Analytička Olívia Lacenová předpovídá v rozhovoru pro ElektroDrive, že přechod na elektromobilitu dramaticky změní trh práce i náš vztah k autům. Kdo si nenajde nové místo v bateriovém řetězci, skončí. A auta budeme spíš sdílet než vlastnit.
Elektromobilita má smysl i při fosilní energii
„Elektromobily budou vždy produkovat méně CO2 než automobily se spalovacími motory,“ začíná Lacenová svou analýzu. „Doprava tvoří asi 20 % celkových emisí CO2, z toho 75 % připadá na silniční dopravu se spalovacími motory.“
Klíčové je, že „elektromobil na rozdíl od spalovacích motorů při své činnosti nevyrábí emise CO2. Za každých okolností, ať už je energie z fosilních paliv nebo z obnovitelných zdrojů, bude elektromobil během svého životního cyklu ekologičtější.“
Budoucnost je čistší automaticky
„Elektromobily, které dnes jezdí na ‚špinavější‘ fosilní energii, budou za pár let čistější bez nutnosti vozidlo měnit,“ vysvětluje analytička. „Na rozdíl od spalovacích motorů, které by se musely přestavovat.“
Konkrétní čísla jsou optimistická: „Elektromobily vyrobené v roce 2020 jsou o 30 % ‚špinavější‘ než ty, které už budou jezdit v roce 2030, díky čistší energii a lepším bateriím.“
Ceny jako hlavní překážka
„Ceny elektromobilů jsou o 30 až 90 % vyšší než u klasických aut se spalovacím motorem,“ identifikuje Lacenová, analytička z Wonderinterest, hlavní problém. „Nabídka je soustředěna hlavně na zákazníky ze střední a vyšší vrstvy.“
Naděje přichází z Číny: „Čínská společnost BYD představila nový elektromobil, který začíná na 23 tisíc eur – je to malé kompaktní autíčko typu Smart pro městskou dopravu.“
Jan Dedek z AAA Auto doplňuje pozitivní zprávy ze sekundárního trhu: „Teslu člověk koupí od 450 tisíc a nejmenší vozítka jako Citroen C-Zero či Volkswagen e-Up se dají koupit už od 250 tisíc, což je konkurenceschopné vzhledem k nižším servisním nákladům.“
Tesla ztrácí politickou neutralitu
Významným tématem je změna vnímání Tesly. „Tesla se stala synonymem vyjádření politického názoru,“ vysvětluje Lacenová. „Kvůli angažovanosti Elona Muska v politice hodně lidí začalo Tesly prodávat i pod cenu, aby se od toho distancovalo.“
Čísla jsou alarmující: „V Kalifornii za první čtvrtletí 2025 klesl prodej o 21 %, ale i tak je to kolem 38 tisíc kusů. Pro srovnání – BMW nebo Mercedes má kolem 5,5-6 tisíc kusů.“
„Nejostřeji je to v Americe – prodeje klesají v demokratických státech, naopak tam, kde byl zvolen Trump, prodeje stoupaly,“ doplňuje expertka.
Infrastruktura: Když kuře předbíhá vejce
„Od roku 2017 do 2023 rostl počet elektromobilů 18násobně, zatímco infrastruktura jen 6násobným tempem,“ uvádí znepokojivé číslo Lacenová. „Počet nabíjecích bodů na jednotlivé elektromobily je nižší.“
Evropská unie má podle hlavní analytičky Wonderinterest ambiciózní plány: „Do roku 2035 chce vybudovat 3,5 milionu nabíjecích stanic, což znamená 7900 stanic týdně. Momentálně se daří vybudovat 18 tisíc týdně.“
„Evropské sdružení elektromobility tvrdí, že by bylo třeba 8,8 milionu nabíjecích stanic – tedy 23 tisíc denně. Jsme v deficitu o 250 tisíc a deficit stále roste,“ říká Lacenová.
„Největší zastoupení mají Francie, Německo a Holandsko – 61 % všech nabíjecích stanic EU, ale pokrývají jen 20 % území. Zbývající státy mají 29 % stanic na 80 % území,“ dodává analytička.
Jan Dedek poukazuje na paradox: „Utilizace nabíjecích stanic je mezi 4-8 %, takže z pohledu soukromého kapitálu nemá smysl stavět další, dokud nestoupne alespoň na 20 %.“
Spark Alliance: Konečně řešení?
