ZLÍNSKÝ SPECIÁL: Pro fotovoltaiku do Polska. Je skladem a zlotý se drží nízko, říká odborník

Foto zdroj: Focuson.cz
Ekologie Lidé 27. 09. 2022

ZLÍNSKÝ SPECIÁL: Pro fotovoltaiku do Polska. Je skladem a zlotý se drží nízko, říká odborník

S rostoucími cenami energií plánovalo mnoho lidí sáhnout po alternativách, jako jsou solární panely či tepelná čerpadla. Se zvýšenou poptávkou ale roste i jejich cena, která je už nyní na rekordních číslech. Dostupnost těchto produktů je téměř krizová, proto by si podle country manažera společnosti merXu, Václava Lišky, měli lidé s rozvahou vybírat platformy, které rychle a spolehlivě uspokojí jejich poptávku.

Na vaší platformě jde nakupovat nejrůznější zboží. Co lidé nejčastěji poptávají?

Naše platforma merXu je tzv. elektronické tržiště, zaměřené na průmyslové kategorie a také na celou Evropskou unii. V tuto chvíli pozorujeme obrovský vzestup transakcí, ve kterých se nakupují a prodávají produkty spojené s obnovitelnými energiemi, například pro fotovoltaické elektrárny, solární panely apod.

Vzhledem k zvyšujícím se cenám energií roste zájem o tyto alternativní zdroje a předpokládám, že i jejich cena. O kolik procent se zvýšily ceny solárních panelů a tepelných čerpadel za poslední rok?

Některé statistiky, které jsou na trhu dostupné, říkají, že ceny vzrostly o 20 až 30 procent meziročně. To je pravda, nicméně to není ten největší problém. Největší potíž, se kterou se setkávají naši kupující, je dostupnost zboží a dostupnost těchto produktů. Můžu říct, že velice těžíme z toho, že merXu je evropská platforma, která na jednom místě sdružuje dodavatele z 20, možná 25 zemí Evropy, a díky tomu jsme schopni tento problém řešit. Máme dodavatele, kteří mají fotovoltaické panely a fotovoltaické elektrárny skladem a dokážou je doručovat do České republiky a na Slovensko.

Pokud by si u vás někdo objednal solární panely nebo tepelné čerpadlo, jaká by byla čekací doba v případě, že to dodavatelé mají na skladech?

Jsou to řádově jednotky dnů, což je naprosto skvělé, protože běžná čekací doba v rámci České republiky, pokud nenakupujete na merXu, můžou být týdny až měsíce.

Vy jste zmiňoval 20 až 30 procent, takže ceny za poslední rok narostly. Když se podíváme na výhled následujících měsíců, třeba i příštího roku, kam se očekává, že by ceny ještě mohly růst? 

To je velice těžké předjímat. Situace na trhu je velice nejistá, hodně dynamická a rychle se mění, takže si myslím, že to můžou být další desítky procent. Ale nedokážu to říct na sto procent. 

A zvládáte v tuto chvíli plně uspokojit poptávku?

Jsem celkem sebevědomý v tom, že ano. Máme dodavatele, kteří jsou k dispozici a připravení uspokojit poptávku našich zákazníků.

Obecně platí, když se podíváme na trh, že v Polsku je levněji. Je to tak i v případě solárních panelů a tepelných čerpadel? Jsou tam levnější než v České republice?

Je to tak. Máme velmi dobré dodavatele z Polska, z Rumunska a můžeme také těžit z toho, že zlotý je nyní níže, než byl před půl rokem. Takže to nám hraje do karet, potažmo našim kupujícím. A je pravda, že dodavatelé z Polska mají zboží skladem. Hlavně díky tomu, že nakoupili předem a počítali s tím, že byly na solární energie v Polsku vypsány dotace a existovala tam i státní podpora, která se v tuto chvíli změnila, a tím pádem polští dodavatelé hledají odběratele i v dalších zemích.

Vaše platforma funguje i na trzích střední a východní Evropy. Jak konflikt na Ukrajině ovlivnil přeshraniční obchod ve východní Evropě? Evidujete nějaké komplikace a složitosti, jako například prodlužování dodávek?

