na tom ČEZ, jehož nárůst byl přes 60 procent. Ten byl však značně ovlivněn momentální situací na energetickém trhu.
„Dalším velkým úspěchem bylo, že jsme se stejně jako mnoho dalších firem byli schopni docela dobře přeorientovat na burzu v online prostředí. To bylo v roce 2020, a musím říct, že obchodování na našem dceřiném trhu opravdu probíhalo bez nejmenších problémů a na energetické burze jsme zvládli i nápor těch nejvyšších cen energií, což se samozřejmě promítlo velmi pozitivně na nárůstu cen naší největší emise firmy ČEZ,“ komentuje Koblic.
Úspěšnost i přes následky pandemie
Pozitivních výsledků se burza dočkala i přes následky pandemie koronaviru. Pod tlakem je stále zejména oblast turistiky a dopravy (především tedy letecké), její cenné papíry se však na Pražské burze nenachází. Největší problém, se kterým se burza musela potýkat, byl tedy kompletní přechod do „on-linu“. To však nebyla záležitost pouze Pražské burzy. S touto skutečností se musel potýkat celý svět, na což navazuje další problém…
„Je mnohem méně osobních schůzek. Já jsem člověk, který působí 25 let v oblasti byznysu a nepamatuje si dobu, kdy by nebyl za rok alespoň šestkrát v Londýně. Teď jsem tam nebyl prakticky už asi rok, což je úplně neuvěřitelné, protože při obchodech chybí osobní kontakt. Spoustu věcí vyřídíte on-line po nějakém video hovoru nebo po emailech. Ale ve chvíli, kdy se chcete s někým mezi čtyřma očima pobavit o jejich strategii, o tom, co by je mohlo přivést na burzu nebo o tom, co bychom my měli udělat a někdo to chce říct opravdu privátně jen nám (nechce, aby to šlo přes elektronická média), pak ten osobní kontakt opravdu chybí,“ říká Koblic.
Trh START ovládá eMan a Pilulka
Co se týče trhu Start, trhu pro menší inovativní společnosti jako například Fillamentum, nejúspěšnější na něm v minulém roce byla Pilulka s nárůstem 188 procent a eMan s nárůstem 145 procent.
„Naším cílem nikdy nebylo, aby byl Start o kvantitě a abychom tam měli desítky emisí, které nebudou přehledná a likvidní. Zaměřili jsme se proto na kvalitu a skvělé je, že za celou dobu existence Startu zatím nezbankrotovala jediná firma, což je, myslím, úžasné, protože mnoho škarohlídů říkalo, že to nebude likvidní a polovina toho nám zbankrotuje. Likvidita skutečně problémem je, ale naštěstí nám firmy nebankrotují,“ uzavírá Petr Koblic.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.