;

Dáte si k tomu ještě hranolky? McDonald’s již zná odpověď!

01. 11. 2019

Dáte si k tomu ještě hranolky? McDonald’s již zná odpověď!

Řetězec rychlého občerstvení McDonald’s se pomocí umělé inteligence a strojového učení snaží předvídat, co zákazník chce, aby mu to mohl pohotově nabídnout.

McDonald’s v uplynulých měsících za stovky milionů dolarů nakoupil technologické společnosti, které se specializují na umělou inteligenci a strojové učení. A v Silicon Valley dokonce pod názvem McD Tech Labs založil centrum, kde inženýři a datoví odborníci vyvíjejí software pro rozpoznávání hlasu.

Proč to všechno? Samozřejmě pro peníze. Pro víc peněz. V uplynulých letech tržby z prodeje rychlého občerstvení ve Spojených státech klesaly, částečně i kvůli příklonu zákazníků ke zdravějším alternativám. Řetězci McDonald’s se sice daří lépe než mnohým konkurentům, ovšem i on se potýká s odlivem zákazníků, zavírá restaurace a čtvrtletní tržby mu poklesly pod očekávání analytiků.

McDonald’s se snaží nepříznivý trend zvrátit příklonem k novým technologiím. Když přijedete do drive-inu, nabídka sendvičů, nuggetů a dalších dobrot na světelných tabulích je, nebo aspoň dosud byla, po celý den stejná (odhlédneme od odlišného ranního menu). Do budoucna však budou digitální tabule naprogramované pro nabízení pokrmů strategičtějším způsobem, mimo jiné v závislosti na denní době, počasí, oblíbenosti určitých položek a délce čekání. Například za horkého letního odpoledne vám tabule nabídne spíš studenou limonádu než kávu.

Ve Spojených státech se po zadání objednávky objeví několik dalších doporučených položek pod výzvou typu „A nedáte si k tomu ještě toto či toto?“, aby si zákazník objednal více, než původně zamýšlel. V některých drive-inech McDonald’s testuje technologii, která naskenuje poznávací značku auta, zjistí podle ní vaše předchozí objednávky a na základě takto zjištěných preferencí provede doporučení cílené přímo na vás. Tedy pokud jako zákazník se zpracováním údajů souhlasíte.

Jak ukazuje vývoj drive-inů McDonald’s, svět klasického maloobchodu stále výrazněji ovlivňují prodejní postupy známé z internetu, jako například algoritmy pro doporučování a personalizaci nabídek. Restaurace, obchody s oblečením, supermarkety a další firmy pomocí nových technologií i v kamenných prodejnách sbírají údaje o zákaznících a poté tyto údaje využívají k podpoře dodatečných nákupů.

Zařízení s technologií bluetooth sledují pohyby nakupujících a umožňují obchodníkům posílat jim SMS a e-maily s doporučením, aby si zákazník koupil výrobek, u kterého se v obchodě zastavil, prohlížel si ho, ale zatím jej nekoupil. Řada obchodníků také experimentuje s rozpoznáváním obličejů a tzv. offline cookies, které umožňují sbírat údaje o zákaznících, i když tito nejsou zrovna u počítače či mobilu. V restauracích se zase uplatňuje technologie rozpoznávání hlasu při přijímání objednávek.

Letos v březnu společnost McDonald’s za více než 300 milionů dolarů nakoupila telavivskou firmu Dynamic Yield, která vyvinula nástroje s umělou inteligencí, jež se nyní využívají v tisících jejích restaurací.

Algoritmy uplatňoané na nabídkových tabulích v drive-inech již přispěly ke zvýšení objednávek, potvrdil generální ředitel McDonald’s Steve Easterbrook (i když přesnou výši růstu tržeb společnost nezveřejnila).

V září McDonald’s koupil další technologickou společnost – Apprente se sídlem v Mountain View v Kalifornii. Tato firma vyvíjí hlasem aktivované platformy, které dokážou pracovat s řadou různých jazyků i přízvuků. Přijímání objednávek skrze hlasového robota nedávno McDonald’s již testoval v některých restauracích. Jedním z důvodů zavádění automatizace v restauracích obecně je nedostatek pracovních sil.

Důmyslné nabádání lidí k vyšší útratě v restauraci má však významný neúmyslný důsledek: vede k vyššímu kalorickému příjmu, tedy i zvýšení rizika obezity a cukrovky. Technika zde lidem vlastně znesnadňuje stravovat se střídmě.

Autor: Petr Bílek

Další články