Samozřejmě, že konflikt znamenal šok. V prvních několika týdnech jsme zaznamenali, že firmy v podstatě skoro stoply své fungování a čekaly, co bude dál. Nicméně po pár týdnech zjistily, že byznys běží a že je potřeba se připravit na letošní zimu, tím pádem začínají řešit alternativní způsoby vytápění a fungování.

Takže by se dalo říct, že mezinárodní obchod ve východní Evropě funguje v tuto chvíli bez komplikací a problémů?

V rámci Evropské unie určitě ano. Je pravda, že některé komponenty chybí, zdražují se vstupy pro stavební materiál, takže to všechno ovlivňuje obchodování. Nicméně je výhoda, že máme na jednom místě dodavatele i z více zemí, takže jsme schopni vykrývat převisy nabídky a poptávky na jednotlivých trzích. 

Takže je to definitivně lepší volba než se soustředit jen na Českou republiku a její hranice.

Rozhodně. Chtěl bych říct, že merXu je skvělý nástroj pro expanzi na další trhy. Je k dispozici v podstatě ihned, stačí, když se zaregistrujete na merXu, a my se postaráme o lokalizaci, překlad produktů do dalších jazyků a pomůžeme s marketingem a nalezením odběratelů.

Do vaší platformy investovalo i několik zahraničních fondů. Předpokládám, že ty investice byly před vypuknutím konfliktu na Ukrajině. Jak teď vnímáte náladu investorů? Změnil se jejich postoj nebo jsou například opatrnější? 

Mindset na trhu venture kapitálu a jeho celkové nastavení je jiné než před rokem, možná než před devíti měsíci. Investoři jsou opatrnější, nicméně myslím si, že to povede k tomu, že se trh v podstatě trošičku narovná a pročistí a společnosti, které opravdu generují nějakou přidanou hodnotu, budou mít více příležitostí a šancí do budoucna.

Letošní rok není pro byznys úplně snadný. Existujee mnoho proměnných, mnoho neznámých. Problémy si určitě nevyhýbají ani e-commerce, byť vy nejste klasický e-shop. Zaznamenali jste u vás nějaké ekonomické ochladnutí nebo změnu zákaznického chování?

My jsme na trhu necelé dva roky a stále sami sebe vidíme jako společnost ve velmi rané fázi, takže tu žádné ochladnutí nevnímáme, protože otevíráme další trhy, další příležitosti pro naše zákazníky a rosteme v desetinásobcích meziročně. Takže u nás tento problém nevidíme. Také je to tím, že jsme v segmentu B2B, který je jiný než klasická e-commerce – ta se zaměřuje na koncového zákazníka. Takže u nás je to spíš o tom, že se snažíme pochopit potřeby našich zákazníků, našich firem, a tím pomáháme s růstem.

Jaké jsou výhledové plány společnosti merXu?

Před několika týdny jsme otevřeli merXu také pro další země v rámci Evropské unie. Protože když jsme začínali, tak jsme fungovali v pěti zemích, potom v osmi a v tuto chvíli je merXu k dispozici společnostem z celé Evropské unie. Chystáme se dále rozvíjet a podporovat nové kategorie, protože jsme vyrostli na těch, které jsou hodně průmyslově zaměřené, ale vedle toho nám expandovala třeba kategorie horeca. Na začátku léta jsme hodně řešili již zmiňovanou fotovoltaiku a obnovitelné zdroje, takže se těšíme na další kategorie, které budeme rozvíjet, a budeme pomáhat našim zákazníkům s expanzí do zahraničí. 

Když se podíváme na výhled do nadcházejícího roku, ať už jsou to ekonomické trhy, nebo Evropa, vidíte tu budoucnost pozitivně, nebo spíše převládá negativita?

Jsem opatrně optimistický. Myslím si, že nám hodně ukáže to, jakým způsobem zvládneme podzim a zimu, a potom očekávám ustálení a možná lehké oživení.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory