Banány nebo rybí šupiny – materiály budoucnosti pro oblečení

Zdroj: Pixabay
Ekologie 25. 02. 2022

Banány nebo rybí šupiny – materiály budoucnosti pro oblečení

Tenisky z banánových nebo ananasových listů, šaty z kopřiv nebo rybích šupin – hledání udržitelných materiálů zavedlo módní průmysl na zajímavá místa.

Odborníci upozorňují, že tyto nové textilie nejsou rychlým řešením problémů módy s nadměrnou spotřebou a odpadem, ale mohou být nezbytným krokem ve vývoji čistších technologií. „Výsledný produkt by mohl být i potravinou,“ řekl pro server TechXplore Hannes Schoenegger, spoluzakladatel společnosti Bananatex, která používá listy z banánovníků na Filipínách k výrobě tašek, triček a řady bot pro H&M.

Například brazilská firma Nova Kaeru nabízí kůži z vyřazených šupin obří ryby Pirarucu a další z tropické rostliny „sloní ucho“. Společnost Ananas Anam zase produkuje boty Nike vyrobené z odpadních ananasových listů.

Oblečení z mořských řas, rakouského dřeva nebo kopřivy

Oproti tomu španělská firma Pyratex nabízí několik možností, od recyklace odpadu z výroby kukuřice a cukrové třtiny až po výrobu vláken z islandských mořských řas, čínského bambusu nebo rakouského dřeva. „Nejde o to, nahradit bavlnu jednou alternativní plodinou. Jde o nalezení široké škály náhrad, aby se zajistilo, že se nic nebude používat nadměrně,“ uvedla mluvčí Pilar Tejada Lopezová.

Jednou z rostlin, o kterou je velký zájem, je kopřiva. Z ní lze vyrobit hedvábí podobnou a neuvěřitelně pevnou látku. Mnohé z těchto technologií přitom nejsou ničím novým. „Kopřivy se skutečně používají na výrobu oděvů již po staletí, ale my jsme na to z velké části zapomněli,“ uvedla Lopezová.

Pořád jsme na začátku…

Jiní varují před přílišným spoléháním na nové materiály v rámci snahy o udržitelnost. „Náhradní materiály nemají žádný smysl, pokud budeme nadále vyrábět stejné množství oblečení,“ řekla Victorie Satto z mediální společnosti The Good Goods, která se specializuje na etickou módu. Mohly by dokonce přispět k problému, pokud by se rozšířily, protože by podpořily další odlesňování. Proto společnosti jako Bananatex odmítají překračovat hranice přirozeného pěstování. „Náš projekt je součástí programu zalesňování, což je dobrý způsob, jak oživit půdu a poskytnout práci místním rodinám,“ uvedl Schoenegger.

Podobně Pyratex klade důraz na spolupráci s odpovědnými zemědělci a vyhýbá se velmi složitým dodavatelským řetězcům, které oděvním společnostem ztěžují orientaci v tom, kdo a za jakých podmínek pěstuje jejich suroviny. Satto však říká, že je také zapotřebí dalšího výzkumu trvanlivosti materiálů z biologických zdrojů, protože polovina ekologických škod způsobených oděvem je spojena s jeho likvidací.

Co na to módní návrháři?

Ifeanyi Okwuadi, oceňovaný britský návrhář, uvedl, že se zaměřuje na to, jak je oblečení vyrobeno, ne z čeho je vyrobeno. „Když mluvím o udržitelnosti, mluvím o konstrukci – použití správné délky pro každý steh, protože takový detail ovlivňuje životnost oděvu,“ řekl.

„Právě teď je tu mnoho módních slov, která vás mají přilákat, ale nakonec nebudeme muset říkat, že je to z banánů nebo čehokoli jiného, budou to prostě rostlinná vlákna. Ve své práci je nepoužívám, protože technologie jsou v tuto chvíli dost primitivní. Ale tyto inovace potřebujeme,“ dodal Okwuadi.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články