;

Dopravce Gebrüder Weiss si pořídil první náklaďák na vodík

02. 02. 2021

Dopravce Gebrüder Weiss si pořídil první náklaďák na vodík

Logistická a dopravní firma Gebrüder Weiss, která působí i v České republice, převzala nový nákladní automobil Hyundai XCIENT Fuel Cell, který je poháněný vodíkem. Provoz tohoto vozu dokáže ušetřit až 80 tun CO2 ročně.

Pandemie koronaviru poněkud odpoutala pozornost od klimatické změny, logistický sektor však i nadále hledá alternativní způsoby pohonu vozidel. Pořízením vůbec prvního vodíkového nákladního vozu Gebrüder Weiss potvrzuje svoji ekologickou angažovanost. Naším cílem je získat další zkušenosti s využitím této technologie a hledat možnosti jejího širšího využití,“ říká Wolfram Sender-Weiss, generální ředitel Gebrüder Weiss.

Hyundai XCIENT Fuel Cell je 36tunové nákladní vozidlo určené k přepravě přibližně 25 tun zboží s dojezdem kolem 600 kilometrů. Automobil je poháněn elektrickým motorem o výkonu 350 kilowattů, který je napájen elektřinou z vodíkových palivových článků. Místo znečišťujících látek tak z výfuku uniká do okolí pouze vodní pára,“ vysvětluje Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR. Síť vodíkových čerpacích stanic vzniká postupně po celé Evropě včetně České republiky. Švýcarská síť čerpacích stanic na vodík se stále ještě průběžně buduje, ale je už dostatečně komplexní na to, aby umožnila použití těchto vozidel v celé východní části státu. Gebrüder Weiss bude svůj první vodíkový nákladní vůz primárně používat pro zákazníky z odvětví obnovitelné energie. Podle výrobce má být do konce roku 2021 vyrobeno a dodáno 2 000 takových vodíkových nákladních vozidel.

Pro
Gebrüder Weiss představuje používání vodíkového nákladního
vozidla další krok k testování technologií pohonu, které v
reálném provozu dokážou
šetřit životní prostředí. Logistická společnost již
provozuje také několik nákladních vozidel na plyn v Rakousku,
Německu a Srbsku, stejně jako plně elektrická vozidla v oblastech
Vídně a Grazu. Gebrüder Weiss je také členem sdružení H2
Mobility Switzerland Association, které navrhlo a implementovalo
první ekosystém pro praktické využití vodíku k pohonu vozidel
na světě.

Autor: Petr Bílek

Další články