;

Bezobslužní roboti pro přetížené zdravotnictví

Články 04. 05. 2020

Bezobslužní roboti pro přetížené zdravotnictví

K čemu všemu se mohou hodit tito roboti? Třeba k zpracování ošetřovného, zalistování nových pacientů nebo přípravě potřebných dokumentů pro testování pacientů na koronavirus.

Aktuálně kvůli pandemii koronaviru zažívá obrovský nápor například Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Aktuálně stále řeší třeba nekončící příjem žádosti na ošetřování člena rodiny (OČR). Tedy ČSSZ zpracovává požadavky o nárok na volno pro zaměstnance prostřednictvím vystaveného rozhodnutí školy dítěte.

Úředníci potom musí žádosti párovat s dalšími daty, prověřovat, zda jsou oprávněné (zda byly, nebo nebyly školy zavřené, od kdy do kdy) a provádět další úřední úkony. Dělat tyto úkony ručně, je nejen velice neefektivní, ale především velice zdlouhavý a ubíjející proces, přičemž i na pracovištích ČSSZ chybí celá řada úředníků, protože i oni se starají o své děti a jsou sami na ošetřovačce.

Zpracování ošetřovného se dá plně automatizovat

Proces zpracování je přitom možné plně automatizovat. Pokud by bylo nasazeno RPA neboli robotická automatizace procesů, probíhalo by to následovně. Rodič vyplní formulář a pošle ho na e-mailovou adresu ČSSZ. Po jeho přijetí dojde k vyhledání v interním systému žadatele a nastartuje se proces validace kritérií. Postupně dojde k vyhodnocení, zda je osoba pojištěná, a pokud ne, zjistí se, zda je pojištěný druhý rodič. Dále automatizační robot rozpozná, zda má dítě méně jak 13 let a v případě, že je starší, potom vydá pokyn, ke zjištění, zda je dostupné potvrzení od lékaře.

Následuje prověření, zda zařízení, které dítě navštěvuje je opravdu zavřené (například ne všechny školky jsou zavřené). Nechybí ani křížová kontrola, zda o OČR již na dítě nepožádal někdo jiný.

„Robot se na základě zjišťování postupně probere definovanými pravidly a rozhodně, zda pošle žádost na schválení. Pracovníkům ČSSZ posléze předloží pouze žádosti, které splňují zadaná kritéria, čímž se sníží jejich vytížení. Tímto se eliminuje i chybovost, zaměstnanci mohou něco opomenout. RPA se toto stát nemůže,“ vysvětluje vysvětluje Viktoria Bracjunová, vedoucí oddělení automatizace a robotizace ve společnosti Soitron.

Zdroj: Soitron

Dalším příkladem nasazení RPA nejen v době pandemie COVID-19 je využití přímo ve zdravotnictví, kde může výrazně urychlit mnohé rutinní práce. Ať už jde o zaevidování pacientů, vyhledání jejich anamnéze a následného testování na potvrzení o nakažení. Poptávka v testovacích laboratořích je nyní obrovská a lidi čekají nejen v dlouhých frontách, než na ně přijde řada, ale také potom na výsledek testu. Zdravotníci, ale i další dobrovolníci jsou však jen lidé a nemají více rukou než běžný člověk. Řešení však existuje.

Rychlejší testování na koronavirus

Testování na COVID-19 vyžaduje, aby byl pacient vyhledán ve zdravotním záznamu, ručně přidán do jiného systému určeného pro testování (pokud se v něm nenachází) a jakmile bude výsledek testu k dispozici, musí se výsledky ručně uložit zpět do systému a následně probíhá samozřejmě vyrozumění pacienta.

Automatizovaný proces může významně přispět k redukci potřebného času, kdy pacient čeká ve frontě na příjmu k provedení testů – klidně to může být i několik hodin (například v Jižní Koreji je to až 6 hodin). Jedna z největších nemocnic v USA zřídila a nasadila na tuto činnost RPA robota za 48 hodin. Zatímco administrativní úkony při testování jednoho člověka zaberou pracovníkům až tři minuty, robotovi maximálně 16 sekund. A to už je pořádná porce času navíc, v případě, že se zpracovává tisíce testovaných.

Autor: Tomáš Vrána

Další články