Roger Federer sice nehraje, zůstává však mašinou na peníze

Zdroj: Pixabay
13. 06. 2022

Roger Federer sice nehraje, zůstává však mašinou na peníze

Tenisová sezóna má za sebou druhý grand slam, stejně jako v Austrálii se v Paříži radoval, již po čtrnácté, Rafeael Nadal (1986), rodák z Mallorky navíc po dvaadvacátém vítězství na turnaji kategorie Grand Slam vede nad Novakem Djokovičem (1987) a Rogerem Federerem (1981) v poměru 22:20. Zatímco však v případě Djokoviče nelze vyloučit atak na Nadalovu pozici, zdá se, že Federer je v boji o trofeje víceméně mimo hru. Na stavu jeho financí se to však neprojeví.

Web TENISOVÝSVĚT.cz uvádí, že se dvacetinásobný grandslamový šampión, který odehrál poslední soutěžní zápas loni ve Wimbledonu, vrátí na okruh ATP letos na konci října. Comeback naplánoval na domácí turnaj v Basileji. O měsíc dříve se zúčastní Laver Cupu v Londýně.

Finanční realita je ovšem taková, že byť Federer vyhrál poslední grand slam před čtyřmi lety v Austrálii, podle Forbesu disponuje majetkem v hodnotě 1,09 miliardy dolarů, o kterém si mohou nechat Djokovič (470 milionů dolarů) s Nadalem (500 milionů dolarů) pouze zdát. Ostatně, co se peněz týče, tenis nemá logiku, nejbohatším hráčem historie je totiž Ion Tiriac. Ačkoli Rumun, vzhledem ke svým obchodním praktikám nikoli neprávem přezdívaný „Hrabě Drakula“ a „Brašovský buldozer“, nikdy nic pořádného nevyhrál, z tenisu doslova „vytřískal“ 1,2 miliardy dolarů. Podobně je na tom ruská kráska Anna Kurnikovová, která k 50 milionům dolarů a dvanáctému místu mezi nejbohatšími tenisty historie přišla bez vítězství na jediném turnaji WTA. Naopak v nejbohatší patnáctce chybí například Steffi Grafová, držitelka 22 grand slamů, první a zatím poslední tenistka světa, která v roce 1988 vyhrála kromě čtyř hlavních turnajů olympiádu v Soulu a získala tak Golden Slam.

Výkony a kontrakty

Ovšem zpět k Federerovi, který na turnajích vydělal 130,6 milionu dolarů, lépe jsou na tom pouze Nadal (130,7 milionu dolarů) a Djokovič (156,5 milionu dolarů). Za příjmy švýcarského tenisty ovšem stojí především sponzoři, což názorně dokumentuje období červen 2017 – červenec 2018, během kterého byl Roger nejbohatším sportovcem světa. Ačkoli v tom čase vyhrál Wimbledon a Australian Open, z celkového příjmu 77,2 milionu dolarů vydělal na kurtech „jen“ 12,2 milionu dolarů. Na rozdíl od Iona Tiriaca a především ruské blonďaté dračice Anny tak existuje v případě Federera přímá úměra mezi výší sponzorských kontraktů a výkony na kurtu. Kromě zisku dvaceti grand slamů strávil Švýcar v pěti obdobích historicky nejdelší časový úsek na postu světové jedničky, od února 2004 do května 2018 vládl celkem 309 týdnů, v letech 2004–2008 se jednalo o 237 týdnů bez přerušení.

Jak se ukazuje, Roger Federer umí dělat správná rozhodnutí i mimo kurt, obdivuhodná je především jeho schopnost uzavírat lukrativní kontrakty na sklonku kariéry. Po konci smlouvy s Nike trénoval v teniskách do té doby nepříliš známé švýcarské značky On, specializované na běžecké boty. V roce 2020 obohatily trh tenisky „The Roger Center Court“, ještě předtím ovšem tenista zakoupil akcie výrobce. Jeho podíl činil po vstupu On na burzu 235 milionů dolarů.

Smlouva snů

O marketingové hodnotě Rogera Federera výstižně vypovídá rovněž kontrakt z roku 2018, kdy vyhrál v Austrálii svůj poslední grand slam. Ve Wimbledonu tenkrát poprvé od roku 1998 nenastoupil v oděvu Nike, když americkou značku nahradil japonský konkurent Uniqlo. V sedmatřiceti letech tehdy podle webu sportovní stanice ESPN podepsal desetiletou (!!!) smlouvu na 300 milionů dolarů, což se v té době v přepočtu rovnalo cca sedmi miliardám korun. Společnost ze země vycházejícího slunce si tak Federera pojistila i na léta po konci sportovní kariéry. Vedení smlouvu komentovalo prohlášením, že Federer bude naplňovat vize Uniqlo i po skončení kariéry, 30 milionů dolarů ročně si tak zaslouží i v době, kdy bude tenis možná komentovat pro některou z televizních společností.

Roger forever

Až do roku 2026 pak nemusí Roger Federer řešit vozový park. V roce 2017 totiž uzavřel smlouvu s automobilkou Mercedes, kromě pěti milionů dolarů ročně má každých šest měsíců nárok na nový vůz. Jak prohlásil viceprezident pro marketing Mercedes-Benz Cars, Jens Thiemer, bude hrdý otec čtyř potomků oslovovat klientelu značky napříč modely i po konci kariéry. Kdo umí, umí navždy.

Autor: Petr Bošnakov

Další články