„Spark Alliance je skutečně světlo na konci tunelu,“ hodnotí Lacenová první velkou evropskou alianci. „Čtyři společnosti – Ionity, Electra, Fastned a Allego – vybudují 11 tisíc nabíjecích bodů v 1700 lokalitách.“
Klíčové výhody:
- „Energie čistě z obnovitelných zdrojů – úplně první projekt tohoto druhu“
- „Všechny partnerské sítě pod jednu mobilní aplikaci“
- „Rychlonabíječky kolem 400 kilowattů, rychlejší než Tesla Supercharger“
- „Transparentní ceny u všech partnerů“
Čínská dominance vs. evropské ambice
„Čína vyrábí kolem 60 % všech elektromobilů, 80 % baterií,“ shrnuje závislost Lacenová. „Evropa je aktuálně závislá na dodávkách baterií z Číny – LG, Samsung, CATL.“
Evropské pokusy selhaly: „Měli jsme Northvolt, ale skončil v konkurzu. Problémy s výkyvy poptávky, geopolitické napětí, finanční náklady. Možná rostl příliš rychlým tempem. Cíle EU v oblasti výroby baterií klesly na 30 % původně očekávané kapacity, což je velká rána,“ informuje expertka.
Recyklace jako naděje
Debata o recyklaci odhaluje rozdílné údaje. Lacenová hovoří o 65 %, Dedek o 92-97 %: „Angličané prohlásili, že jediné, co nezvládli zrecyklovat, byly tmely a lepidla. Největší problém bude energetická náročnost. Pokud chceme nejúčinnější recyklaci, znamená to rozebírat věci – tam si dovedu představit práci pro těch 13 milionů lidí.“
Sociální dopady: 13 milionů ztracených míst
V automotive sektoru je podle Lacenové asi 34 milionů pracovních míst při spalovacích motorech a u elektromobilů vznikne do roku 2050 devět milionů nových míst jen při výrobě. Do toho je potřeba počítat s tři miliony dalších pozic a servisy a nabíjecí stanice.
„Ale 13 milionů pracovních míst u klasických spalovacích motorů zanikne. Bude důležitá podpora vlád a společností při rekvalifikaci a přemístění pracovníků,“ myslí si hlavní analytička společnosti Wonderinterest.
„Velký problém měli před dvěma lety ve Velké Británii a Německu – čekačky na opravu byly velmi dlouhé a oprava finančně náročná. Pojišťovny často auta odpisovaly i po lehčích nárazech,“ informuje Lacenová.
Budoucnost: Sdílená autonomní vozidla
„Můj osobní názor je, že přejdeme na elektromobily jako sdílená auta. Směřujeme k autonomním elektromobilům,“ předpovídá Lacenová budoucnost.
„Ráno své dítě nasadíte do auta, které posbírá všechny sousedy, odveze je do školy, odpoledne je přiveze. Stejně budeme fungovat i my do práce,“ myslí si expertka.
Podle Lacenové odpadne potřeba vlastnit elektromobily, bude fungovat sdílená ekonomika.
Investiční doporučení
„Je tam obrovský potenciál v celém dodavatelském řetězci – výrobci, těžební společnosti, provozovatelé aplikací, platební společnosti,“ vysvětluje Lacenová.
Top 5 společností podle Lacenové:
- Tesla – navzdory politickým problémům
- BYD – čínský lídr expandující do Evropy
- Rivian – akcie rostly o 50 % od začátku roku
- NIO – inovativní výměna baterií místo dobíjení
- Lucid Group – spolupráce s Aston Martin
AC vs. DC nabíjení
„Jednoznačně vidím cestu v rychlém nabíjení. Technologie jde dopředu a nebudeme se chtít vracet zpět. Když bude plné sídliště elektromobilů, nebude možné mít nabíjecí stanice na každém parkovacím místě,“ tvrdí analytička.
„Výzkumy tvrdí, že 85-90 % nabíjení se děje doma nebo v práci. Ale ne každý má doma možnost nabíjet, mnoho lidí žije v panelácích,“ dodává Lacenová.
Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast nebo video:
- Elektromobilita je nevratná cesta – i při fosilní energii jsou elektromobily ekologičtější a automaticky se budou zlepšovat s čistší energií
- Čínská dominance je realita – 60 % elektromobilů a 80 % baterií z Číny, evropské pokusy o nezávislost selhávají
- Infrastruktura dramaticky zaostává – elektromobily rostou 18krát rychleji než nabíjecí síť, deficit stále narůstá
- Sociální dopad bude obrovský – 13 milionů ztracených pracovních míst vs. 12 milionů nových, nutná masivní rekvalifikace
- Budoucnost patří sdíleným autonomním vozidlům – vlastnictví auta se stane minulostí, elektromobilita a autonomní řízení se spojí v sdílené ekonomice
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.