Sledující na Instagramu mají stále větší váhu než ti na TikToku, říká expert na sociální sítě

Foto zdroj: Focuson.cz
Lidé Technologie 01. 11. 2022

Sledující na Instagramu mají stále větší váhu než ti na TikToku, říká expert na sociální sítě

Kolik si influenceři vydělávají na TikToku, pro které firmy je tato síť ideální a jaké novinky si pro nás připravuje, nám v rozhovoru prozradil David Duc, spoluzakladatel společnosti TikTokuj.cz.

Kolik si může v Česku influencer na TikToku vydělat? Kolik z nich se takto může uživit? 

Bohužel nemáme úplné statistiky, kdo se tím živí, protože jsou to opravdu někdy jen menší zakázky, menší kampaně i barterové spolupráce. Někteří tvůrci jsou ale schopní za to brát i desítky tisíce korun. Záleží na velikosti, jaký je to objem atd.

Kolik je v Česku uživatelů TikToku?

Kolem 2 000 000. Podle toho, co vidíme v Ads Manageru, největší skupinou jsou lidé ve věku 18–24 let, něco přes 1 000 000 uživatelů. Ovšem to není úplně pravda, protože podle českých statistik tady máme pouze 600 000 uživatelů ve věku 18–24 let, takže nějakých 300-400 000 je tam doplněno odjinud.

Obliba TikToku roste i mezi firmami. Jaké procento firem na českém trhu tuto síť používá ?

Stovky firem. A co se týče podnikatelů, tak to už jsou určitě tisíce lidí, kteří využívají TikTok, ať už na budování brandu, nebo k získávání zakázek.

A vnímáte TikTok jako novou social platformu, která postupně nahrazuje Facebook, Instagram?

Nemyslím si, že je nahradí, protože každá platforma má svoji cílovku, má jiné možnosti a jiné funkce. TikTok přitahuje určité publikum lidí, nastupuje i čím dál více starších, ale nemyslím si, že by Facebook nebo Instagram měl nahradit, ani mi to nedává smysl. Přeci jenom já sám se pohybuji na všech těch sítích a všude mám jiné možnosti a jiné kontakty.

A jak je nastavený algoritmus TikToku, co funguje, co méně a co nikoliv?

To je poměrně těžká otázka. Vždycky říkám, že je to taková černá magie a že tomu nikdo úplně pořádně nerozumí. Navíc je to mechanismus, který se neustále učí. Je to umělá inteligence, nějaký robot a ten se pořád vyvíjí, má tendenci růstu, mění se. Ale co tak zhruba víme, tak podobně jako na všech sociálních sítích, tak i tady se ten algoritmus snaží o to, vás udržet co nejdéle na té platformě. Přeci jenom, když je to zdarma, tak vy platíte svým časem a svojí pozorností a ty firmy na tom pak vydělají prodejem reklam.

A pro jaké firmy je dobré používat TikTok? Dá se to říct nějak segmentově nebo  pokud jde o produkty?

V tuto chvíli vidíme, že pro B2C to určitě dává větší smysl než pro B2B. Nebo případně když něco vyrábíte, můžete to taky rovnou dávat na TikTok. Ale co se týče produktů, tak těžko říct pár slovy, co se tam hodí a co se tam úplně nehodí. Jestli tam mám svoji cílovku, to je asi první věc, kterou je potřeba si říct, a ne to, jestli tam moje firma má jít. Mám dostatečně velkou cílovku, abych tam šel a aby se mi to vrátilo? Ano, nebo ne? A v tu chvíli to asi má cenu pak řešit.

A jak vnímáte efektivitu TikToku jako prodejního kanálu? Může časem třeba nahradit e-shopy? 

Určitě to mohou přidat do marketingového mixu, který mají. Je potřeba s tím vždy umět zacházet a vědět, kam to zasadit nebo jak to používat. Ale určitě to smysl dává a čím dál víc. Vidíme, že i ze strany TikToku je snaha dělat ho více prodejním nebo zajímavějším pro firmy. Jsou tam novější nástroje, přicházejí další a dneska už s tím máme i  nějaké zkušenosti. A myslím si, že u některých to opravdu dává obrovský smysl. Třeba před měsícem jsme dělali jednu kampaň a PNO neboli poměr mezitím, kolik jim to přineslo peněz a kolik stály náklady, byl 12 %, což je hodně nízké. Takže záleží, jak je to udělané, jak je to vymyšlené a optimalizované.

Jak se pohybují ceny za spolupráci s influencery? Můžeme to třeba srovnat s Instagramem – kolik stojí příspěvek, kampaň nebo spolupráce? 

To záleží samozřejmě na rozsahu, velikosti – těch faktorů, co to může ovlivnit, je hodně. Stále ale platí, že pokud máte dva stejně velké tvůrce na Instagramu a na TikToku, tak ten na Instagramu si může vzít více peněz, protože sledující na Instagramu mají větší váhu než ti na TikToku. Na TikToku opravdu můžete velmi rychle nabrat obrovské množství sledujících, ale řekněme, že ta loajálnost nemusí být tak velká jako u Instagramu. Tam sledujete toho člověka, sledujete jeho život, „storýčko“. Na TikToku sledujete jenom dobrá videa, ten vztah je tam trošku jiný. 

A jak na úspěšný TikTok z pohledu firmy? Co tam dávat, kolik času tomu věnovat, kolik peněz investovat? 

To se nedá asi úplně říct jediným slovem, bohužel. Ale jen obecně – vyzkoušet si to a měřit tak, aby to dávalo smysl. Vycházíme z nějakých zkušenosti, když říkáme aspoň 10 videí měsíčně, aby to organicky dávalo smysl. Hodně závisí na kreativě, není to jako na Facebooku. I tam už je ale dnes vidět, že si musíte dát záležet, aby to upoutalo pozornost. Dneska už to neuhrajete jenom na tom, že dáte hodně peněz a přebijete konkurenci. A kolik času? Tolik, kolik si můžete dovolit.

A jak v Česku vnímáte přístup firem? Nabírají lidi, co jim spravují sociální sítě, tzn. někdo dělá Facebook, Instagram a oni mu přidají TikTok, nebo si najímají externí spolupráci a vyhledávají třeba agentury?

Je to různé. Už jsem narazil několikrát na to, že firma řekla: OK, už tady natáčíš, stříháš, tak si vezmi rovnou i ten TikTok. Ale to je úplně jiná disciplína, je tam jiná komunita, jinak to funguje. U člověka, který umí stříhat nebo točit videa, to neznamená automaticky, že bude umět na TikToku. Tam musíte trávit nějaký čas, abyste pochopili, jak se tam komunikuje, jsou tam různé slangy. Pochopit, jak tam lidi vůbec přemýšlí, jaké jsou tam trendy, to je taky důležité. Máme zkušenost, že jsou i firmy, které přijdou a nechají si od nás zaškolit člověka, anebo jim jen pomůžeme rozjet jejich účet. A pak se to naučí, uděláme jim strategii a oni už ví, co dělat, a pokračují sami.

Před nedávnem rezonovala médii kampaň McDonald‘s ve spolupráci s Přemkem Forejtem, jak vy se na tu kampaň díváte a co třeba říkáte i na odezvu Bageterií Boulevard? 

Boulevard to pojal poměrně úspěšně. Myslím si, že z toho vyšli jako největší vítězové. Co si budeme říkat, z toho marketingového pohledu to svým způsobem úspěšné bylo. Ve chvíli, když se o vás mluví, ať už dobře nebo špatně, ví se o vás. Takže z marketingového hlediska je velká část splněna, alespoň pro McDonald’s.

Jak vnímáte nový produkt TikTok Now, bude to v České republice game changer? 

Vychází z BeReal, který je takový menší game changer. I politici na to nastupují a je to, řekněme, velmi autentické, nebo v rámci možností. TikTok rozjíždí strategii, co doteď uplatňovala Meta na Instagramu. Když má někdo dobrou funkci, tak proč ji neimplementovat. TikTok mě spíš překvapil tím, že to vůbec udělal, protože většinou on byl ten trend-setter, který udával směr a dělal nové funkce. Navíc Now je externí aplikace, není to zabudovaná funkce v TikToku, to mě taky překvapilo. Teď spíš jako uživatel narážím na to, že „tvoji přátelé jsou na TikTok Now, stáhni si to taky“. Ještě úplně nechápu, co je cílem toho, aby TikTok najednou budoval dvě aplikace naráz. To mi úplně nedává smysl, nechápu, jaký je záměr.

TikTok provází i řada spekulací, protože se jedná o aplikace vyvinutou v Číně. Jaké je to z pohledu bezpečí dat, nedají se třeba nějak zneužít nebo nemůže si aplikace získávat jiná data z telefonu? 

Může, samozřejmě, co si budeme povídat. My obyčejní smrtelníci, kteří nemáme přesah do IT, asi nejsme schopni úplně říct, do jaké hloubky, ale určitě data sbírá. Na tom je to vlastně založené. Jak moc je to bezpečné nebo nebezpečné, nejsem jako odborník na toto téma schopen říct. V tuto chvíli ale víme, že ta data jsou uchovaná lokálně. Evropa má vlastní úložiště a Amerika má taky své vlastní a neputuje to, co víme, přímo do Číny. Otázka je, pokud čínská vláda řekne, že chce data, co s nimi udělají? Ale to asi nejsme schopni nikdo říct. Je na zodpovědnosti každého, jak nakládá se svými daty. Před několika měsíci dostala Meta pokutu ve výši stamilionů dolarů kvůli úniku dat, takže ani těm největším hráčům se nedaří si všechno hlídat.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory